Одна з моделей активно експулатується Україною.
Бойові літаки коштують чимало, і тому військові часто намагаються утримувати їх в строю якомога довше. Деякі винищувачі перебувають на озброєнні з 1970-х років, тож очевидно, що виводять борти з експлуатації нечасто.
Крім того, коли літак нарешті виводиться з експлуатації, це зазвичай велика подія, розповідає Slash Gear. Впровадження нових зразків зазвичай займає багато років. І є низка відомих американських літаків, термін служби яких наближається до завершення – їх мають вивести з експлуатації протягом 5 років.
Очікується, що винищувачі AV-8B Harrier II та F/A-18 Hornet почнуть виводитися з експлуатації вже незабаром. До прикладу, Harrier II планується вивести з експлуатації у 2027 році. Водночас F/A-18 Hornet підуть на заслужений відпочинок у 2030 році. Обидва ці літаки будуть замінені в складі морської піхоти на винищувачі F-35B Lightning II Joint Strike Fighter.
Американські військові почали використовувати літаки AV-8B Harrier II в 1981 році. Його головною особливістю була здатність до вертикального та короткого зльоту і посадки, що робило його чудовим вибором для авіаносців. Використовувався він як у повітряних боях, так і у боях "повітря-земля" та у місіях підтримки.
Універсальним бортом є і F/A-18 Hornet. Він був розроблений саме для повітряного та наземного бою і зʼявився у 1970-х роках як прототипи YF-16 та YF-17.
"Зрештою військові вибрали F-16 для заміни F-4 та A-7, що, ймовірно, і стало причиною його унікального позначення F/A. Американські військові можуть припинити їх використання в найближчому майбутньому, але обидва винищувачі все ще використовуються в інших країнах. Harrier II використовується в Іспанії та Італії, а F/A-16 все ще використовується Королівськими повітряними силами Австралії", – йдеться в матеріалі.
Літак Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II, також відомий як A-10 Warthog. Рішення про те, щоб вивести весь парк цих літаків Конгрес США схвалив у 2023 році, але вже у 2025 – передумав. Новий план уповільнив виведення з експлуатації винищувачів, дозволивши ВПС вивести з експлуатації ще 59 літаків у 2025 році, крім 39, які були виведені з експлуатації у 2024 році.
A-10 Thunderbolt II все ще є корисним винищувачем. Розроблений для повітряної підтримки наземних військ і введений в експлуатацію в 1976 році, за роки роботи він отримав безліч оновлень. Цей борт може витримувати пряме влучання снаряда до 23 мм.
"На відміну від більшості винищувачів, які використовуються військовими у різних країнах світу, A-10 Thunderbolt II є ексклюзивним літаком американських збройних сил. Однак це може скоро змінитися, оскільки ходять чутки, що принаймні одна інша країна може спробувати придбати виведені з експлуатації літаки", – додають автори.
General Dynamics F-16 Fighting Falcon використовуються і в Україні. Зараз США виводять їх з експлуатації – вже списують старі моделі винищувачів, щоб звільнити місце для нових, більш сучасних. Підготовку пілотів на базі Люк ВПС США на цих літаках вже не проводять. Варто зазначити, що військові мають намір залишити деякі F-16 для використання в резерві та охороні.
F-16 був розроблений в 1970-х роках, і слугував основою ВПС США десятиліттями. Він брав участь майже в усіх військових операціях – від Перської затоки в 1991 році до глобальної війни з тероризмом у 2000-х і 2010-х роках.
"Військово-повітряні сили США виводять цей літак з експлуатації на користь вищезгаданого F-35A. Однак F-16 ще далеко не вичерпав себе у світі. Це один з найпопулярніших винищувачів усіх часів, який досі використовується в декількох країнах НАТО", – акцентує видання.
Як сказано в матеріалі, у квітні 2025 року було оголошено, що F-15C здійснив свій останній політ на авіабазі Кадена в Японії. І здавалося, що це рішення остаточне. Утім, у листопаді американські ВПС заявили, що ще на чотири роки залишать частину винищувачів F-15C і F-15D для цілей оборони країни.
F-15C і F-15D – це два найстаріші винищувачі у складі ВПС, введені в експлуатацію в 1979 році. Єдина відмінність між F-15C і F-15D полягає в кількості місць. Варіант C є одномісним, а D – має два місця.
Не відкидається, що виведення літаків з експлуатації може відбутися пізніше, ніж через 5 років. На балансі ВПС США їх сотні, і після виведення з експлуатації вони можуть використовуватися для різних потреб – до прикладу, в NASA, де літаки будуть використовуватися як літаки-переслідувачі для збору даних досліджень.
Незважаючи на відносну молодість, відомі на весь світ Lockheed Martin F-22 Raptor планують вивести у 2030 році. Фактично процес стартує в 2026 році.
"Зі 186 літаків F-22 Raptor, що знаходяться на озброєнні, США виведуть з експлуатації 31 до 2034 року, поступово замінюючи винищувачі на F-35A. Що стосується віку, F-22 офіційно вступив на озброєння лише в 2005 році, що робить його вдвічі молодшим за більшість літаків у цьому списку", – пишуть автори.
Офіційно причиною їх виведення з експлуатації називають більшу ефективність F-35A. Та є й інші аспекти. Так, навчання пілотів часто було складним завданням, оскільки школа, яка цим займалася, була зруйнована ураганом у 2018 році. Не варто забувати і про високі експлуатаційні витрати, застарілість і дальність польоту.
Нагадаємо, раніше ми розповідали про літак, що встановив вражаючі рекорди, які не можуть побити понад пів століття. SR-71 Blackbird був розроблений в 1960-х роках компанією Lockheed.