З 1 липня заявку на перевезення вантажу в залізничних вагонах можна оформити протягом декількох хвилин, не виходячи з офісу. А як бути маленьким клієнтам, у яких немає доступу до Мережі?..
Як «Клієнт» клієнту ...
Реально це виглядає так. Вантажовідправник (який завчасно підключився до системи) заходить на сайт Укрзалізниці в розділ «АС Клієнт УЗ» і заповнює електронну накладну. Цей документ набуває статусу чернетки і його можна як роздрукувати на паперовому носії, так і відправити через інтерфейс «АС Клієнт УЗ» для подальшої обробки. Якщо ви просунутий вантажовідправник і віддаєте перевагу інтерактивному спілкуванні безпосередньому контакту з працівниками товарних станцій, ви скріплює документ електронним цифровим підписом за допомогою USB-ключа (зовні - звичайна флешка). Тепер документ вже має статус перевізного. Про подальше подбає залізниця, а вантажовідправник може віртуально стежити за проходженням вантажу через Інтернет - аж до його прибуття на станцію призначення.
За підрахунками фахівців, в результаті час оформлення вантажу скоротиться в 10 разів. Також нова система спростить життя суміжникам: сортувальним станціям, митницям, портам, які зможуть планувати свою роботу за 2-3 дні до реального появи вагона.
За словами начальника Головного комерційного управління "Укрзалізниці" Володимира Іващука, інтерес клієнтів до нової технології просто величезний - за тиждень до старту системи відомство щодня отримувало по 500 заявок на підключення. Нині до системи «Клієнт УЗ» вже підключилося близько 4 тисяч користувачів. Укрзалізниця вже провела 7 великих презентацій для великих клієнтів. Зокрема, сьогодні, 1 липня, між станціями «Кушугум» - «Запоріжжя-Ліве» Придніпровської залізниці вирушив перший вантаж з повним відходом від паперових технологій.
А що робити тим відправникам, в кого немає доступу до Мережі? На думку першого заступника начальника Південно-Західної залізниці Віталія Жураковського, маленький клієнт не загубиться. «Це, в основному, стосується лісгоспів, вантажно-розвантажувальні роботи в яких ведуться на віддалених ділянках. Але головний офіс, як правило, знаходиться в цивілізованому місці, де є супутникова та GPS зв`язок, Інтернет і ін. », - пояснив він.
Як вважають в «Укрзалізниці», єдина база даних залізничних перевізних документів дозволить спростити роботу з відправниками та одержувачами вантажів з оформлення та укладення договорів, розрахунків у мережі Інтернет. Надалі це дозволить залізничникам об`єднати функції прийомоздавальника і товарного касира, ввівши посаду комерційного агента.
Услід ЦІМ/СМГС
На першому етапі електронний документообіг буде поширюватися тільки на внутрішні перевезення, а в перспективі і на міжнародні в рамках ОСЗ (Організація співробітництва залізниць) і простору колії 1520 мм. На думку В. Іващука, ця перспектива досить близька. Перехід на електронну накладну буде нескладним, оскільки вона максимально схожа на уніфіковані міжнародні накладні ЦІМ / СМГС, які зараз застосовуються при мультимодальних перевезеннях у напрямку Балтійське море - Чорне море і комбінованих перевезеннях між країнами Європи, Кавказу та Азії. Нагадаємо, що ці накладні фахівці УЗ розробили ще в 2004 році, а сама накладна вперше була «обкатана» на мережі УЗ.
Що стосується найбільш близького партнера - російських залізниць - для прискорення проходження вантажів через кордон російським колегам уже запропоновано відновити обмін електронними даними. А також доручити «ТрансКонтейнеру» та Українському державному центру транспортного сервісу «Ліски» організувати пілотний проект з інформаційного обміну даними, включаючи електронні накладні та інші супровідні документи. До речі, РЖД вже 100% вантажоперевезень на своїй території здійснюють з використанням електронної накладної, щоправда, разом з паперовим варіантом
Довідка. Щоб підключитися до автоматизованої системи «Клієнт УЗ», клієнту необхідно зайти на сторінку офіційного сайту Укрзалізниці (http://www.uz.gov.ua/as_client) і оформити заявку на підключення. Після цього на електронну пошту клієнта відправляється повідомлення з реквізитами доступу до системи: інструкції, параметри доступу до АС Клієнт-УЗ (ім`я і пароль) і адреса веб-сайту.
Клієнти, які вже підключені до системи АС МЕСПЛАН, підключаються до АС Клієнт-УЗ автоматично.
Наступним кроком є укладення доповнення про обмін електронними документами з договором про організацію перевезень і проведення розрахунків та отримання ЕЦП (електронного цифрового підпису). ЇЇ можна отримати як в головному електронно-обчислювальному центрі «Укрзалізниці», так і в інших центрах сертифікації ключів.
Олена Кузнєцова (УНІАН)