До прикладу, британський авіаносець HMS Queen Elizabeth має максимальну швидкість запуску в 24 літаки кожні 15 хвилин.
Для когось може здаватися, що на завантаженій палубі авіаносця панує хаос. Та насправді все це – ретельно спланована система, яка покликана оптимізувати всі процеси на борту.
Мова в тому числі про швидкість запуску і повернення літаків. Тож скільки бортів може злетіти з палуби протягом однієї хвилини? Як пише ресурс Slash Gear, відповідь на це питання залежить від багатьох факторів: тип авіаносця, екіпаж, процедури запуску та екологічні фактори на момент запуску.
"Наприклад, авіаносець класу "Німіц", такий як USS Harry S. Truman, може запускати два літаки кожні 37 секунд у денний час або трохи більше трьох за хвилину; вночі частота запуску знижується до одного на хвилину. Дивно, але він може робити це, одночасно приймаючи літаки", – йдеться у матеріалі.
Ці цифри справді вражають. Але очікується, що один авіаносець – USS Gerald R. Ford – перевершить ці показники. Точні цифри щодо кількості вильотів з цього корабля отримати складно. Але відомо, що він спроєктований таким чином, щоб здійснювати на 25% більше вильотів, ніж з авіаносців класу "Німіц". Тож автори припускають, що з палуби цього авіаносця можуть злітати щонайменше чотири літаки на хвилину в пікових умовах.
Для порівняння, британський авіаносець HMS Queen Elizabeth має максимальну швидкість запуску 24 літаки кожні 15 хвилин. Йдеться про приблизно 1,6 літака на хвилину.
"Дивовижна швидкість, з якою літаки можуть злітати з авіаносців, є оперативною необхідністю. Чим швидше ви можете доставити свої ресурси туди, де вони потрібні, тим краще. Ще під час Другої світової війни завдяки розробці більш досконалих катапульт швидкість запуску досягла 1,5 на хвилину до кінця війни", – пояснюють автори матеріалу.
Є обладнання, яке може допомогти підвищити швидкість зльоту. Мова про катапульту. До недавнього часу парова катапульта залишалася найкращим способом запуску літаків. Хоча є винятки. До прикладу, один з найгірших авіаносців в історії – російський "Адмірал Кузнєцов" – і британські авіаносці класу "Квін Елізабет" використовують "лижні трампліни".
Звісно, парові катапульти теж мають свої недоліки: важкість, важка керованість та неефективність. Тому останнє покоління американських авіаносців, включаючи згаданий вище USS Gerald R. Ford, перейшло з парового на електричне живлення катапульт.
"Новітня електромагнітна система запуску літаків (EMALS) розроблена з урахуванням обмежень парових катапульт. Вони мають більшу потужність, легко керуються і можуть бути спеціально налаштовані для окремих типів літаків, що також зменшує навантаження на корпус літака. Хоча британські авіаносці довели, що без катапульт можна досягти пристойної швидкості запуску, інвестиції ВМС США в EMALS показують, наскільки важливі катапульти для "збільшення" кількості запусків", – мовиться в матеріалі.
Раніше ми писали про те, скільки винищувачів може вміщувати один авіаносець. Усе залежить від класу, завдання та інших факторів. Але усі кораблі обʼєднує одне – зазвичай вони експлуатуються з меншою кількістю бортів, ніж технічно можливо.
До прикладу, британський авіаносець HMS Queen Elizabeth зазвичай несе до 36 F-35 і додаткові вертольоти за потреби.