Шлейфи на 100 км: еколог попередив про сильне отруєння моря через танкери "Волгонефть"

Під час штормів відкладення підіймаються у вигляді тонких плівкових "хмар" і розтягуються течіями.

Російські танкери "Волгонефть-212" і "Волгонефть-239", які у грудні торік зазнали аварії у Керченській протоці, продовжують отруювати Чорне море - зафіксовано черговий витік мазуту з уламків цих суден. Про це повідомляє керівник громадської організації "Зелений лист", еколог Владислав Балінський, який проаналізував дані відповідних супутників.

За його словами, за 10 місяців російська влада так і не провела герметизацію корпусів під водою - витоки тривають і навіть посилилися з приходом осінніх штормів.

"Основними джерелами забруднення залишаються три підводні уламки танкерів, розташовані в межах координат 45.03–45.08° N / 36.52–36.61° E. Головні витоки формуються з двох носових частин, що лежать на дні поблизу 45.07–45.08° N / 36.53° E, та з кормової частини "Волгонефть-212", розташованої східніше", - повідомив фахівець.

Супутникові спостереження показують, за його словами, що інтенсивність витоків не є сталою. У різні періоди один з уламків, імовірно, під дією штормових течій або зсуву корпусу, змінює своє положення, після чого стається посилений вихід мазуту.

Таким чином, протягом року активність джерел чергується - більш вираженим шлейфом від кормової частини "Волгонефть-212" чи від однієї з носових секцій.

"А от з кормової частини "Волгонефть-239", що розташована майже біля берега, мазут був відкачаний ще навесні - найімовірніше, лише тому, що він мав ринкову цінність (для РФ - УНІАН)", - пояснив еколог.

За його словами, окрім активних уламків, супутники фіксують прояви вторинного забруднення у відкритій акваторії навпроти Анапи та Бугазької коси, де періодично з’являються широкі дифузні плями - спливання мазуту з донних відкладень, які накопичилися за попередні місяці.

Під час штормів ці відкладення піднімаються у вигляді тонких плівкових "хмар" і розтягуються течіями.

"Північні та північно-східні вітри зсувають мазутні хвости у відкрите море вздовж кримського узбережжя", - пояснив Балінський.

Він додає, що саме зараз нафтові плівки українським берегам не загрожують, однак підкреслює, що більша частина мазуту осіла на дно. Тобто, у вигляді плівки на поверхню потрапляє небагато нафтопродукті, а основна маса забруднення залишається у формі донних відкладень, які через зміни гідрологічних умов можуть переноситись течіями на значні відстані.

Саме цей тип забруднення (мазут, що піднявся з глибини) було виявлено влітку на території Національного природного парку "Тузлівські лимани" на Одещині.

"Це підтверджує: наслідки розливу вже вийшли за межі первинної акваторії та продовжують впливати на екосистему Чорного моря… Інтенсивність витоків має циклічний характер - різні уламки по черзі активізуються залежно від гідродинамічних умов. Жодних стабілізаційних чи герметизаційних робіт з боку Росії проведено не було. Мазут продовжує виходити з паливних і баластних відсіків, формуючи протяжні шлейфи довжиною понад 100 км", - наголошує Балінський.

Він підкреслює: потужні викиди триватимуть, забруднення носять хронічний характер і має тенденцію до сезонного посилення.

Що відомо про аварію російських танкерів

Як писав УНІАН, 15 грудня 2024 року у районі Керченської протоки зазнали аварії два російські танкери "Волгонефть-212" і "Волгонефть-239". Стався розлив нафтопродуктів, забруднення фіксували на узбережжях Анапи у Краснодарському краї РФ та Керченського півострова, в Одеській області.

В результаті загинуло дуже багато водоплавних птахів, ссавці тощо. Керівник громадської організації "Зелений Лист", хімік, біолог Владислав Балінський розповів, що через викиди у водному середовищі змінюється кисневий режим, зграї риби, що мігрує, можуть накопичувати токсичні нафтопродукти та в результаті постраждають всі харчові ланцюги - птахи, що харчуються рибою, китоподібні, люди.

Вас також можуть зацікавити новини: