Останні роки споживання автомобільного скрапленого газу в Україні постійно збільшувалося, а бензину – знижувалося. З 2012 року ринок бензину в країні скоротився вдвічі з понад 4 мільйонів тонн до близько 2 мільйонів тонн до 2020 року, тоді як обсяги споживання автогазу зросли з одного до понад два мільйони тонн.

Причина такої любові українських автомобілістів до скрапленого газу банальна - він був істотно дешевше бензину, однак, так було не завжди.

Штучне стимулювання зростання ринку автогазу шляхом істотного збільшення акцизу на бензин почалося за президента-втікача Віктора Януковича на користь невдалого олігарха Сергія Курченка, який, отримавши доступ до дешевого російського скрапленого газу, потребував ринку його збуту в Україні.

Попри те, що режим Янукович вже давно упав, Курченко зі своїм шефом втекли в Росію, ситуація на українському ринку нафтопродуктів кардинально не змінилася. Сьогодні автомобілісти нашої країни, які заправляють машини бензином, змушені платити податок в чотири рази більший, ніж водії, які користуються газом.

80% автогазу імпортується переважно з Росії

Більш того, якщо бензин Україна значною мірою виробляє самостійно, то 80 відсотків автогазу доводиться імпортувати переважно з Росії.

Попри постійні обіцянки влади зрівняти акцизи на бензин і скраплений газ, щоб ліквідувати штучне викривлення ринку, знизити споживання в країні автогазу, і, відповідно, скоротити залежність від Росії, зрушень у цьому процесі поки немає. А тим часом вартість скрапленого газу і без зрівнювання акцизів стрімко підбирається до бензину.

Так, якщо в червні цього року ціни на автогаз на українських заправних станціях коливалися в районі 15,5 гривні за літр, то до кінця серпня вони наблизилися до 18 гривень за літр, і, як вважають експерти, найближчим часом ціни можуть переступити рубіж у 19 гривень за літр. Цьому сприяє зростання цін на нафтопродукти на світових ринках, дефіцит палива в Європі і проблеми з імпортними поставками в Україну.

Читайте такожВартість автогазу на українських АЗС за тиждень досягла рекордної позначки

Тим часом на тлі різкого зростання цін на автогаз, роздрібна вартість бензину змінювалася незначно.

До кінця серпня, середня ціна бензину А-92 по країні становить близько 29 гривень за літр. Таким чином, співвідношення роздрібної ціни автогазу і бензину вже перевищує 65 відсотків, а доцільним для переведення автомобілів на використання газу вважається співвідношення не більше 50 відсотків.

Річ у тому, що ще в травні уряд України, прогнозуючи стрімке зростання цін на нафтопродукти, ввів державне регулювання цін на бензин і дизельне паливо.

Щомісяця Міністерство економіки спільно з держкомпанією "Нафтогаз України" проводять розрахунки середньої вартості дизпалива і бензину на підставі європейських біржових котирувань за попередній календарний місяць.

Україна уникла панічного зростання цін на бензин і дизель

Хоч дане рішення уряду в травні було багатьма розкритиковано, сьогодні воно довело свою ефективність, оскільки Україні вдалося уникнути спекулятивного і панічного зростання цін на бензин і дизельне паливо, чого не скажеш про автогаз, ціни на який уряд вирішив не регулювати.

Чи є таке вибіркове ставлення тимчасовою тактикою керівництва країни щодо скорочення попиту на автогаз доки ставки акцизів не будуть вирівняні, - поки не ясно.

При цьому, вже зараз очевидно, що в майбутньому позиції автомобільного скрапленого газу в нашій країні будуть істотно ослаблені, а залежність від поставок палива з Росії – знижена.

Своєю чергою, державі необхідно ефективними заходами підтримати розвиток вітчизняного нафтовидобутку і нафтопереробки, яка має величезний потенціал зростання і здатна повністю забезпечувати потреби країни.

І тоді українські водії не будуть з побоюванням під'їжджати до АЗС в очікуванні побачити табличку з новою шокуючою ціною на паливо.

Ігор Орел