Парламент проголосував за повноваження НАЗК / nazk.gov.ua

Верховна Рада України ухвалила закон про внесення змін до закону України "Про запобігання корупції" щодо відновлення інституційного механізму запобігання корупції (№4470).

Читайте такожЗеленський відреагував на висновки Венеціанської комісії щодо наслідків скандального рішення КСУ

Як передає кореспондент УНІАН, за це рішення проголосували 300 народних депутатів із 352, зареєстрованих в сесійній залі.

Відео дня

Що передбачає закон про відновлення повноважень НАЗК

  • Закон відновлює ті повноваження Національного агентства з питань запобігання корупції, щодо яких Конституційний суд не навів правової позиції щодо їх неконституційності, а також встановлює особливості здійснення антикорупційних заходів щодо суддів.
  • Зокрема, законом встановлюється, що до повноважень НАЗК належить здійснення моніторингу та контролю за виконанням актів законодавства з питань етичної поведінки, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та прирівняних до них осіб.
  • НАЗК здійснює контроль та перевірку декларацій суб’єктів декларування, зберігання та оприлюднення таких декларацій, проведення моніторингу способу життя суб’єктів декларування.
  • Агентство має право мати безпосередній автоматизований доступ до інформаційно-телекомунікаційних і довідкових систем, реєстрів, банків даних, у тому числі, тих, що містять інформацію з обмеженим доступом, держателем (адміністратором) яких є державні органи або органи місцевого самоврядування, користуватися державними, у тому числі, урядовими, засобами зв’язку і комунікацій, мережами спеціального зв’язку та іншими технічними засобами.
  • Серед іншого, НАЗК має право проводити за власною ініціативою перевірку можливих фактів порушення вимог закону; вносити приписи про порушення вимог законодавства щодо етичної поведінки, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, інших вимог та обмежень, передбачених цим законом, захисту викривачів.
  • НАЗК має право, у разі встановлення ним доказів того, що посадовець набув необґрунтовані активи або що такі активи набула інша особа за її дорученням чи в інших, передбачених статтею 290 Цивільного процесуального кодексу України випадках, - порушувати перед Спеціалізованою антикорупційною прокуратурою або у визначених законом випадках - перед Офісом генпрокурора питання щодо звернення до суду з позовом про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави.
  • Крім того, НАЗК має право ініціювати проведення службового розслідування, вжиття заходів щодо притягнення до відповідальності осіб, винних у вчиненні корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень; складати протоколи про адміністративні правопорушення.
  • Водночас, встановлюється, що припис не вноситься у разі виявлення порушення вимог цього закону щодо етичної поведінки, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності судді, судді Конституційного суду України. Про виявлення таких порушень НАЗК інформує відповідно Вищу раду правосуддя або КС. 
  • Припис НАЗК не вноситься з питань, які безпосередньо стосуються здійснення суддею правосуддя, а також здійснення суддею КС конституційного провадження.
  • На офіційному веб-сайті НАЗК забезпечується відкритий цілодобовий доступ до Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, шляхом можливості перегляду, копіювання та роздруковування інформації.
  • У законі "Про запобігання корупції" прописується стаття щодо особливостей врегулювання конфлікту інтересів, що виник у діяльності окремих категорій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
  • У законі "Про запобігання корупції" прописуються статті щодо моніторингу способу життя суддів, суддів КС, а також щодо відповідальності за корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення. Порядок здійснення повної перевірки декларації, поданої суддею, суддею КС, моніторингу способу життя судді, судді КС визначається НАЗК за погодженням, відповідно, ВРП або Зборів суддів КС.
  • Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

Конституційна криза в Україні: що відбувається

  • 27 жовтня Конституційний суд за поданням 47 народних депутатів ухвалив рішення, яким скасував статтю 366-1 Кримінального кодексу, що передбачає відповідальність за недостовірне декларування.
  • Також КС визнав неконституційними положення законів про перевірку е-декларацій чиновників і скасував повноваження НАЗК з перевірки декларацій та виявлення конфлікту інтересів.
  • 29 жовтня Зеленський вніс на розгляд Верховної Ради як невідкладний проект закону «Про відновлення суспільної довіри до конституційного судочинства» (№ 4288), яким пропонується припинити повноваження суддів КС. У законопроекті йдеться, зокрема, що рішення КС від 27 жовтня є «нікчемним (таким, що не створює правових наслідків) як таке, що прийнято суддями Конституційного суду України в умовах реального конфлікту інтересів».
  • Голова КС Олександр Тупицький заявив, що пропозиції президента прямо суперечать Конституції.
  • Голова Національного агентства з питань запобігання корупції Олександр Новіков зазначає, що рішення Конституційного суду України фактично дозволяє здійснювати корупційні правопорушення саме чиновникам.