Україна повинна реформувати "Укрзалізницю" та побудувати справедливу тарифну систему - аналіз від Ernst&Young

Наявна тягова потужність УЗ не відповідає попиту, зазначають в Ernst&Young.

Державна компанія Укрзалізниця наразі складається з 34 філій, з яких 25 – непрофільні й допоміжні. Управління такою кількістю філій неефективне, тому УЗ необхідно розділити на бізнес-секції, а також розробити механізм прозорого тарифоутворення. Все це допоможе залучити в компанію інвестиції та провести модернізацію. Про це йдеться в довгостроковій "Національної стратегії збільшення прямих іноземних інвестицій в Україну", яку підготувало Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) і міжнародна компанія Ernst&Young на замовлення Кабінету Міністрів.

"Наявна тягова потужність УЗ не відповідає попиту. Як єдиному гравцеві на тягового ринку, УЗ не вистачає 300-500 локомотивів, а до 40% магістральних локомотивів УЗ вимагають заміни й не можуть бути використані через технічні проблеми", - констатують в Ernst&Young. 

Щоб забезпечити транспортні потреби країни, необхідно поліпшити фінансову та економічну стабільність УЗ, поліпшити безпеку залізниць і привабливість УЗ як роботодавця, забезпечивши потребу у кваліфікованих і ефективних кадрах і підвищити якість управління компанією, сказано в стратегії.

Компанія Ernst&Young пропонує наступні кроки, які допоможуть перетворити УЗ на сучасну й ефективну компанію: реорганізувати компанію з регіональної структури в бізнес-сегменти, розробити та впровадити довгострокову інвестиційну програму, впровадити державно-приватне партнерство і забезпечити фінансування частини програм з державного бюджету, реорганізувати й продати непрофільні ресурси.

"Також необхідна боротьба з корупцією за рахунок збільшення прозорості, і розробка концепції регулювання тарифів на перевезення, яка допоможе встановити розумні тарифи. Для цього потрібно доопрацювати й прийняти Проект Закону "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту" (...) незалежний регулятор зможе здійснювати державне регулювання у сфері транспорту і внести зміни у відповідні методики розрахунку тарифів", - резюмують в Ernst&Young.

Нагадаємо, Угодою про асоціацію та зокрема Директивою Ради ЄС від 21 листопада 2012 року Про Єдиний Залізничний простір ЄС (2012/34/ЄС) передбачено формування в структурі "Укрзалізниці" корпоративного центру та чотирьох функціональних вертикалей: інфраструктура, вантажні перевезення, пасажирські перевезення та виробництво. Такий поділ вже зафіксовано Кабміном. 

Раніше генеральний директор Федерації роботодавців транспорту України Володимир Гусак заявив, що вантажні перевезення в УЗ – найбільш рентабельні серед сусідніх країн. Але замість того, щоб використовувати ці гроші для поліпшення інфраструктури та здійснення інвестиційних програм, ці гроші проїдаються, розкрадаються і витрачаються на непрофільні активи, тому компанії необхідна реформа.