Уряд планує запровадити голограму для акцизних марок на алкоголь і сигарети, але це не завадить тіньовому ринку

Вітчизняний досвід свідчить про відсутність прямої кореляції між захищеністю марки акцизного податку та обсягом тіньового ринку тютюнових виробів.

Кабмін має намір запровадити голограму як додатковий захисний елемент акцизних марок для алкогольних та тютюнових виробів, щоб знизити рівень нелегального ринку.

Однак експерти кажуть, що, по-перше, голограма аж ніяк не вплине на нелегальні виробництво та торгівлю, і, по-друге, це протирічить планам самого уряду та парламенту запровадити електронну акцизну марку замість паперової. Справжня мета марки – дати заробити грошей компанії з орбіти скандального концерну ЄДАПС. Про це повідомляє РБК-Україна.

За даними видання, державний поліграфкомбінат "Україна", який друкує марки, повідомив, що марка для тютюнових виробів з голограмою коштуватиме 25 копійок, для алкоголю - 44 копійки (зараз 9 та 19 копійок відповідно). Зростання ціни майже у три рази викликало негативну реакцію бізнесу.

За даними дослідження ринку нелегальних сигарет, яке на постійній основі проводиться компанією KANTAR Україна, у лютому 2023 року частка нелегальних сигарет досягла 20,2% від загального обсягу ринку. При цьому понад 2/3 нелегальної продукції - це сигарети без марок та з підробленими марками.

"Вітчизняний досвід свідчить про відсутність прямої кореляції між захищеністю марки акцизного податку та обсягом тіньового ринку тютюнових виробів", - каже генеральний директор асоціації "Укртютюн" Наталія Фесюн.

Так, частка нелегальних сигарет зросла з 2,7% від загального обсягу ринку у 2010 році до 8,5% у 2013-му, не дивлячись на те, що усі ці роки на марках були голограми.

Аліна Шолохман, виконавчий директор асоціації "Укргорілка", повідомила, що частка нелегального алкогольного ринку, за різними оцінками, зараз становить 38-40%. На її думку, не лише захищеність марки, а навіть сама наявність марки не має впливу на тіньовий ринок.

За її словами, поліграфкомбінат "Україна" друкує акцизні марки, однак сама голограма є інтелектуальною власністю третіх осіб (компаній), яким державне підприємство сплачує роялті.

У даному випадку мова йде про компанію Industrial Innovation Group, що є реінкарнацією ЄДАПСу (Єдина державна автоматизована паспортна система), відомою тим, що до 2016 була фактичним монополістом з виготовлення документів державного зразка.

Співвласницею Industrial Innovation Group є колишня директор ЄДАПСу Ірина Обіденко – подруга нинішнього директора "України" Тетяни Бондаренко. Голова фракції "Слуга народу" Давид Арахамія навіть не приховував, що мав зустрічі з засновниками компанії і вітав її залученість до проекту "Держава в смартфоні".

За даними джерел видання, саме керівництво "України" і є ініціатором впровадження голограми.

"А якщо пригадати, що у цей саме час Верховна Рада прийняла у першому читанні законопроекти № 8286 та № 8287, що передбачають запровадження електронної акцизної марки (Е-акциз) та скасування паперової акцизної марки як такої, тоді стає ще менш зрозумілим, для чого потрібна голограма", - підсумовує РБК-Україна.