CLUBHOUSE
Чому нова соцмережа стала такою популярною
 
Останні кілька тижнів тільки й розмов, що про Clubhouse - соцмережу, в якій можна спілкуватися виключно голосом. Нові користувачі вже встигли послухати роздуми Ілона Маска про політ на Марс, а найспритніші - рекламувати власний бізнес та продавати запрошення на eBay.

З'ясовуємо, у чому феномен Clubhouse, і як туди потрапити.
Усе почалося в 2020

Clubhouse з'явився в березні 2020 року. Його творець - колишній працівник Google Пол Девісон. На старті в додатку було всього 1,5 тисячі користувачів. Але стартап зумів залучити інвестиції у розмірі 12 мільйонів доларів.

31 січня користувачем соцмережі став Ілон Маск. При цьому він ще й анонсував свій виступ в Clubhouse у твіттері з 46 мільйонами підписників. Це стрімко підвищило інтерес до платформи. На кінець лютого 2021 року у додатку зареєструвалися уже понад 5 млн користувачів з усього світу.


Поки отримати доступ до соціальної мережі можна лише за інвайтами - запрошеннями. Деякі користувачі стоять в чергах та навіть платять $100, аби стати частиною Clubhouse. Таке відчуття закритого клубу робить соцмережу ще цікавішою та ексклюзивною.

Ще одна особливість: наразі Clubhouse доступний винятково на операційній системі iOS, тобто лише користувачам техніки Apple.
Як це працює

У Clubhouse засновники вирішили зробити ставку на живе спілкування: соцмережа складається з кімнат та клубів за інтересами, взаємодіяти в яких можна лише голосом і тільки в режимі реального часу - записувати розмови заборонено правилами сервісу.

При реєстрації потрібно обрати інтереси - книги, ЗМІ, кіно і так далі, після чого програма сама пропонуватиме бесіди за цими темами.

Кожен зареєстрований у Clubhouse користувач може створити публічну кімнату для бесіди на будь-яку тему, після чого всі його підписники отримають повідомлення з пропозицією приєднатися до розмови. Наступним кроком таку пропозицію отримають вже підписники тих, хто приєднався - так запускається ланцюгова реакція, і бесіди в кімнатах обростають учасниками.
Також можна створити кімнати, в яких кілька людей виступають на "сцені", а слухачі перебувають "у залі". Будь-хто може підняти руку, щоб висловити свою думку або поставити запитання одному зі спікерів. Одночасно в одній кімнаті у Clubhouse можуть перебувати максимум 5 тисяч людей.

Можна підписатися на цікавих спікерів та стежити за тим, в яких кімнатах вони спілкуються. Щойно людина вийде в ефір, додаток сповістить, аби ви могли приєднатися до бесіди.
Етикет Clubhouse

У Clubhouse уже сформувався свій негласний етикет. Якщо ви - один зі спікерів, аби не перебивати інших, варто помигати мікрофоном. Так інші учасники бесіди зрозуміють, що ви хочете висловитися.

Також у кімнатах з великою кількістю учасників працюють модератори та діє черга, у якій люди чекають можливості поставити запитання чи сказати щось за темою. Інколи люди чекають годинами, при тому, що можуть перебувати у різних часових поясах.
Що особливого?
Прихильники Clubhouse уже сформували перелік переваг цієї соцмережі перед іншими
Немає розмежування на соціальні групи. Ви можете послухати діалог авторитетних особистостей, поспілкувати з інфлюенсерами, при чому все це - абсолютно безкоштовно. До Clubhouse таке було доступно лише на закритих конференціях.

Те, що відбувається у кімнатах, не можна записати. Всі розмови здійснюються тільки в live-режимі.
У додатку безліч кімнат на будь-які теми різними мовами, у тому числі українською.
Хто уже є у Clubhouse

Окрім Ілона Маска, із закордонних зірок до додатка приєдналися Марк Цукерберг, Ештон Катчер, Періс Хілтон, Джаред Лето, Дрейк, Опра Уїнфрі.

Спочатку обличчями сервісу були переважно зірки шоу-бізнесу - володар "Греммі" репер Дрейк, стендапер Кевін Харт та комедійна актриса Тіффані Хеддіш. Але дуже скоро у Clubhouse почали обговорювати і політичні теми. Китайські користувачі швидко оцінили перевагу нової програми і стали обговорювати протести в Гонконзі та відносини з Тайванем. У результаті влада КНР заблокувала додаток на своїй території.
Хто такий і навіщо потрібен...


Одна з найпопулярніших кімнат у російськомовному Clubhouse починалася як жарт, але швидко виросла у майданчик для інтерв'ю з відомими людьми.

У кімнаті близько 30 активних учасників. Щодня вони запрошують у кімнату відомих гостей. У форматі живого інтерв'ю у "Хто такий і навіщо потрібен" проходили бесіди з режисерами, бізнесменами, блогерами та іншими знаменитостями.

Цікаво, що до кімнат часто заглядають не тільки популярні особистості, а й просто цікаві спікери, яким є що розповісти, але вони рідко спілкуються з масовою аудиторією. Часто розмова виходить щирою і неформальною. Можливо, саме за це користувачі платформи і люблять Clubhouse.
Мовчазні знайомства
Ще одна дуже популярна кімната, де усі просто... мовчать. У ній дійсно більше нічого не відбувається - можна підняти руку і стати спікером, але сенс кімнати у тому, щоб усе одно мовчати. За задумом авторів, учасники таким чином можуть відпочити від розмовної частини Clubhouse і заодно підписатися на цікавих людей, прочитавши описи їхніх профілів.
Відсутність цензури



Повна свобода спілкуватися на будь-які теми та відсутність повноцінної модерації у Clubhouse вже викликали перші конфлікти у соцмережі.

Видання VICE повідомляло, що у додатку широко поширюються конспірологічні теорії про COVID-19 та вакцини від нього. За даними Vanity Fair, в одній із кімнат Clubhouse вели розмову про тероризм у Парижі, під час якої працівник французького Центру етики та громадської політики робив радикальні висловлювання про роль мусульман у цих подіях.
З часом витік розмов на чутливі теми може відштовхнути частину користувачів Clubhouse, зокрема, знаменитостей, які зараз користуються платформою саме через її камерний формат.

При цьому Clubhouse уже прогнозують чимало конкурентів найближчим часом: соцмережі постійно копіюють новинки один одного. Як стверджує The New York Times, Facebook уже почав роботу над створенням аналогічного сервісу - всередині компанії він має робочу назву Fireside.
Чи є у Clubhouse майбутнє?

Виросте Clubhouse у щось регулярне і зручне чи стане новим зумом - питання залишається відкритим. Зараз усі його користувачі проходять своєрідний тест, який покаже - це просто вірусна популярність чи перспектива масової соцмережі.

Підліткам, які рухають своєю активністю TikTok та Likee, додаток виявився нецікавим - тому що немає візуалу як такого.


Найсильніша сторона Clubhouse - чати тільки в реальному часі та їхнє цілковите зникнення після закінчення кімнати. Однак водночас це і його вразливість. У реально зайнятих цікавих людей мало часу на такий спосіб комунікації. Чи стане платформа місцем, де професіонали нарощуватимуть свою аудиторію за допомогою онлайн-посиденьок, на зло морально застарілим вебінарам, - теж поки невідомо.
Автор: Вероніка Кордон