До появи сучасних засобів навігації моряки вимірювали швидкість свого руху за допомогою мотузки, дошки та кількох вузлів.
Чому кораблі вимірюють свою швидкість у вузлах і як з'явився цей незвичайний метод вимірювання - пояснює портал jalopnik.com.
1 вузол дорівнює одній морській милі на годину (1 морська миля - 1.852 кілометри).
Як наголошується в статті, до появи супутників і гідролокаторів моряки вимірювали швидкість свого руху за допомогою мотузки, дошки і декількох вузлів.
Близько 1500 року португальський мореплавець Бартоломеу Крещенсіу був першим, хто додумався до цього. Він вимірював свою швидкість, перевіряючи плаваючі об'єкти. Десятиліття потому голландські моряки використовували так званий "чіп-лаг": шматок дерева, прикріплений до котушки мотузки, зав'язаної вузлами на рівних відстанях. Цей метод також відомий як "голландський лаг".
Команда кидала колоду за борт і дозволяла їй волочитися за кораблем. Потім вони підраховували, скільки вузлів прослизнуло через їхні руки за певний час, використовуючи пісочний годинник. Більше вузлів прослизнуло? Корабель швидший. Менше вузлів? Ви йдете повільно. Термін прижився, перетворившись на "вузли" як універсальну міру морської швидкості, а не відстані.
У сучасному світі морякам більше не потрібно скидати дошки з корми, щоб визначити швидкість. Сьогодні капітани точно визначають швидкість завдяки системам глобального позиціонування (GPS), ультразвуковим датчикам і доплерівському радару.
Але, як не дивно, морська навігація, як і раніше, сильно залежить від вузлів для відстеження швидкості судна і корабля, коригування курсу і дотримання правил і положень на морі. Навіть сучасні величезні яхти і найбільші круїзні або вантажні судна дотримуються вузлів, зазначає автор статті. Авіація також значною мірою покладається на вузли для планування і виконання польотів.
"Принадність старої системи в тому, що вона була напрочуд розумною. Сьогодні ми замінили інтуїцію програмним забезпеченням і передовою апаратурою, але є щось безсумнівно чарівне у вимірі, який покладався на навички, а не на силу сигналу. Морські милі на годину теж досить важковимовні, тому "вузли" - набагато кращий вибір слова", - додає він.
Раніше експерти розповіли,чому кораблі не можуть стати на якір у відкритому океані. Середня глибина океану сягає понад 3,5 км, тоді як навіть найбільші якорі та ланцюги не перевищують 300 м у довжину. Однак замість цього використовують альтерантивні методи.