Китай розбудовує власний "тіньовий флот" для імпорту російського газу під санкціями США

Це дозволяє Китаю диверсифікувати постачання газу та водночас посилювати зв’язки з Росією.

Китай активізував зусилля з імпорту російського газу, щодо якого діють санкції США, закладаючи основу для внутрішнього "тіньового флоту" - суден, здатних перевозити сильно охолоджений газ і обходити обмеження, накладені на одну з провідних галузей Кремля.

Як пише Bloomberg, Китай як найбільший у світі імпортер енергоносіїв має достатні - і часто дешевші - обсяги газу, що надходять трубопроводами. Проте альтернативні морські закупівлі, для яких і потрібен "тіньовий флот", дозволяють диверсифікувати постачання та водночас посилювати зв’язки з Росією. Президент РФ Путін робить ставку саме на скраплений природний газ (СПГ) як основний експортний енергоносій у майбутньому, і країні дуже потрібні охочі покупці.

Хоча процес розбудови китайського "тіньового флоту" ще на ранній стадії, переміщення танкерів і структура їхньої власності в КНР починають відтворювати схеми, які застосовуються для обходу санкцій щодо російської нафти.

Згідно з даними супутників та судноплавства, танкер CCH Gas, який перевозить заборонений російський вантаж, приховує своє місцезнаходження, наближаючись до китайського порту. Його зареєстрований власник, CCH-1 Shipping Co., має адресу в Гонконзі, що збігається з адресою поштової компанії Samxin Secretarial Services Ltd. - поширена практика для фірм, які прагнуть приховати кінцевих бенефіціарів під час торгівлі паливом з Ірану чи Росії. 

Інше судно для перевезення скрапленого газу, нещодавно перейменоване на Kunpeng, з’явилось біля Сінгапуру зі схожою структурою - непрозорою і тому вкрай незвичною для галузі. Згідно з базою даних судноплавства Equasis, на початку цього року воно передало свою власність та управління маловідомим фірмам у Китаї та на Маршаллових островах. Вказані адреси пов’язані з фірмами, які торгували й іншими вантажами, що потрапляли до "чорного списку".

Росія з минулого року будує власний "тіньовий флот" СПГ, накопичивши понад десяток суден, зареєстрованих на підставні компанії від Росії до Індії. Це відбувається на тлі санкційного тиску США та Європи на покупців російської нафти та газу.

Як зазначає Bloomberg, створення "тіньового флоту" для СПГ - непросте завдання. Це пояснюється тим, що судна, які перевозять паливо з температурою -162°C, потребують складніших технологій для завантаження та відвантаження, ніж інші продукти. І хоча сьогодні існує майже 8000 нафтових танкерів різного розміру, вся галузь СПГ налічує близько 800, тож приховати їхнє місцезнаходження складніше.

Санкції проти російського газу - що відомо

У вересні Європейська комісія ухвалила 19-й пакет санкцій проти Росії. Президентка Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн повідомила, що виконавчий орган ЄС, зокрема, пропонує заборонити імпорт скрапленого газу з Росії.

Також до санкційного списку ЄС було додано ще 118 кораблів "російського тіньового флоту", а компаніям "Газпромнефть" та "Роснефть" заборонили здійснювати фінансові операції у ЄС.

У жовтні Рада Євросоюзу схвалила пропозицію Європейської комісії про повну заборону імпорту російського газу з 1 січня 2028 року.

Зокрема короткострокові контракти, укладені до 17 червня 2025 року, можуть продовжуватись до 17 червня 2026 року, тоді як довгострокові контракти можуть діяти до 1 січня 2028 року.

Крім того, стало відомо, що експорт скрапленого природного газу з РФ у січні-жовтні 2025 року скоротився на 3,4% у порівнянні з попереднім роком, попри рекордний обсяг поставок у жовтні, зокрема до Китаю.

Вас також можуть зацікавити новини: