Автомобілі
з електричним серцем
Історія про те, як "зелені" автівки потихеньку
захоплюють світ
Автомобілі
з електричним серцем
Історія про те, як "зелені" автівки потихеньку
захоплюють світ
Майже 80% глобального автомобільного ринку прямує до заборони бензину і переходу на електромобілі та гібриди. Однак рух цей був до недавнього часу неквапливим, якщо не сказати – повільним. У той час, як сумарний світовий автопарк досяг майже мільярда машин, за даними Bloomberg New Energy Finance (BNEF), у 2016 році було продано всього лише 695 тис. електромобілів, тобто менше 1% (0,83%).
Лідером у світі за показником розповсюдження електрокарів серед усіх типів авто є Норвегія – частка "зелених" машин становить близько 24% від загального обсягу продажів автомобілів у цій країні. На другому місці – Швеція з часткою ринку близько 3% для машин з електротягою. За ними йдуть Ісландія, Нідерланди, Швейцарія, Франція, Бельгія, Австрія та Великобританії – на продаж електромобілів в цих країнах припадає понад 1% від загального обсягу авторинку.
За даними аналітичної групи Corestone Corp., Україна увійшла у топ-5 країн за динамікою розвитку ринку електрокарів, поступившись Китаю, Норвегії, Швеції та Ісландії й лишивши позаду США, Японію, Францію, Нідерланди. Так, за останні п'ять років загальна кількість екологічних автомобілів в Україні з нуля досягла позначки у 5 775 одиниць.
Tesla


Беззаперечним лідером на ринку електромобілів зараз є компанія Tesla Motors. На сьогодні існує всього три версії електрокарів – седан Tesla Model S, вартість якого стартує від $65 000, сімейний кросовер Model X – від $132 000 та бюджетний Model 3, ціна якого – від $35 000. Заряду електричної батареї найновішого електрокара Tesla має вистачати більш ніж на 350 км шляху. Усі автівки обладнані автопілотом, що до недавнього часу було фішкою компанії.

За прогнозами експертів Bloomberg New Energy Finance (BNEF), до 2021 року продажі електромобілів Tesla в США досягнуть 709 000 одиниць, завдяки чому компанія обійде таких гігантів як Volkswagen і General Motors за сумарною кількістю проданих електромобілів.

BYD


Хоча було багато розмов про те, Tesla є беззаперечним лідером на ринку надпотужних електромобілів, це те, що робить її китайський конкурент BYD вже багато років.

Китайська компанія BYD AUTO є частиною концерну BYD Company Ltd. і з'явилася у 1995 році, тоді її штат становив всього 30 осіб. Через 8 років вона перетворилася на другого за величиною виробника акумуляторних батарей у світі і в тому ж 2003 році захопила плацдарм в автомобільній промисловості, придбавши Сичуаньську автомобілебудівну компанію. Сьогодні загальна кількість працівників BYD Company Ltd. перевищує 40 тисяч осіб, які працюють в її філіях у всьому світі.


Згідно зі звітом Bloomberg, у 2016 році китайська компанія BYD обійшла Tesla, продавши майже на 30 тисяч електромобілів більше.

Втім, корпорація Ілона Маска отримала набагато більшу виручку, до того ж автомобілі Tesla продавалися по всьому світу, а електрокари BYD - тільки в Китаї.
Компанія не стоїть на місці, і в травні 2017 року поставила до США свої перші повністю електричні 18-метрові автобуси, оснащені акумулятором ємністю 547 кВтг. На одному заряді автобус може проїхати 275 миль, що дорівнює 440 км. Повна зарядка батареї займає 2-3 години.

У Каліфорнії до 2018 року цими машинами планують повністю електрифікувати муніципальний автобусний парк.


Натомість світові автогіганти довгий час зволікали зі створенням електричних версій своїх автомобілів, що призвело до вакууму у цій сфері та малої конкуренції. Аналітики пояснюють таке вичікування просто – чим більша компанія та повільніший її розвиток, тим небезпечніші для неї зміни. Однак останнім часом і лідери автомобілебудування розворушилися.
Volkswagen


Найбільший у світі автовиробник Volkswagen обіцяє вкласти мільярди доларів у розробку нових електромобілів. Автогігант планує представити менш ніж через 15 років електроверсії усіх своїх моделей.
Концерн має намір вкласти понад 20 млрд євро в розвиток електрокарів у надії скласти конкуренцію Tesla та іншим виробникам, створивши масовий ринок електромобілів. Німецька компанія, чиї бренди включають Seat і Skoda, також заявила, що розмістить замовлення на суму понад 50 мільярдів євро на батареї для живлення електромобілів.
Daimler



Інший німецький виробник Daimler пообіцяв, що до 2022 року запропонує повністю електричні версії всіх автомобілів Mercedes-Benz.



Німецький концерн Daimler і контрольований владою КНР місцевий автовиробник BAIC підписали угоду про спільні інвестиції в розмірі 5 мільярдів юанів ($735 млн) в розвиток виробництва електромобілів у Китаї. Очевидно, що Daimler не має наміру без бою здавати китайський ринок електромобілів своєму американському конкурентові – компанії Tesla.
Volvo


Довгий час традиційний автовиробник навідріз відмовлявся від електромобілів. І лише нещодавно заявив про відмову від машин з двигуном внутрішнього згоряння. Компанія оголосила, що з 2019 року всі її автомобілі будуть оснащуватися електродвигунами.




Електрифікація надалі буде основою бізнесу Volvo. З 2019 року компанія вироблятиме лише три типи автомобілів: повністю електричні, гібриди і так звані м'які гібриди, в яких з невеликою потужною акумуляторною батареєю поєднується бензиновий двигун, зокрема приводить автомобіль в рух.
BMW



Появою нового суббренду "i" BMW Group заявила про початок виробництва інноваційних екологічних автомобілів. Компанія повідомила, що робить ставку на розвиток електромобілів і нових технологій, а не на збільшення загальних продажів автомобілів.

Компанія BMW оголосила про заміну автомобілів своєї флагманської 7-ї серії на електрокари iNext з 2021 року. 4-дверний електромобіль був показаний громадськості під час презентації в дизайнерської штаб-квартирі BMW у Мюнхені. Автовиробник заявив, що машина надійде в продаж до 2021 року. Також концерн BMW AG додасть до сімейства свого суббренду «i» новий електричний седан. Таким чином компанія намагається прискорити план переходу на автомобілі з живленням від батарей.
Німецький виробник автомобілів преміум-класу BMW за підсумками 2016 року ввійшов до трійки світових лідерів за кількістю випущених електромобілів - після китайської компанії BYD і американської Tesla. За підрахунками McKinsey, автобудівники з Мюнхена зумів всього за рік піднятися з 6-го на 3-е місце і довести свою частку на світовому ринку до 7%, незначно, але все ж обігнавши Nissan.
Toyota



У японців свої примхи. Решта світу їм не вказівка. Незважаючи на те, що в Японії, як виявилося, зарядок для електромобілів більше, ніж автозаправок (40 тисяч проти 34 тисяч), концерн-гігант Toyota вирішив випускати автомобіль на водневих паливних елементах.
Чи вдасться їм побудувати з нуля мережу заправок як у себе на острові, так і на інших континентах – покаже час. Варто згадати, що, за попередньою оцінкою, "заправка" такого автомобіля буде коштувати близько $100.
Apple



iPod -> iPhone -> iPad -> iCar. Виданню Wall Street Journal вдалося заволодіти секретною інформацією, згідно з якою у компанії Apple є відокремлений підрозділ на кілька сотень людей. Працюють вони над електричним автомобілем під кодовою назвою Titan.
Згідно з даними ЗМІ, ранній дизайн автомобіля Titan нагадує мінівен.

Чи з'явиться в результаті автомобіль від Apple і чи можна буде фотографувати на нього свій обід – поки незрозуміло. Можливо також, що Apple в результаті відмовиться від проекту, а напрацювання (ті ж акумуляторні системи) використає в інших своїх розробках.
Заряджайся
Коли твій автомобіль живиться від шнурка,
як смартфон
Як це працює?
Основу будь-якого електромобіля складає силова установка у вигляді декількох електродвигунів і акумуляторних батарей, які і є джерелом необхідної для пересування електромобіля енергії.

Будь-яка акумуляторна батарея повинна відповідати певним умовам - вазі, габаритам і потужності електромобіля. Тому кожен вид акумуляторів має свої особливості, які ми зараз розглянемо.
Акумулятори
Літій-іонні акумулятори - це основний тип батарей, які сьогодні використовуються в електромобілях.

Найбільша перевага Li-Ion акумуляторів - у найкращому співвідношенні енергії до ваги, швидкості зарядки.

Менша вага батареї збільшує дистанцію на одній підзарядці та продуктивність, і в той же час надає автомобілю кращу керованість.
Здешевлення акумуляторів = доступність електромобілів

Для поширення електротранспорту потрібно виконати дві умови. По-перше, знизити вартість одного з найдорожчих елементів електромобіля – батареї. Її здешевлення – найкоротший шлях до доступного транспорту. По-друге, для того, щоб електрокари купували, станції зарядки повинні бути буквально на кожному кроці.


Електромобілі стануть доступними, як тільки ціни на батареї впадуть нижче $100 за кВт * год. Як тільки це станеться, лише у США продажі електромобілів виростуть до 1 мільйона одиниць на рік, а гібридів - ще стільки ж. Ринкова частка автомобілів з електротягою раптово збільшиться з 1% до 10% всього за кілька років. У той же час, ціни на акумулятори для електромобілів падають швидше, ніж це очікувалося, і можуть опуститися нижче відмітки у $100 за кВт * год ще до 2020 року.
Як світ переходить
на електромобілі
Китай
Рішучий крок у бік переходу на електромобілі робить Китай, на який припадає третина світового "легкового" авторинку. Якщо він оголосить дату переходу на електромобілі, як це вже зробили Британія, Франція і Норвегія, то її можна буде вважати датою фіналу бензинової ери.
Уряд КНР має намір вимагати від автовиробників, щоб, починаючи з 2018 року, продажі електромобілів та гібридів становили не менше 8%. Продаж автомобілів, що працюють на альтернативних видах палива, у Китаї до 2025 року мають зрости у 10 разів і досягти 7 млн штук. Передбачаючи такий попит, цього року у КНР збираються побудувати приблизно 800 тисяч станцій підзарядки.
Індія
Другий азійський гігант – Індія – також активно розглядає відмову від бензинових двигунів. Тамтешній науково-дослідний інститут Niti Aayog, який розробляє реформи, поставив за мету довести кількість електромобілів у 2030 році до 44% від всього автопарку Індії. Влада Індії заохочує населення купувати електромобілі та машини з гібридними двигунами. Податки на цей вид автомобілів в порівнянні з традиційними бензиновими нижчі на 31%.
Європа
Та все ж європейцям у переході від бензинових до електричних авто немає рівних. Франція і Великобританія, шостий та сьомий авторинки планети, планують позбутися традиційних машин на користь електромобілів до 2040 року, а маленька (щодо продажу автомобілів - 0,2 млн у 2016 році) Норвегія має намір зробити це на 10 років раніше.
США
Одним із лідерів з продажу електромобілів є США. Тільки минулого року в країні було продано 85 000 електрокарів і 73 000 гібридів. У світі це співвідношення становить 412 000 одиниць проти 283 000. Найпопулярнішими електрокарами в США у 2016 році стали Tesla Model S (29 000 одиниць), Tesla Model X (17 000) і Nissan Leaf (14 000).
Згідно з даними міжнародної аналітичної компанії EV Volumes, у світовому рейтингу найпопулярнішими автомобілями виявилися Tesla Model S, Nissan Leaf і BYD Tang PHEV. У той же час саме BYD займає перше місце в світі за кількістю проданих електромобілів у 2016 році. Tesla утримує друге місце.
За даними Bloomberg New Energy Finance (BNEF), до 2040 року більше половини нових автомобілів у світі будуть повністю електричними, що різко підійме попит на електроенергію.