Лавриненко уточнив, що "Укрзалізниця" формально поставилася до виконання рекомендацій АМКУ / фото facebook / Kravtsov.Evg

Введення в дію залізничним монополістом "Укрзалізниця" нового договору на надання послуг для вантажовідправників з організації перевезення вантажів залізничним транспортом з 1 липня призведе до повної зупинки українських промислових підприємств, у зв'язку з чим представники бізнесу, замовлення яких забезпечує понад 90% залізничних вантажоперевезень країною, направили спільне звернення до прем'єр-міністра та президента з проханням скасувати введення в дію нового документа.

Про це УНІАН повідомив комерційний директор найбільшого українського виробника феросплавів – Нікопольського заводу феросплавів (НЗФ) Геннадій Лавриненко.

«Періодично «Укрзалізниця» змінює умови своїх договорів. При підготовці цього договору кількість нововведень була максимальною. У цьому році він став публічним, тобто користувачі не можуть по суті домогтися для себе якихось індивідуальних умов в залежності від своїх особливостей», - повідомив Лавриненко.

Відео дня

За його словами, запропонований «Укрзалізницею» договір містить низку неприйнятних для вантажовідправників положень, серед яких, зокрема, форма публічного договору, яка поєднує в одному документі як послуги перевезення, так і надання вагонів, положення про одностороннє внесення змін до договору з боку "Укрзалізниці" при відсутності такого права у вантажовідправників.

«Таким чином, підписавши договір, абсолютно невідомо на яких умовах підприємство буде працювати завтра, тобто все буде залежати від примх чи економічного стану «Укрзалізниці». Це явно дискримінаційне ставлення стосовно замовників», - зазначив комерційний директор Нікопольського заводу феросплавів.

Крім того, серед інших скандальних положень нового документа, він назвав значне підвищення плати за користування вагонами, відсутність відповідальності перевізника за несвоєчасну доставку вантажів, надання непридатних за технічним станом вагонів, а також недостатня компенсація за маршрутні відправлення.

За його словами, тривалі спроби учасників ринку переглянути з «Укрзалізницею» спірні положення нового договору не дали результату, у зв'язку з чим вантажовідправники звернулися в Антимонопольний комітет України, який, у свою чергу, рекомендував відкласти введення нового договору до узгодження положень документа з усіма учасниками ринку і до цього моменту продовжити дію цього договору.

Лавриненко уточнив, що "Укрзалізниця" формально поставилася до виконання рекомендацій АМКУ і врахувала в договорі всього кілька побажань вантажовідправників, тоді як основні скандальні положення документа залишились без змін.

«Обговорення зауважень до нового договору звелося до єдиної відеоконференції в Skype, яка відбулася 27 квітня. Формат конференції за участю понад ста осіб, неякісним зв'язком, відсутністю регламенту та порядку денного, виключив можливість повноцінного обговорення проекту договору. Фіксація пропозицій "Укрзалізницею" не здійснювалась, тому обговорення матеріалів ніхто з учасників до відтепер не побачив», - зазначив комерційний директор.

Він також додав, що не можна залишити без уваги тиск, який чиниться залізничним монополістом на замовників. Зокрема, перед запланованими "Укрзалізницею" датами введення нового договору, а саме з 1 квітня та з 1 червня підприємства при оформленні плану перевезень в автоматизовану систему «МЕСПЛАН» отримували повідомлення про підтвердження планів тільки при умові підписання договору у запропонованій редакції "Укрзалізниці".

«Тому явно простежується тиск «Укрзалізниці» на підприємства, які не підписали запропонований договір. 90% замовників, що підписали це звернення, з 1 липня повністю залишаються без перевезень. Однак, ми готові продовжувати діалог і сідати за стіл переговорів, і звернулися і до президента, і до прем'єр-міністра, тому що цей договір загрожує повною зупинкою промисловості України», - підкреслив Лавриненко.

Він додав, що однобокість позиції "Укрзалізниці" призведе до того, що замовники будуть змушені переорієнтуватися на інші види транспорту, або обмежити використання вагонів, що в кінцевому результаті завдасть удар по самій "Укрзалізниці".

Лавриненко також зазначив, що з огляду на явну недопрацьованість положень нового договору, його протиріччя з чинним законодавством, асоціації вимагають скасувати його введення до моменту завершення доопрацювання з урахуванням зауважень вантажовласників, а на період доопрацювання - продовжити термін дії чинного договору.

Під спільним зверненням, у розробці якого взяли участь провідні фахівці з логістики, юристи найбільших підприємств України, керівники Об'єднання підприємств "Укрметалургпром", Федерації металургів України, Союзу хіміків України, Асоціації виробників феросплавів "УкрФА", асоціації "Укрцемент" та Федерації роботодавців Паливно-енергетичного комплексу, що поставили свої підписи.

Як повідомляв УНІАН, 30 березня «Укрзалізниця» повідомила, що перенесе на два місяці введення нового договору про вантажоперевезення, який спочатку планувалося ввести з 1 червня.

У березні Антимонопольний комітет України рекомендував «Укрзалізниці» утриматися від впровадження нового договору у зв'язку з ущемленням інтересів замовників послуг.

Пізніше «Укрзалізниця» заявила, що допрацювала положення нового договору на перевезення вантажів і вводить його в дію з 1 липня.