Склад уряду трохи оновився і омолодився; ВВП планує "підтягнутись" до 1%; митниця і податкова об’єднались під брендом "Міністерство доходів і зборів"; Китай інвестує в Україну...
Очевидно, вже немає сенсу переповідати, кого і на які посади було призначено, про це за тиждень написано чимало, проте хочеться відзначити достатньо помітний тренд останнього часу - брак коментарів представників бізнесу щодо останніх кадрових призначень. Навіть попри те, що дані зміни, очевидно, будуть в подальшому напряму впливати на їх бізнеси, відповіді на прохання прокоментувати ті чи інші кадрові призначення були майже завжди однотипні і наче списані з одного примірника - "ми не коментуємо політику".
Якщо ж звернутися до коментарів експертів, то більшість з них сходиться на думці, що призначений уряд очевидно буде перехідним, що це така собі "школа життя" для нинішнього першого віце-прем'єра пана Арбузова, вимушена зупинка у його поступовому русі на посаду прем’єр-міністра.
Щодо самого складу, то також не треба бути якимось провидцем, аби розуміти, що представники данного уряду за своєю "родовою" належністю подібні до триголового Змія Горинича, де одна голова - це люди Ахметова, друга - Фірташа і третя, мабуть основна, - люди з оточення Януковичів. Водночас, за результатами даних кадрових змін відбулось певне "очищення" уряду від представників та власників менш потужних промислово-фінансових угруповань. Зокрема, урядові ряди покинули такі відомі, але, певно, не досить фінансово- чи політично підкріплені постатті як Сергій Тігіпко, Валерій Хорошковський, Петро Порошенко...
Очевидно, що саме на врахуванні інтересів трьох вищезазначених груп впливу (Ахметов, Фірташ і Януковичі) і будуватиметься в майбутньому політика нового уряду. Якому, до речі, доведеться вирішувати, мабуть, чи не найскладніші завдання з часів набуття Україною незалежності. За словами керівника аналітичного підрозділу «Інвестиційний Капітал Україна» Олександра Вальчишена, новопризначений уряд повинен буде розв’язати два головних питання 2013 р. - відновлення зростання реального ВВП майже з нуля до 3-4% і рефінансування зовнішніх боргів. За його словами, ключовим питанням 2013 року залишається також питання "з ким співробітничатиме уряд – з МВФ чи з Кремлем, які обидва здатні вирішити цю проблему, але з боку Києва мають бути зроблені певні поступки". Як відзначив експерт, у разі співпраці з МВФ поступки матимуть економічний характер, і є позитивними для країни та її громадян в середньо- і довгостроковій перспективі. "У разі співпраці з Кремлем поступки матимуть економічний і політичний характер, тобто означають часткову втрату суверенітету (контроль за фіскальною і монетарною політикою), що є негативом для перспектив країни та її громадян", - додав О.Вальчишен.
На думку директора Інституту глобальних стратегій Вадима Карасьова, створення Міністерства доходів і зборів означає, що основним пріоритетом економічної політики України у найближчий період буде «фіскальний компонент».
Втім, ректор Міжнародного інституту бізнесу Олександр Савченко вважає, що створення нового відомства підвищить якість фіскального адміністрування. "Дуже часто функції ДПСУ і митниці перетиналися, особливо у частині оподаткування підакцизних товарів, що імпортуються. Тепер цього вдасться уникнути", - заявив Савченко.
Та й сам прем’єр Азаров зауважив, що створення нового міністерства повинно унеможливити ухилення від сплати податків.
Варто зазначити, що новопризначений міністр доходів і зборів Олександр Клименко вже встиг заявити в інтерв'ю одному з українських економічних видань, що планує з 2014 р. ввести загальне декларування фізичними особами своїх доходів. Певно на основі цієї заяви можна спробувати вибудувати і подальший логічний ланцюжок кроків та дій нового міністерства...
Ще одною знаковою новиною в макроекономічній царині цього тижня стала інформація щодо ситуації з державним боргом України. Згідно з даними Міністерства фінансів, сума державного і гарантованого державою боргу України в листопаді збільшилася на 1,25 млрд дол. - до 62,7 млрд дол. Станом на 30 листопада 2012 р. державний і гарантований державою зовнішній борг становив 36,47 млрд дол. (58% від загальної суми боргу), державний і гарантований державою внутрішній борг - 26,2 млрд дол. (41,85%). На думку головного економіста Dragon Capital Олени Білан, зростання державного боргу України в листопаді було зумовлене збільшенням внутрішніх зобов'язань на 3,2% (місяць до місяця), +21% з початку року - до 26 млрд дол. в результаті активного розміщення Міністерством фінансів внутрішніх облігацій. У листопаді Мінфін розмістив гривневі ОВДП на суму 5,8 млрд грн, що стало другим за обсягом результатом в цьому році. За словами Білан, більшість проданих паперів були довгостроковими, з погашенням через 5-7 років, а розміщення проходили в умовах надзвичайно низької банківської ліквідності, що свідчить про їх неринкову природу. Експерт також очікує подальшого збільшення державного боргу в грудні у зв'язку з випуском квазі-суверенних єврооблігацій на 550 млн дол. і можливим випуском гарантованих державою внутрішніх облігацій на 14 млрд грн (1,8 млрд дол) Держагентством автомобільних доріг «Укравтодор».
Крім того, приплив прямих іноземних інвестицій в листопаді збільшився до 0,7 млрд. дол. і за одинадцять місяців ц.р. склав 6 млрд. дол. (без змін р/р). У той же час, зазначає О.Білан, незважаючи на покращення як поточного, так і фінансового рахунку, минулого місяця загальний платіжний баланс залишився негативним. Це, разом з виплатою 0,9 млрд дол. за кредитами МВФ, призвело до зниження резервів НБУ до 25,4 млрд дол. (-20% з початку року і менше вважається безпечним рівнем тримісячного імпорту). За результатами 2012 р. дефіцит поточного рахунку може досягти рекордних 8% ВВП (14 млрд. дол), перевищивши рівень 2008 року.
Український уряд також залучив цього тижня китайські інвестиції на реалізацію проектів заміщення газу вугіллям вітчизняного видобування. Зокрема, 25 грудня 2012 року у Кабміні відбулося підписання кредитної угоди між "Нафтогазом" та Держбанком розвитку Китаю щодо фінансування програми заміщення газу українським вугіллям на суму 3,656 млрд доларів під держгарантії уряду України. Згідно з цією угодою планується "досягнути об’єму заміщення газу вугіллям близько 4 млрд кубометрів щорічно, створити нові робочі місця (тільки на об’єктах інвестування до 2020 осіб), щорічно економити валюту в середньому до 1,5 млрд доларів" та ін. Якщо до того ж згадати, що на наступний рік закладена в держбюджет сума держгарантій становить 50 млрд грн, то простору для подальших дій українського уряду щодо залучення нових кредитів (і відповідно збільшення розміру держборгу) лишається ще достатньо...
Віталій Неборак