У зоні відчуження Чорнобильської АЕС під головуванням т.в.о. президента НАЕК "Енергоатом" Павла Павлишина відбулось виїзне засідання міжвідомчої робочої групи та оперативного штабу проекту «Будівництво Централізованого сховища відпрацьованого ядерного палива для реакторів ВВЕР АЕС України». У засіданні, яке відбулось 11 грудня 2019 року, взяли участь керівники проектних та будівельних організацій, задіяних у проекті, а також керівники профільних підрозділів "Енергоатома".

Станом на 11 грудня 2019 року капітальна будівельна готовність об’єктів на майданчику будівництва становить 97%. У рамках контракту з Holtec International за проектом вже отримано 893 одиниці загально-технічного обладнання. Основними завданнями для НАЕК "Енергоатом" до кінця поточного року є завершення постачання обладнання Holtec International для першого пускового комплексу ЦСВЯП (ПК-1) та 100-відсоткова готовність основних титульних будівель на майданчику Централізованого сховища.

На сьогодні за об’єктом капітального будівництва ЦСВЯП генпідрядник ТОВ БК "Укрбудмонтаж" виконав майже 97% робіт. На майданчик будівництва вже прибув основний мостовий кран Meloni вантажопідйомністю 185/20 тонн. На майданчику зберігання контейнерів роботи з влаштування 110 залізобетонних фундаментів завершені на 100%. У будівлі технічного обслуговування зі складом для багатофункціональних контейнерів змонтовано мостовий кран вантажопідйомністю 50/5 тонн і виконані майже всі електромонтажні роботи.

Відео дня

Капітальне будівництво всіх адміністративних будівель Централізованого сховища завершено повністю, нині тривають внутрішні та зовнішні оздоблювальні роботи та прокладання внутрішніх технічних комунікацій. У будівлі гаражу змонтовано підвісний електричний кран вантажопідйомністю 5 тонн, продовжується виконання електромонтажних робіт. Завершено будівництво та отримано сертифікат ДАБІ про прийняття в експлуатацію «Під’їзної залізничної колії до ЦСВЯП», підрядник ПрАТ "Укренергомонтаж".

Під час оперативної наради генеральний директор відокремленого підрозділу "Атомпроектінжиніринг" Юрій Шейко також поінформував, що у відповідності до другого етапу контракту з Holtec International вже розпочато виготовлення обладнання: 20 контейнерів HI-STОRМ, 14 контейнерів МЦК-31, 6 контейнерів МЦК-85, 3 контейнери HI-STАR, 3 залізничні платформи для перевезення HI-STАR. Енергоатом прийняв 97 (зі 110) одиниць устаткування за першим етапом контракту з Holtec International. Триває підготовка до приймання 5 одиниць обладнання у другій декаді грудня”, - зазначив Юрій Шейко.

Паралельно на трьох атомних електростанціях України – Рівненській, Южно-Українській та Хмельницькій триває реалізація низки підготовчих робіт із транспортування відпрацьованого палива до Централізованого сховища ВЯП. Так, на РАЕС, ЮУАЕС та ХАЕС вже проведені часткові випробування частини устаткування Holtec. Також завершено полігонні випробування спеціального залізничного рухомого складу для перевезення контейнерів HI-STАR (з МЦК з ВЯП) та HI-TRAC з метою сертифікації. Готується засідання міжвідомчої комісії щодо приймання результатів випробувань транспортера та вагона.

Довідка. Через відсутність власного Централізованого сховища ВЯП. Україна змушена кожен рік витрачати до 200 млн дол. на оплату послуг з вивезення та переробки відпрацьованого ядерного палива (ВЯП) на території Росії. Контракт на будівництво ЦСВЯП між Енергоатомом і переможцем відповідного тендеру компанією Holtec International був підписаний ще у 2005 році, проте з ряду причин, у тому числі через зміну політичної кон'юнктури проект довгий час був фактично заморожений. Реальна робота за цим проектом відновилася у 2014 році, а будівельні роботи на майданчику ЦСВЯП, розташованому у зоні відчуження ЧАЕС, розпочались у листопаді 2017 року. Генеральний підрядник з будівництва - компанія БК «Укрбудмонтаж». Термін введення в експлуатацію 1-го пускового комплексу заплановано на 2020 рік. ЦСВЯП стане автономною ядерною установкою, яка забезпечить тривале зберігання (100 років) ВЯП з діючих енергоблоків РАЕС, ЮУАЕС та ХАЕС. Для зберігання ВЯП використовуватиметься технологія поверхневого «сухого» зберігання із застосуванням двобар’єрної системи ізоляції ВЯП від навколишнього середовища, що забезпечується обладнанням спеціально спроектованих інженерних систем контейнерного типу. Проектна місткість ЦСВЯП складатиме 458 контейнерів HI-STORM, які зможуть вмістити у собі 16 529 відпрацьованих паливних збірок.