Межа можливостей: чи можуть винищувачі літати догори ногами

Паливні системи та G-сили не дозволяють пілотам залишатися перевернутими довше пів хвилини.

Винищувачі можуть літати догори ногами, проте лише на кілька секунд. Такий перевернутий політ використовується на авіашоу та в бойових маневрах, але тривалий час залишатися в цій позиції ризиковано через обмеження палива, негативні G-сили та конструктивні особливості літака, пише Wionews.

Перевернутий політ означає рух літака верхом до землі. Винищувачі підтримують рівновагу завдяки кермовим поверхням і потужності двигуна. Цей маневр дозволяє швидко виконувати трюки, ухилятися від загроз і застосовувати тактику у бою.

Як літаки залишаються перевернутими

Більшість сучасних винищувачів мають симетричні крила та потужні двигуни. Пілоти збільшують кут атаки, щоб підтримати підйомну силу. Однак тривалість перевернутого польоту обмежена – достатньо для коротких маневрів або швидкого переміщення.

Перевернутий політ ускладнює роботу паливної системи та подачу масла. Реактивні літаки можуть залишатися догори ногами лише 10–30 секунд, після чого існує ризик зупинки двигуна, зазначають інженери та пілоти.

Пілоти під час перевернутого польоту відчувають "негативну перевантаженість", коли кров приливає до голови, ускладнюючи зір і мислення. Костюми проти перевантажень частково допомагають, але тривалий політ залишається небезпечним навіть для професіоналів.

Тактичне використання у бою

Маневри догори ногами застосовуються, наприклад, під час розщеплення S або уникнення ракет класу "земля–повітря". Пілоти швидко змінюють орієнтацію літака, щоб уникнути проблем із двигуном та G-LOC (втрата свідомості).

Чому не можна літати довго догори ногами

Технічні посібники зазначають, що більшість реактивних літаків мають обмеження до 30 секунд у перевернутому положенні. Подача палива, масла та кисню оптимізована для звичайного вертикального польоту.

Звіти підтверджують, що перевернутий політ реальний, але практичний лише для коротких серійних маневрів. Конструктори балансують між продуктивністю літака, безпекою та витривалістю пілота. Основні обмеження випливають як з фізики польоту, так і конструкції реактивного літака.

Вас також можуть зацікавити новини: