Перші публічні польоти на новому легкомоторному літаку ХАЗ-30 виконали курсанти ХУПС ім. І. Кожедуба.
Сьогодні, 15 серпня, на Харківщині представникам місцевих органів самоврядування, громадськості та журналістам офіційно продемонстрували в роботі новий легкомоторний літак ХАЗ-30, розроблений та виготовлений в нашій державі. При цьому, перші публічні польоти доручили виконати курсантам ІІ-го курсу льотного факультету Харківського університету Повітряних Сил імені Івана Кожедуба (ХУПС) в рамках льотної практики.
На урочистому мітингу з нагоди відкриття сезону польотів військовими авіаторами були присутні: заступник голови Харківської обласної державної адміністрації Ігор Шурма, генеральний директор Харківського державного авіаційного виробничого підприємства “Харківський авіаційний завод”, Герой України Анатолій М’ялиця, голова Центрального комітету ТСОУ Віктор Тимченко.– Сьогодні, без перебільшення, відбулася визначна подія в історії нашої держави. Принципово новий літак, який створили вітчизняні авіаконструктори, є багатоцільовим та унікальним за окремими технічними характеристиками. Бажаю майбутнім офіцерам тільки безхмарного неба та службових успіхів, – зауважив Ігор Шурма.
Символічний ключ від неба другокурсникам передав один з розробників ХАЗ-30 Анатолій М’ялиця.
– Звертаючись до юних підкорювачів неба, прошу полюбити цей літак, на якому ви робитимете перші кроки до здійснення своєї мрії. Новий літальний апарат народився на Слобожанщині і виграв тендер військового університету. Унаслідок останнього, крилату машину включено до системи підготовки льотних кадрів. Нашим конкурентами по тендеру були австрійські та німецькі авіаконструктори. Однак перемога була за нами, і ми горді цим фактом, – розповів керівник авіапідприємства.
Право першим піднятися в небо доручили продовжувачу династії військових авіаторів курсанту Івану Смеречанському. Після 30-хвилинного польоту він поділився своїми враженнями, похвалив простоту та легкість керування літаком.
За словами командування видового вишу, цього року курсанти-пілоти вперше виконуватимуть вивізну програму ІІ курсу на легкомоторних літаках, а не на реактивних, як було раніше.
– Нещодавно впроваджено нову трьохступеневу концепцію підготовки льотчиків. Цим нововведенням передбачено, що перше ознайомлення з майбутньою професією відбуватиметься на низьких швидкостях із залученням машин типу ХАЗ-30. На другому рівні хлопці підійматимуться у небо вже на літаках Л-39 “Альбатрос” та транспортних Ан-26. А на вищій сходинці підкорення неба мої підлеглі сідатимуть у кабіну бойових винищувачів типу МіГ-29, – повідомив виконуючий обов’язки начальника ХУПС військовий льотчик першого класу полковник Андрій Алімпієв.
В ході цьогорічної льотної практики, яка триватиме до кінця жовтня, другокурсники проведуть у небі по 25 годин. Половину від усього нальотного часу відведено самостійним польотам. Під наглядом льотчиків-інструкторів аероклубу кожен з хлопців підніметься над землею вперше в житті та відпрацює такі польотні завдання, як: політ по колу, поворот на 180 градусів, горка та інші вправи на простий пілотаж. При цьому, польоти виконуватимуться на швидкості до 200 кілометрів за годину у діапазоні висот від 150 до 1000 метрів.
Наразі відпрацьовуються вже технічні питання між командуванням ХУПС та керівництвом ТСОУ щодо визначення дати початку польотів курсантів-вертолітників на Мі-2.
Довідка. ХАЗ-30 – літак, призначений для первинного навчання пілотів аероклубів, льотних училищ військової і цивільної авіації, а також для виконання польотів приватними особами.
Літак оснащений австрійським двигуном Rotax-912 ULS з тягнетрилопатевим повітряним гвинтом. Його максимальна швидкість – 200 км/год, довжина розбігу – 100 м, довжина пробігу – 100 м.
Максимальна злітна маса літака складає 650 кг, максимальна посадкова маса – 650 кг, максимальна маса спорядженого літака – 565 кг, маса порожнього літака – 395 кг. Літак виконує зліт і посадку на повітряно-посадковій смузі з штучним і ґрунтовим покриттям.