Кабмін зафіксував зростання доходів основного фонду зведеного бюджету майже на третину, що говорить або про очікування високої інфляції, або про надмірний оптимізм в плані пожвавлення економіки...
Розрахунки великих оптимістів...
Вперше в історії України закон про держбюджет пройшов три читання за один день. По суті, ні в суспільстві, ні в експертних колах, ні навіть у Верховній Раді не було дискусій навколо його положень, країну просто поставили перед фактом – жити будемо за урядовим планом. Як показує практика, коли парламент позбавляють права ставити під сумніви реальність і обґрунтованість окремих статей бюджету, даний документ, як правило, рясніє безліччю суперечливих положень, які згодом негативно позначаться на фінансовій політиці держави.
Динаміка доходів Зведеного бюджету досить оптимістична, як і прогноз зростання ВВП на 3,7%. Загальний фонд бюджету, згідно плану Кабміну, має вирости на третину. З урахуванням прогнозованого показника інфляції, реальне зростання доходів загального фонду очікується на рівні 20%. У пояснювальній записці уряд не надав обґрунтовані аргументи на користь «ставки» на краще.
Таб. 1. Доходи Зведеного бюджету (млрд. грн.).
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 прогноз | Відхилення проти 2009 | ||
+/- | % | |||||||
Зведений бюджет | 134,2 | 171,8 | 219,9 | 297,9 | 273,0 | 334,8 | 61,8 | 122,6 |
Загальний фонд | 106,5 | 130,8 | 167,2 | 238,5 | 208,6 | 278,7 | 70,1 | 133,6 |
Спецфонд | 27,7 | 41,0 | 52,7 | 59,4 | 64,4 | 56,1 | -8,3 | 87,1 |
Прийнятий, підписаний Президентом і вже чинний бюджет на поточний рік, як і законопроект попереднього Кабміну, передбачає стрімке зростання витрат, які на відміну від зведеного бюджету є власним ресурсом уряду. Щоби виконати хоч частину передвиборних обіцянок, нова влада має намір збільшити витрати держбюджету на 82 млрд. грн., або майже на 34% проти фактичних витрат 2009 року.
"Адекватна" прибуткова база
Під ці зобов`язання уряду довелося формувати адекватну прибуткову базу, яка в 2010 році повинна скласти 267,5 млрд. грн., що на 42 млрд. грн. більше, ніж держбюджет одержав минулого року. Якщо з доходів бюджету-2009 відняти СПЗ, які були зараховані за статтею неподаткові надходження, переплати податків і заборгованість з ПДВ, то Кабміну необхідно збільшити прибуткову базу на 80 млрд. грн. проти надходжень минулого року.
Не обійшовся уряд, хоч і критикував таку практику, будучи в опозиції, без додаткового збільшення податків і зборів (обов`язкових платежів). У законі про держбюджет прописано ряд норм, що підвищують рівень фіскального навантаження. По-перше, проіндексовані базові платежі за спеціальне використання надр. Цього року вони підвищаться на 14,3%.
По-друге, уряд законодавчо заборонив використовувати корегуючий коефіцієнт нижче за одиницю для рентної плати за нафту і газовий конденсат, які вибуваються в Україні. Це підвищить рентні платежі на 25-30%.
По-третє, до 10 млрд. грн. збільшена норма відрахування до бюджету прибутку НБУ.
По-четверте, ще в березні уряд закріпив ініціативу попереднього Кабміну щодо підвищення норми відрахування прибутку державних підприємств з 15% до 30%. По-п`яте, більш ніж в три рази підвищено збір за геолого-розвідувальні роботи, виконані за рахунок бюджету.
І ще одна особливість бюджету-2010 - необґрунтовано оптимістичний прогноз надходжень за окремими статтями доходів. У даному контексті варто відзначити надмірно «рожеві» очікування збільшення надходжень за ПДВ. Уряд сподівається, що дані перерахування до основного фонду виростуть на 37,3 млрд. грн., або на 47% проти показника 2009 року. Велика частина приросту буде забезпечена за рахунок зниження відшкодування ПДВ і збільшення «імпортного» ПДВ.
Плани - нові, методи - старі...
Таким чином, в бюджеті Кабміну Миколи Азарова, як і в бюджеті Кабміну Юлії Тимошенко, досить слабка фінансова база. До речі, вирішувати цю проблему нинішня влада планує тими ж методами, які використовував попередній уряд: скорочення відшкодування ПДВ (через емісію облігацій), кредити МВФ, внутрішні позики. Крім того, нинішній уряд, як і минулий, не зумів відмовитися від кишенькового стабілізаційного фонду, розподіляти який він може за власним розсудом. Крім того, стаття 80 держбюджету передбачає, що «у разі недоотримання доходів загального фонду державного бюджету і доходів спеціального фонду державного бюджету, які направляються на формування стабілізаційного фонду», уряд отримує право позичати додаткові суми.
У цілому, нинішній бюджет дуже схожий за параметрами прибуткової частини на законопроект попереднього уряду. Тому є побоювання, що закінчиться 2010 рік, як і попередній, - з порожнім казначейським рахунком, мінімальними капітальними витратами і колосальними непокритими зобов`язаннями уряду перед бізнесом, населенням і кредиторами.
Віталій Кравченко (для УНІАН)