Чи замислювалися ви, чому під капотом сучасного електрокара або потужного позашляховика "живуть" тварини з минулого століття? Настав час відповісти на це запитання.
Ця характеристика давно стала частиною автомобільного лексикону і знайома кожному водієві, проте мало хто справді замислюється, чому потужність двигуна машин порівнюють із кінськими силами. Позначення стало настільки звичним, що здається природним, хоча можливості сучасних автомобілів, особливо спорткарів, уже давно непорівнянні з фізичною силою навіть цілого табуна коней.
Нам потрібно перенестися у XVIII століття, в епоху промислової революції. Автором терміна став шотландський інженер і винахідник Джеймс Ватт.
У той час основною рушійною силою в шахтах і на виробництві були коні. Коли Ватт удосконалив парову машину, перед ним постало складне маркетингове завдання: як переконати власників коней змінити звичних тварин на галасливий і незрозумілий залізний механізм? Йому потрібен був зрозумілий і так званий "еквівалент продуктивності".
Інженер провів спостереження за роботою ваговозів на пивоварнях і шахтах. Він розрахував, яку роботу здійснює один кінь, піднімаючи вантаж через блок.
З точки зору фізики потужність - це робота, виконана за одиницю часу. Джеймс Ватт виходив із простого співвідношення: сила, з якою тягне або піднімає вантаж кінь, множиться на пройдену відстань, а потім ділиться на витрачений час.
Іншими словами, що більшу силу прикладають і що більший шлях проходить вантаж за той самий проміжок часу, то вища потужність.
Ватт визначив, що одна кінська сила дорівнює здатності піднімати 75 кілограмів на висоту 1 метр за 1 секунду (що еквівалентно приблизно 735.5 Ватам у метричній системі). Тут потрібно вставити важливу ремарку: ця одиниця вимірює не швидкість руху, а роботу, яку двигун може здійснити за певний час.
Сьогодні технології пішли далеко вперед, і методи оцінки параметрів двигуна стали точнішими. Якщо вам цікаво, як рахують кінські сили в машині в сучасних лабораторіях, то ключовим інструментом тут є так званий "динамометричний стенд". Процес виглядає наступним чином:
Незважаючи на те що в усьому світі офіційною одиницею виміру потужності в системі СІ (сучасному варіанті метричної системи) є Ватт - на честь того самого Джеймса Ватта - автовиробники не поспішають відмовлятися від "коней", зокрема просто тому, що це зручно.
Раніше УНІАН повідомляв, чому не у всіх країнах правосторонній рух.