27 травня 2021 року у Верховній Раді України було зареєстровано Проект закону №5572 Про внесення змін до Закону України "Про ефективне управління майновими правами правовласників у сфері авторського права і (або) суміжних прав" щодо забезпечення збору доходу від прав організаціями колективного управління. 30 вересня означений проект було підтримано комітетом з питань економічного розвитку. Метою проекту зазначається "розблокування діяльності організацій колективного управління у сферах публічного виконання та публічного сповіщення музичних недраматичних творів, уникнення негативних наслідків припинення сплати роялті для українських митців та світової авторської спільноти". Нині серед представників творчих індустрій – музикантів, виконавців, композиторів, кріейторів – на діяльність яких безпосередньо впливає цей закон, точаться гострі дискусії та обговорення щодо його доцільності та наповнення.

Так, співачка та громадська діячка Руслана Лижичко, яка представляє ініціативу для захисту авторських прав – "Автори та Видавці", у своєму нещодавньому зверненні до президента України розкритикувала такий підхід. За її словами, ухваленням згаданого закону "…фактично пропонується знову скасувати акредитацію і знову повернути нас у той самий первісний стан хаосу, в якому перебувала наша індустрія до реформи…". Підтримали таку ж позицію чимало інфлюенсерів та зірок шоу-бізнесу. Співачка Марія Бурмака у своєму Facebook-блозі зазначила: "Лиш почали позбавлятися хаосу в царині питання виплати роялті, що стало результатом реформи 2018 року, лиш акредитували організації, та от раптом законопроект #5572".

Чому проект викликав таке обурення з боку творчої спільноти, які його юридичні підвалини та чому він є несвоєчасним?

Відео дня

Фактично замість підтримки креативного кластеру проектом закону пропонується скасувати реформу організацій колективного управління

Фактично замість підтримки креативного кластеру, який суттєво постраждав під час пандемії COVID-19 та став однією з галузей, представники якої через суттєві обмеження втратили велику кількість ресурсів та можливість для заробітку, проектом закону #5572 пропонується скасувати реформу організацій колективного управління, запроваджену у 2018 році, та позбавити акредитації ОКУ (уповноважені організації колективного управління авторським правом – УНІАН), які вже за кілька місяців могли б розпочати збір коштів для авторів. Запропоновані зміни вбачаються несвоєчасними та непотрібними з наступних причин:

1. Актуальність проекту обґрунтовується "відсутністю акредитованих організацій колективного управління в декількох сферах". Йдеться про сфери публічного виконання музичних недраматичних творів з текстом і без тексту, включно з тими творами, що включено до складу аудіовізуальних творів, а також публічного сповіщення музичних недраматичних творів з текстом і без тексту, включно з тими творами, що включено до складу аудіовізуальних творів, крім кабельної ретрансляції. Разом із тим, 24 вересня 2021 року Міністерство економіки України затвердило рішення щодо акредитації ОКУ в зазначених сферахТобто фактично проблема, на розв'язання якої нібито направлено запропонований проект закону, вже є вирішеною.

2. Проектом пропонується "визнати такими, що не відбулися", вже оголошені конкурси та позбавити акредитації вже функціонуючі організації колективного управління. Означені дії, по-перше, прямо суперечать заявленій меті проекту. Вони унеможливлюють роботу вже створених інституцій та блокують, а не розблоковують, їх діяльність, створюючи при цьому  хаос на ринку збирання та виплати роялті. По-друге, такі дії виглядають абсолютно необґрунтованими. Законопроекти мають врегульовувати суспільно-важливі відносини, а не встановлювати юридичні факти/давати оцінку поточним подіям. Верховна Рада України є законодавчим органом, а юридична оцінка виконання вимог законів є виключним повноваженням судових органів.

Всупереч заявленій меті "виконання міжнародних зобов’язань" означений проект повністю нівелює здобуті Україною досягнення 2018-2021 років

3. Всупереч заявленій меті "виконання міжнародних зобов’язань" означений проект повністю нівелює здобуті Україною досягнення 2018-2021 років. У заявах міжнародних інституцій неодноразово наголошувалось на важливості закону "Про ефективне управління майновими правами правовласників у сфері авторського права і (або) суміжних прав" та на необхідності подальшого ефективного впровадження його норм. Ефективне виконання цього закону, а не встановлення нових правил гриє вкрай важливим для позиціонування України як країни, спроможної ефективно захищати права інтелектуальної власності. Так, саме ефективне продовження реформи 2018 року є запорукою виключення України з так званого Списку 301 – спеціального щорічного звіту Торговельного представництва США, що містить перелік партнерів, які не забезпечують належний або ефективний захист прав інтелектуальної власності.

4. З одного боку виявляється нелогічним, що акредитація скасовується тільки у двох конкретних організаціях у двох конкретних категоріях. Це може свідчити про наявність інтересів і цілей, що не озвучуються у супровідних документах до законопроекту. З іншого ж боку, такий підхід створює дуже небезпечний прецедент. Ті організації колективного управління, що вже акредитовані й працюють в інших сферах, можуть опинитися у точно такій ситуації. Тоді роки впровадження реформ і поступового впорядкування ринку в цій сфері можуть бути марними.

Схоже, цей законопроект матиме протилежний ефект і першочергово вдарить по правовласниках і ринку

5. Законопроект створює негативний сигнал для всього ринку. Для всіх учасників правовідносин, зокрема, користувачів, скасування акредитацій поза судовим порядком створює невизначеність і позбавляє будь-якої впевненості в необхідності взаємодіяти з уже акредитованими організаціями колективного управління.

6. Схоже, цей законопроект матиме протилежний ефект і першочергово вдарить по правовласниках і ринку. Фактично законопроект повертає ринок у стан до прийняття Закону України "Про ефективне управління майновими правами правовласників у сфері авторського права і (або) суміжних прав", коли кошти збиралися і розподілялися неефективно. Оскільки акредитовані організації вже розпочинають роботу щодо управління майновими правами правовласників, сам факт схвалення такого законопроекту комітетом зупиняє цей процес та відкладає розв'язання питання справедливих виплат авторам та виконавцям на невизначений термін.

В’ячеслав Мієнко, експерт з захисту прав інтелектуальної власності, керівник Ініціативи "Чисте Небо"