Скриншот ТСН

До таких висновків дійшли біологи, вивчивши записи у церковних книгах про 9062 норвежців, народжених з 1676 по 1878 рік. Результати дослідження представлені в журналі Proceedings of the Royal Society B, а коротко про нього повідомляє блог io9, пише Лента.ру.

Використовуючи плями на Сонці в якості індикатора сонячної активності (і, отже, рівня ультрафіолетового випромінювання в рік народження), вчені встановили кореляцію між тривалістю життя і збуреннями магнітних полів на Сонці. Навіть з урахуванням соціального статусу, екологічних факторів, віку матері інтенсивна сонячна активність скоротила життя норвежців в середньому на 5,2 року (чоловіків - на 5,3 року, жінок - на 5,1).

На думку вчених, інтенсивне ультрафіолетове випромінювання розкладає сіль фолієвої кислоти (вітамін B), життєво необхідну для розвитку плода. Ось чому в роки високої сонячної активності у жінок народжуються менш здорові діти.

Читайте такожNASA вдалося зняти потужний спалах на Сонці

Також дослідники подивилися, як сонячне випромінювання впливає на фертильність (репродуктивну здатність жінок). Як виявилося, тут важливу роль має соціальний статус: у представниць вищих класів у роки максимальної сонячної активності дітей народжувалося стільки ж, а у простолюдинок - менше. Швидше за все, причина в тому, що останні змушені працювати багато годин на відкритому повітрі. Також можливо, що більш ситна і здорова їжа, яку споживали жінки з вищих верств суспільства, знижувала негативний вплив ультрафіолетової радіації на їх організм.

Однак висновки вчених не означають, що вагітним жінкам зараз слід ховатися від сонця. Вітамін B в таблетках заповнює дефіцит фолата. Нарешті, без сонячних променів організм не може виробляти інший життєво важливий вітамін - D, нагадує автор статті Фроде Фоссой (Frode Fossøy).

Критики дослідження відзначають, що отримані дані могли бути пов'язані не з сонячною активністю, а з довгим полярним влітку: якщо вагітність (особливо на ранніх термінах) збігається з ним, мати дитини отримує підвищену дозу ультрафіолету. Для остаточної перевірки гіпотези потрібні аналогічні дані щодо південної півкулі, де, на жаль, демографічна інформація не зберігалася в такому зразковому порядку, як у скандинавських парафіяльних церквах.