Непрозорий проект з непрогнозованими ризиками, - екологи про концесію порту Чорноморськ

Всеукраїнська екологічна ліга (ВЕЛ) заявляє, що підготовка концесії терміналів морського порту Чорноморськ відбувається без базової прозорості та належних екологічних процедур, що створює корупційні, екологічні та безпекові ризики.

Про це йдеться у заяві організації за підсумками відповідей Міністерства розвитку громад та територій (Мінрегіон) та Адміністрації морських портів України (АМПУ) на офіційні запити щодо проєкту.

"Висновок з відповідей чиновників простий і тривожний: проєкт запущено без базової прозорості й належних екологічних процедур, а значить – із високими ризиками для довкілля, докерів і безпеки критичної інфраструктури", – зазначають у ВЕЛ.

За словами екологів, чиновники фактично підтвердили, що повноцінну оцінку впливу на довкілля (ОВД) планують проводити вже після підписання концесійного договору. "Якщо повноцінна ОВД відбудеться вже після укладання договору, то що буде, якщо висновки виявляться негативними? Це як купувати будинок, а перевіряти фундамент потім", – наголошується в заяві.

Мінрегіон також заявив, що стратегічна екологічна оцінка (СЕО) до цього процесу "не про них", тоді як пов’язані документи державного планування, які можуть потребувати СЕО, взагалі не проаналізовані. АМПУ питання СЕО у відповідях проігнорувало. На думку ВЕЛ, це спроба обійти "важливий фільтр наслідків на рівні планування".

Окремі зауваження стосуються непрозорості техніко-економічного обґрунтування (ТЕО) проєкту. За даними ВЕЛ, ТЕО вже розроблено за участі міжнародних фінансових організацій (ЄБРР/IFC) і містить екологічний блок, але громадськості його не надають, посилаючись на договірні обмеження. "Зараз маємо "відмову оптом". Закон про доступ до публічної інформації та презумпція відкритості довкільної інформації мають пріоритет над внутрішніми умовами договорів", – підкреслюють екологи.

ВЕЛ також звертає увагу, що у відповідях Мінрегіону та АМПУ немає жодного предметного блоку про безпеку порту в умовах війни – плани безперервності діяльності, аварійні протоколи, взаємодію з ППО та ДСНС, страхування воєнних ризиків. "Порт під час війни –  це ціль. Відсутність відкритих (нечутливих) вимог до безпекових протоколів – це висока вразливість і для людей, і для логістики", – наголошує організація.

Екологи попереджають про чотири групи ризиків: корупційні (можливість "заточування" конкурсу під окремих гравців через закритість ТЕО і критеріїв), екологічні (днопоглиблення, стоки, шум, вплив на акваторію та охоронні території без ОВД до укладання договору), соціальні (перезавантаження роботи порту без прозорих гарантій для докерів і підрядників) та безпекові (відсутність відкритих вимог до воєнних і аварійних протоколів).

Всеукраїнська екологічна ліга висуває низку вимог до уряду та профільних органів. Серед ключових – мораторій на оголошення конкурсу до публікації мінімального пакета відкритих матеріалів (коротке резюме ТЕО, карти меж, список активів, короткий виклад екологічних і соціальних ризиків та план дій з ними), часткове розкриття ТЕО відповідно до закону про доступ до публічної інформації, публікація ризик-матриці та принципів розподілу ризиків, а також включення до конкурсної документації чітких вимог до безпеки й гарантій для працівників порту.