Куди рухається українська освіта? Розбираємо 5 глобальних трендів

Думка

Відома міжнародна організація HundrED, що спеціалізується на питаннях ефективної сучасної освіти, щороку публікує добірку інновацій, яку радить імплементувати в школах, коледжах, вищих навчальних закладах по всьому світу. Разом з колегами ми вирішили, спираючись на власний досвід у мережі КМДШ ВСЕСВІТ, зробити огляд цих порад та розповісти наскільки реально впроваджувати їх в українську модель середньої школи.

Незважаючи на всю нинішню специфіку, українська освіта гармонійно вписується в глобальну освітню екосистему, оскільки наші діти не просто тяжіють до прогресу, розвитку і сучасних технологій, вони є синонімом цих слів і потребують відповідних знань. Ми з колегами виділили 5 ключових напрямків, які радять міжнародні організації та вже встигла застосувати на практиці наша мережа шкіл і садочків.

Цифровізація, штучний інтелект + хендмейд активності

Безумовно, цифрові технології мають бути інструментами сучасного вчителя. По-перше, ними цікавляться самі діти. Удавати, що диджитал не потрібен чи заважає здобувати певні навички, просто безглуздо. По-друге, ці інструменти дозволяють зробити навчання практичним і більш захопливим. До прикладу, розробники освітнього програмного забезпечення Anthology включили функції generative-AI у свою програму Blackboard Learn, що допомагає вчителям швидко генерувати плани курсів, спеціальні рубрики та тести.

Освітяни нашої мережі активно використовують ШІ для пошуку інформації, проведення інтерактивних уроків і проєктної діяльності.

Перетворити текст у захопливу казку чи комікс, виконати цікаві завдання за картинками чи ілюстраціями, записати відео про героя та озвучити його історію – все це завдяки штучному інтелекту можливо зробити легко тут і зараз.

Водночас наша академічна команда турбується про те, аби цифровий світ не заміщував живе спілкування та хендмейд активності. Оскільки в дітей є реальний голод і на те, щоб майструвати щось своїми руками. Саме тому ми використовуємо практикоорієнтоване навчання. Крім того додаємо курси, які дають можливість отримати практичні навички понад шкільну програму і попрацювати руками. Наприклад, не тільки зробити дослід, а й використати набуті знання з хімії та біології в приготуванні корисної їжі.

Михайло Альохін, директор КМDШ Осокорки, відзначає, що у межах кулінарної майстерні, наприклад, учні вчаться правильно обирати продукти, звертати увагу на їхню свіжість, на особливості термообробки, на природні та штучні барвники, на біохімічні процеси, які відбуваються в організмі людини під час споживання продуктів, а також самі готують страви за різними технологіями. Все, що пов’язане з їжею, користується попитом серед наших школярів.

Тож тут ми рекомендуємо дотримуватися балансу: не відмовлятися від цифровізації, бо це наше сучасне життя і майбутнє, але і не зводити все виключно до неї. Давати дітям можливість отримувати різний досвід – ось що дуже важливо.

Нетрадиційні освітні моделі

Світові експерти стверджують, що майбутнє за гібридною формою навчання — тобто поєднання онлайну та офлайну. Однак, висновок наших педагогів, які вже відтестували цей підхід, що для школярів, особливо молодших класів, такі формати менш ефективні, ніж навчання наживо.

У той же час добре зарекомендували себе гейміфіковані формати для дистанційного навчання на онлайн-платформі. З ними можна працювати у межах екстернату як із супроводом учителя, так і без нього.

Завдяки ігровому методу та продуманому міксу матеріалів школярі здатні впоратися із завданнями навіть при самостійному вивченні програми.

Окрім того, наші педагоги сфокусовані на індивідуальній роботі з учнями, аби допомогти вирішити саме їхні навчальні задачі та досягти цілі.

Зважаючи на те, що педагогічний досвід України сьогодні є унікальним, можна впевнено казати, що українські освітяни вже зараз готові ділитися ним із європейськими колегами. А найголовніше — аргументувати свою точку зору.

Турбота про фізичне та ментальне здоров’я

Війна підриває психологічний стан учнів, викликає безліч складнощів з концентрацією, мотивацією тощо. Наше завдання – враховувати особисту історію кожного школяра, допомогти йому впоратися з ситуацією, побороти стрес, забезпечити йому безпеку та підтримку.

Перш за все безперечно це вирішується завдяки потужному психологічному супроводу. Наші психологи працюють зі школярами як індивідуально, так і з кожним класом, як з групою/командою, крім того консультують батьків та вчителів, аби вчасно реагувати на певну ситуацію чи потребу.

Тішить те, що для приватних шкіл тьюторський і психологічний супровід вже є нормою. Крім того, ми додатково впровадили декілька дійсно актуальних рішень, якими із задоволенням ділимося з колегами.

В молодшій та середній школі наші учні відвідують уроки з соціально-емоційного та етичного навчання, які базуються на міжнародній програмі. Діти вчаться розпізнавати та розуміти власні стани і стани оточуючих, аналізувати емоції і давати собі раду, а далі комунікувати й шукати спільну мови з людьми попри відмінності характерів, настроїв, тощо.

В тренінговому форматі навчаються знаходити спільну мову, домовлятися, працювати в команді, розподіляти ролі та домовлятися про правила.

Ці навички в сучасному світі є надважливими і є базою для взаємодії в міжособистісній комунікації, в команді або в суспільстві в цілому.

Інклюзивність

Цей напрямок актуальний на всіх рівнях у світі і в садочках та школах особливо.

Сьогодні в КМДШ ми працюємо з певною кількістю дітей із особливими освітніми потребами в тому числі. Адже тільки так ми прийдемо до безбар’єрного суспільства.

Великою перемогою для нас стала довга, але, завдяки командній і комплексній роботі, можлива адаптація дітей з особливими освітніми потребами та їхня інтеграція у звичайний шкільний процес.

Наші викладачі регулярно навчаються, шукають і знаходять ефективні підходи та методи роботи з такими дітками, разом з тим, головне, що може зробити в цьому напрямку школа — це тісна співпраця з батьками, партнерська взаємодія з якими дає підсилення будь-яким зусиллям школи.

Другий важливий момент – це дебулінг. Кожна дитина має почувати себе повноцінно, де б вона не опинилася. У КМDШ – нульове толерування булінгу. Ми маємо чітку антибулінгову політику, де прописані процедура і кроки реагування на насильницьку поведінку зі сторони будь-кого з учасників навчального процесу.  Усі вчителі та тьютори проходять відповідне інструктування від психолога, аби попередити булінг на ранніх етапах. А для дітей проводяться заняття, метою яких є виховання толерантності і поваги.

Також уже зараз відомо, що Україна – країна протезування. Нехтувати цим не можна. Тож ми часто проводимо зустрічі з нашими захисниками, даємо можливість учням з ними поспілкуватися, поставити запитання чи зробити подарунок. Такий досвід дає дітям розуміння ситуації та причетності до допомоги ЗСУ.

Удосконалення професійної майстерності вчителя

Ми живемо у світі, де отримати одного разу освіту і користуватися цими знаннями все життя – не ефективно. Тож вчителі регулярно удосконалюють свої скіли, проходять підвищення кваліфікації, освоюють цифрові технології. Тільки так навчання у школах може бути якісним, актуальним, передовим і цікавим для сучасних школярів.

Наприклад, у листопаді 2023 року ми провели інтенсив "SOS: Sубота Oсвітніх Sенсів", до якого долучилося понад 100 викладачів, педагогів і дотичних до освітнього процесу людей із різних куточків країни.

Я був вражений, наскільки популярним є запит у освітян на поглиблення власних знань і адаптацію своїх умінь до умов сьогодення.

А в березні 2024 на базі школи в Голосієві ми приймаємо EdCamp, де наші та запрошені спікери поділяться досвідом та рішеннями в межах теми "Три Р в освіті: Ресурс, Розвиток, Рефлексія".

Сьогодні ми чітко бачимо сформовані вектори, за якими рухається сучасна освіта. Вони можуть доповнюватися новими трендами, серед яких будуть актуальні методики для певної країни, а будуть навпаки такі, що не підтвердили свою ефективність. Те, про що йдеться вище, – вже частина нашого життя. Впевнений, що згодом саме українська освіта стане трендсеттером актуальних і перевірених напрямків.

Володимир Козленко, засновник мережі приватних шкіл КМDШ