Удар пандемії COVID-19 зруйнував стабільність навчальних процесів практично в усіх країнах світу, але відкрив нам багато істин про освіту. Пандемія навчила нас тому, що технології — це чудовий спосіб донести інформацію та полегшити її засвоювання, але вони ніколи не замінять живого спілкування та колективної співпраці. Локдаун показав, наскільки державна освіта в Україні не відповідає потребам двадцять першого століття і має бути реформована. COVID-19 оголив та збільшив прірву, яка існувала між різними прошарками населення в Україні і підкреслив, що її необхідно якнайшвидше скорочувати. Вірус показав, що не все в навчальній програмі має значення і не все, що має значення, наявне в навчальній програмі зараз.

Що ж нам робити тепер з цим знанням, щоб навчальний рік 2021-2022 став максимально ефективними для всіх учасників шкільного процесу?

Урок 1. Змінити підхід до підготовки педагогів

Відео дня

Місія вчителя - зацікавлювати, заражати інтересом та пояснювати, навіщо учню витрачати години свого життя для вивчення тієї чи іншої теми, якщо цей час можна провести цікавіше в іграх або TikTok. А коли вчителі заражають учнів нелюбов’ю до своєї роботи, вимушеним проживанням дня за днем та автоматичним виконанням своїх обов’язків – це вже проблема. І цю проблему загострила пандемія, адже багато вчителів виявились не готовими адаптуватись до дистанційного навчання, запроваджувати нові підходи у навчанні, через що постраждав рівень знань учнів.

Локдаун показав, наскільки державна освіта в Україні не відповідає потребам двадцять першого століття і має бути реформована

Зовсім інший підхід до навчання існує в прогресивних країнах та приватних школах, що запозичили міжнародні стандарти якості освіти. До прикладу, Сінгапур розробив модель професійного зростання вчителів, яка стимулює викладачів постійно вчитися, брати на себе відповідальність за професійне зростання і особисте благополуччя. А діти беруть приклад з успішної особистості, яку поважають в суспільстві.

Не кожен зможе стати вчителем в Сінгапурі, більшість отримає відмову. Щоб бути педагогом в Сінгапурі, треба позитивно зарекомендувати себе як етично вихованого, компетентного професіонала, здатного вчитися разом з учнями, бути лідером змін та творцем колективу. Кандидат на посаду викладача має увійти в 30% кращих за результатами державних іспитів у 12 класі,  пройти співбесіду в міністерстві освіти і Державному інституті освіти. Міністерство освіти зацікавлене в постійному підвищенні кваліфікації вчителів та відсилає їх закордон для навчання та професійного зростання, самостійно знаходячи на цей період заміну.

Ми теж маємо непросту систему підбору вчителів. І тут, крім іншого, важлива любов до дітей, до знань та безупинного навчання. Всі наші педагоги постійно підвищують кваліфікацію та розуміють, що в сучасному світі необхідно бігти, щоб залишитись на місці. А робота з викладачами в школі проводиться на такому рівні, який попереджає вигорання та дає змогу відновити внутрішній ресурс. На щастя, під час пандемії і управлінська команда, і вчителі швидко змогли адаптуватись до нових умов, щоб не зупиняти навчальний процес.

Урок 2. Посилити діджиталізацію в освітніх закладах

Міжнародна консалтингова компанія McKinsey & Company провела дослідження щодо якості дистанційного навчання. Найбільш задоволеними онлайн освітою виявились педагоги Австралії. Причиною цього став високий рівень діджиталізації шкіл та університетів, який існував в країні ще до пандемії. 65-70% студентів вчились поза стінами університетів, школярі звикли отримувати домашні завдання та додатковий матеріал для вивчення в аудіо- та відео форматі на електронну адресу, батьки звикли слідкувати за успішністю учнів в електронному форматі. Тож різкий перехід всього світу до онлайн не став для країни ударом.

Українським школам варто підвищувати рівень діджиталізації освітнього процесу, адже гібридна форма навчання скоріш за все залишиться з нами ще на багато років

За останній місяць в космос літали Річард Бренсон та Джефф Безос. Світ відкриває нові технології щоденно, і лише в українських школах досі знижують бали за "поганий почерк". Ми маємо зрозуміти, що якісна діджиталізація освітніх установ – важливий етап розвитку української освіти. 

Пандемія показала, наскільки школа взаємопов’язана з іншими сферами життя. Через дистанційне навчання батьки дітей молодшої школи змушені були також працювати онлайн. Діти, батьки яких не могли приділити їм достатньої уваги та мотивувати вчитись, відстали від шкільної програми. Цього року ЗНО з математики не склали 31,11% учнів, що демонструє негативні наслідки дистанційної освіти.

Тож, українським школам варто підвищувати рівень діджиталізації освітнього процесу, адже гібридна форма навчання скоріш за все залишиться з нами ще на багато років.

Урок 3. Розвивати такі якості, як вміння швидкої адаптації та прийняття рішень

Ще один урок пандемії - вміння швидко реагувати на обставини та не чекати правильної відповіді, адже її не існує. Шкільна освіта в Україні сьогодні - це здебільшого підготовка до успішного написання ЗНО, викладання тих тем, яких торкнеться тестування чи контрольна робота, заучування правильних відповідей. Тоді як реальне життя - це життя без вірних відповідей та вчителів.

Тисячі бізнесів постраждали під час локдауну, бо чекали підказки від уявного вчителя, як у школі. Хтось чекав допомоги держави, хтось - реакцій від лідерів думок або конкурентів по бізнесу. Вижили ті підприємці, які не чекали підказок, а приймали рішення швидко, діяли самостійно, адаптувались під ситуацію. Сучасна освіта має вчити того ж. Яким чином?

Для цього існують різні способи:

Наприклад, ми в КМДШ застосовуємо проектне занурення. Коли учні вивчають одну тему з різних сторін, розуміють складність та неоднозначність питання, вчаться доносити не правильну, а власну думку, на основі власного досвіду та цінностей, вчаться захищати свою позицію та при цьому поважати відмінну думку інших.

Колективна робота. Важливим аспектом якісної освіти є як індивідуальне опрацювання теми, так і колективна робота над проектами, в якій школярі усвідомлюють силу співпраці та взаємодії.

Вижили ті підприємці, які не чекали підказок, а приймали рішення швидко, діяли самостійно, адаптувались під ситуацію. Сучасна освіта має вчити того ж

Дебати. В школі має існувати атмосфера поваги та довіри. З одного боку, вчитель має бути беззаперечним авторитетом, але в жодному разі він не має викликати страх. З іншого боку, в класі завжди можна підняти руку та висловити свою незгоду з позицією, тезою чи аргументом, запропонувати альтернативну думку та отримати за це не агресивне зауваження чи покарання, а схвалення зі сторони педагога.

Таким чином, відбувається виховання громадян, що не чекають підказок згори, а діють самостійно та вміють нести відповідальність за свої рішення.

…Увесь світ протягом пандемії зумів подивитись на освіту під новим кутом. Зараз потрібно діяти, адже для аналізу ситуації часу було вже достатньо.

Лідія Білас, співзасновниця мережі приватних шкіл КМДШ