З прийняттям Податкового кодексу у пропонованому варіанті пересічні громадяни відраховуватимуть до бюджету значно більше, ніж представники "бізнесу". Інакше кажучи, сплатять преференції для багатих. Та і чому дивуватися - має ж хтось лалати дірки державної казни... (Частина перша...)
Як зрозуміло зі слів парламентаря, кодекс знову зазнає змін. Та все ж, головні висновки вже можна зробити. Черговий варіант ПК виявився ще ліберальнішим для бізнесу, а це говорить про те, що його лобі в Україні працює досить активно. На жаль, такого впливу не мають прості громадяни, тому з кожним варіантом документу фіскальний тиск на них тільки збільшується.
Прибутковий податок: преференції тільки для багатих
В економічно розвинених країнах прибутковий податок є одним з йпотужніших джерел звідного бюджету. В Україні він входить до числа найбільш фіскальнозначущих, але його частка у ВВП не перевищує 5%, що говорить про низький показник ефективності. Для порівняння - у ЄС надходження від прибуткового податку складають 9,5%.
На відміну від європейського принципу, коли в базу оподаткування включені усі види прибутків, українська система досить заплутана. Водночас сьогодні в Україні через недосконалості практики база оподаткування зведена до заробітної плати, зменшеної на суму внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Судячи з проекту Податкового кодексу, уряд вбачає у прибутковому податку невикористаний до кінця ресурс, тому пропонує підвищити планки. Ставка податку, як і раніше, складатиме 15% бази оподаткування до прибутків, але якщо платник податків у звітний період отримав прибуток більше 10-ти кратного розміру мінімальної заробітної плати, то тоді податкова ставка зростає до 17% від суми перевищення з урахуванням податку.
У принципі, ідея досить раціональна і справедлива. Але головна проблема полягає не стільки в ставці податку, скільки в тому, як змусити "високих" чиновників і олігархів платити посилений податок. Вони і раніше його ігнорували. Питається, для чого фантазувати?..
Податок з депозитів - креативність на ділі
Окрім збільшення ставки податку на прибутки фізичних осіб, новий варіант ПК містить додаткові норми, які, мовби ненавмисно, але підвищують оподаткування прибутків громадян. Прикладом такої креативності є податок на дохід з депозитів населення. 5% -а ставка застосовується до тих вкладів, місячний дохід з яких удвічі перевищує мінімальну заробітну плату. Під тиск потрапляють прибутки з депозитів у кредитних спілках; отримані за депозитним сертифікатом; від участі у фондах банківського управління та ін. При цьому в кодексі вказують, що банківська таємниця розголошуватися не буде, фінустанови уповноважать самостійно нараховувати податок на загальну суму від відсотків і надавати "підсумок" у податкове управління, при цьому власників депозитів не розкривають.
Які наслідки для України матиме це нововведення, можна тільки припустити. Один з плюсів - поповнення бюджету, сума, за оцінкою експертів, складе 1,4 млрд. грн. Але є і мінуси - зниження припливу депозитів. Крім того, щоб оподатковувати пасивний дохід, необхідно сформувати клієнтську базу даних, що ускладнить звітність. До того ж, після податкової інформація про прибутки окремих осіб може опинитися у компетентних органах. Заспокоїти їх може те, що до набуття чинності цієї статті ще є час - 01.01.2013, встигнуть обдумати варіанти. Надання такого "шансу" дуже яскраво характеризує владу.
Транспортний податок: багатих не чіпати!
Ще однією нормою, яка вплине на прибутки населення, є реформування транспортного податку. У кодексі ліквідовується щорічний транспортний збір, проте, вводиться податок при першій реєстрації транспортного засобу: за реєстрацію нового авто коефіцієнт транспортного збору дорівнює одиниці, до 8-ми років - рівний 2-ом, а ось понад 8 років за реєстрацію автомобіля треба буде сплатити 40 (!) базових ставок податку.
Простежується, як завжди, прив`язка ставки податку до об`єму двигуна, при цьому не враховується вартість автомобіля, про автопробіг і екологічну безпеку не згадали взагалі. Тішить інше, уряд знайшов нові об`єкти оподаткування - літаки та вертольоти (адже обіцяли змусити багатих платити за розкіш). Податок на них розраховується за максимально можливою злітною масою з коефіцієнтом для літаків 0,2, для вертольотів - 0,3 за кожен кілограм. Між тим, у дію ці статті вступають лише з 1 січня 2014 року (!), найімовірніше, через необхідності надання матеріальної допомоги їх власникам як найбільш фінансово незахищеним і нужденним прошаркам суспільства. Примітно те, що такі поблажки абсолютно не стосуються власників авто- і мототранспорту, швидше навпаки, автори кодексу сподіваються за їх рахунок поповнити бюджет надходженнями від податку на транспортний засіб, за оцінкою, сумою у 200 млн. грн.
Не обійшли стороною зміни і власників суден. Якщо раніше у розрахунок входила тільки довжина судна в сантиметрах, то зараз - потужність двигуна (стаціонарного або підвісного), для тих, хто "за старою звичкою" гребе веслами - довжина корпусу.
Споживчі податки - ціни тільки вперед
На прибутках фізосіб позначаться і податки на споживання. З одного боку, знижується ставка ПДВ, з іншого - підвищуються акцизи. Проблема у тому, що для цін характерний так званий "ефект храповика". Цей механізм відомий велосипедистам, його суть полягає у тому, що педалі можна крутити тільки вперед, рух назад блокується. Аналогічним чином в економіці поводяться ціни. Якщо податки підвищуються, то вони автоматично теж ростуть, проте, у разі зниження податків, ціни, як правило, не падають.
Висновок один - з прийняттям Податкового кодексу в такому варіанті рядові українці відраховуватимуть до бюджету значно більше, ніж представники "бізнесу". Документ рясніє пільгами і преференціями для товстосумів. І з чого дивуватися - повинен же хтось латати діри державної казни...
Тетяна Соколовська (для УНІАН)
(Далі буде...)