фото УНІАН

На сайті Конституційного суду України оприлюднено висновок щодо неконституційності президентського законопроекту про внесення змін до статті 81 Конституції України (щодо додаткових підстав дострокового припинення повноважень народного депутата України) (№1027).

Як зазначається у висновку, Конституційний суд визнав законопроект таким, що не відповідає вимогам частини першої статті 157 та відповідає вимогам частини другої статті 157, статті 158 Конституції України.

"У висновку Конституційного суду України зазначається, що припис частини третьої статті 84 Конституції України стосовно особистого голосування на засіданнях Верховної Ради України є юридичним імперативом, тобто беззастережною, категоричною вимогою для народного депутата України, оскільки представник народу в парламенті має здійснювати свої повноваження особисто. Порушення цієї вимоги є спотворенням сутності представницької демократії. Дія народного депутата України всупереч такій вимозі, безсумнівно, повинна спричиняти його відповідальність як особи, яка вдалася до порушення зазначеного імперативу. Отже, спробу встановити відповідальність народного депутата України за порушення припису частини третьої статті 84 Конституції України можна вважати такою, що має легітимну мету. Водночас, запропонована в законопроекті формула передбачає надання судові повноваження встановити лише сам факт того, мало місце чи ні "неособисте голосування", - зауважили в суді.

Відео дня

Читайте такожКСУ визнав неконституційним законопроект про позбавлення депутатів мандату за кнопкодавство і прогули

Крім того, зазначається, що автоматична втрата мандата (без рішення Верховної Ради України) народним депутатом України (дострокове припинення повноважень нардепа) на підставі встановлення судом лише самого факту будь-якого "неособистого голосування" - безвідносно до характеру дії (дій) народного депутата, обставин, за яких такий факт мав місце, без установлення природи особистої участі депутата та без урахування того, що стосовно поведінки депутата можуть виявитися обставини пом’якшувального характеру, - не відповідатиме вимозі домірності.

Так, Конституційний суд, базуючись на своїй послідовній юридичній позиції, відповідно до якої "обмеження прав і свобод людини і громадянина є допустимим виключно за умови, що таке обмеження є домірним (пропорційним)", вважає, що "будь-яке втручання в права людини навіть за наявності легітимної мети, всупереч вимозі домірності, неодмінно спричинятиме скасування або обмеження прав і свобод людини".

"З огляду на викладене Конституційний суд України вважає, що законопроект є таким, що не відповідає частині першій статті 157 Конституції України", - констатували в суді.

Конституційний суд наголошує, що запропонована законопроектом редакція статті 81 Конституції України, якою пропонується вилучити з пункту 6 частини другої статті 81 слова "виборчого блоку політичних партій", встановлює на конституційному рівні заборону на утворення виборчих блоків політичних партій, хоча, відповідно до Конституції України, "виборчий блок політичних партій" є окремим інститутом.

У висновку суду зазначається, що в разі ухвалення запропонованої законопроектом зміни до Конституції громадяни України втратять свої права, які їм прямо або опосередковано гарантовано статтями 38 та 81 Конституції України. "Отже, запропонована зміна передбачає скасування прав громадянина України та є такою, що не відповідає частині першій статті 157 Конституції України", - наголосили в КС.

Також у висновку зазначається, що у запропонованій в законопроекті редакції статті 81 Конституції України пункт 7 її частини другої передбачає, що повноваження народного депутата припиняються достроково у разі: "7) відсутності його без поважних причин на третині пленарних засідань Верховної Ради України та/або засідань комітету Верховної Ради України, членом якого він є, протягом однієї чергової сесії".

"Конституційний суд України вважає, що запропонована законопроектом вимога не є домірною переслідуваній меті, природа санкції має відповідати тяжкості правопорушення. Крім того, застосоване в законопроекті поняття "без поважних причин" має оцінний характер, що не відповідає критеріям чіткості, однозначності, передбачності, як того вимагає юридична визначеність - складова принципу верховенства права. Запропонована зміна з огляду на наведені юридичні аргументи не відповідає вимогам частини першої статті 157 Конституції України", - пояснили в суді своє рішення.

Читайте такожКС визнав конституційним законопроект про зменшення кількості народних депутатів

Висновок Конституційного суду України є обов’язковим, остаточним та таким, що не може бути оскаржено.

Як повідомляв УНІАН, 3 вересня Верховна Рада направила до Конституційного суду президентський проект закону (№1027) про внесення змін до статті 81 Конституції україни (про підстави дострокового припинення повноважень народного депутата).

Законопроектом передбачено, що однією з підстав для дострокового припинення повноважень парламентарія є встановлення судом факту неособистого голосування цим депутатом.