Жоден літак не зможе настільки ефективно підтримувати війська на землі, кажуть авіаексперти.
A-10 Thunderbolt II, відомий як "Бородавочник" або просто Warthog, став легендою не лише серед військових, а й серед фанатів бойової авіації. Потужний, непохитний, з вогнепальною гарматою GAU-8 — він виглядає як втілення незнищенності. Саме тому вірусна історія про те, що його нібито намагалися збити 100 разів — і не змогли — викликала хвилю інтересу, пише WION.
Але чи це правда? Хоч офіційних записів про "100 спроб збити" не існує, факти з бойової історії A-10 вражають не менше.
Розроблений у 1970-х для знищення радянських танків, A-10 має титановану "ванну" для захисту пілота, здатен літати після важких ушкоджень, має самогерметичні баки та дубльовані системи управління. Навіть втрата двигуна або крила — не вирок.
У Перській затоці A-10 здійснив понад 8100 бойових вильотів, втративши лише 7 літаків. У 2003 році капітан Кім Кемпбелл посадила свій A-10 після понад 100 влучань у корпус — літак повернувся на базу без гідравліки. Це одна з найбільш незламних бойових машин сучасної історії.
Warthog має низьку швидкість і виняткову маневреність, що дозволяє йому уникати ракет. Його гармата GAU-8 стріляє 3900 пострілів за хвилину — майже як артилерія в повітрі. Це робить його страхітливим супротивником для будь-якої бронетехніки.
Попри свою ефективність, A-10 планують списати до 2030 року, замінивши його F-35. У 2024 році 39 одиниць вже відправили на зберігання. Критики вважають, що жоден літак не зможе настільки ефективно підтримувати війська на землі. Військові, особливо піхота, вбачають у Warthog своє небо з надією.
Хоч історія про "100 невдалих спроб збити A-10" — більше символ, ніж факт, його бойова слава заслужена. Унікальна конструкція, витривалість і перевіреність у реальних боях зробили Warthog легендою.