Абсолютні рекордсмени: топ-5 найстаріших військових кораблів на службі у 2025 році

Деякі з них фактично є музейними експонатами, але є й ті, що досі несуть бойову службу.

Війна в Україні вкотре показала, наскільки важливим є постійне впровадження технологічних інновацій. Яскравим прикладом цього стала битва за Чорне море, в якій новітні морські дрони України розгромили підстаркуватий Чорноморський флот Росії.

Але насправді потоплена російська "Москва" та підбитий "Адмірал Макаров" – це ще зовсім "нові" кораблі, якщо порівнювати з деякими їхніми "колегами", що стоять на озброєнні різних країн світу.

Плавучі музеї на військовій службі

Як з’ясував УНІАН з відкритих джерел, на сьогодні найстарішим військовим кораблем у світі є трищогловий лінійний корабель першого рангу HMS Victory, що був спущений на воду аж у 1765 році і досі формально залишається на балансі Королівського військово-морського флоту Великої Британії.

"Вікторія" має довжину 69 метрів, 104 гармати на озброєнні, її номінальна максимальна швидкість складає 11 вузлів (20 км/год), а екіпаж близько 850 осіб. "Вікторія" встигла повоювати у Війні за незалежність США та у Наполеонівських війнах. Найзвитяжнішим епізодом служби корабля стала участь у знаменитій Трафальгарській битві 1805 року, яка поклала край морським амбіціям Революційної Франції.

На відміну від більшості дерев’яних парусних кораблів лінкор не пішов на дрова. Сьогодні "Вікторія" є музейним експонатом, що формально залишається у складі ВМС як історичний символ. Однак британський лінкор вже понад 100 років не виходив в море, залишаючись на вічній стоянці в сухому доці Портсмута.

У британського лінкора є достойний конкурнент. Американський фрегат USS Constitution був спущений на воду у 1797 році – 227 років тому. На той час це був справді потужний бойовий корабель: три щогли, 62 метри довжини, 44 гармати на борту, швидкість до 13 вузлів (24 км/год), екіпаж близько 450 осіб.

Корабель брав участь у так званій квазі-війні 1798–1800 рр. проти французьких піратів, у Першій берберійській війні 1801–1805 рр. проти берберійських піратів у Середземному морі та в англо-американській війні 1812–1815 рр. 

У 1907 році з корабля вирішили зробити плавучий музей, який постійно пришвартований у Бостоні, штат Массачусетс. Однак, попри фактично музейний статус, корабель формально залишається на озброєнні ВМС США як символ американської морської історії. Ключова різниця із британским лінкором "Вікторія" полігає в тому, що "Конституція" періодично виходить у море для демонстраційних рейсів.

Насправді, подібні музейні експонати (хоч і значно молодші), формально записані до складу військово-морського флоту, мають багато держав. Якщо ж брати до уваги лише ті кораблі, які не просто приписані до флоту, але й виконують цілком реальні військові задачі (хоча б і у мирний час), то тут дерев’яних парусників уже не лишається.

Слуга трьох імперій

Найстарішим кораблем, який досі виконує завдання у складі військово-морських сил, є російське рятувальне судно "Коммуна" 1913 року побудови. Її спустили на воду ще в царські часи, як допоміжне небойове судно "Волхов", вже в 1922 році перейменоване в "Коммуну".

Судно має конструкцію типу "катамаран", довжина 96 м, озброєння відсутнє, екіпаж близько 100 осіб. Конструкція судна дозволяє проводити роботи з підйому затонулих об’єктів і порятунку підводних човнів.

"Коммуна" брала участь у Першій світовій війні у рятувальних операціях на Балтійському морі. У Другій світовій війні його використовували для підйому затонулих суден і обладнання в Чорному морі. Що цікаво, "Коммуна" встигла "повоювати" і проти незалежної України. У 2022 році судно брало участь у рятувальних операціях після затоплення крейсера "Москва" та для обстеження на морському дні інших кораблів Чорноморського флоту РФ. 

Станом на 2025 рік "Коммуна" залишається на балансі Чорноморського флоту РФ і базується в Севастополі, хоча її технічний стан залишається дискусійним. 21 квітня 2024 року по судну прилетіла українська протикорабельна ракета. Судно не затонуло, але зазнало певних пошкоджень, масштаб яких точно не відомий. 

Таким чином, "Коммуна" встигла послужити трьом імперіям - царській Росії, Радянському союзу та пострадянській Росії.

Ветеран, що ніколи не воював

Якщо говорити саме про бойові кораблі, які досі залишаються в строю, то найстарішим у світі вважається рівер-монітор "Parnaíba" — бразильський річковий військовий корабель, спущений на воду у 1937 році. 

Це броньований артилерійський корабель, призначений саме для річкових операцій. Він має довжину 55 метрів, 7 гармат різних калібрів, швидкість до 11 вузлів (20 км/год) та екіпаж близько 70–80 осіб.

За свою історію ніколи не брав безпосередньої участі в бойових діях, хоча залучався до операцій проти контрабанди, піратства та незаконного видобутку ресурсів у басейні Амазонки. Досі використовується збройними силами Бразилії для патрулювання, боротьби з наркотрафіком і підтримки гуманітарних місій у регіоні Амазонії.

Старожил океану

Нарешті найстарішим бойовим кораблем на службі, призначеним для операцій у відкритому морі, є американський командний корабель USS Blue Ridge (LCC-19). 

Він був спущений на воду 4 січня 1969 року, введений в експлуатацію 14 листопада 1970 року. Має довжину 193 метри, на озброєнні кілька гармат середнього та малого калібру, швидкість до 23 вузлів (42 км/год), екіпаж понад 250 офіцерів та 1200 матросів.

Хоча корабель і має гармати, його основне призначення – це командування іншими кораблями флоту. USS Blue Ridge – це флагман Сьомого флоту США, який відповідає за західну частину Тихого та увесь Індійський океан. Саме тому корабель обладнаний передовими системами командування, контролю, зв’язку та розвідки. 

Корабель брав участь у В’єтнамській війні на її фінальному етапі, а після того незліченну кількість разів брав участь у місіях патрулювання океанів.

Станом на липень 2025 року USS Blue Ridge залишається флагманом Сьомого флоту США із постійною базою в Йокосуці, Японія. Очікується, що він залишиться в експлуатації принаймні до 2039 року. Оскільки серед усіх кораблів ВМС США на сьогодні саме USS Blue Ridge найдовше залишається на дійсній службі, він несе історичний прапор First Navy Jack.

Найстаріші танки і літаки на службі

Як писав УНІАН, найстарішим бойовим літаком, який досі залишається на службі, є китайська копія радянського Міг-17, створена в середині 1950-х років. Близько сотні цих літаків досі залишаються на озброєнні Північної Кореї.

Також ми розповідали про найстаріші бойові танки, які досі залишаються на озброєнні деяких країн. Серед них зокрема і легентарний харківський Т-34. Крім того, Україна є оператором одного з найстаріших танків – Т-55.

Вас також можуть зацікавити новини: