Якщо АРМА передасть арештовані цистерни сумнівній компанії, вона тиснутиме на ринок пального.
Від початку російського вторгнення Україна націоналізувала 21 500 вантажних вагонів, які належали Росії та Білорусі. Наразі вони знаходяться на балансі Агентства з розшуку та менеджменту активів (АРМА), а користується ними Укрзалізниця – як оператор, який може забезпечити управління та обслуговування. Але нещодавно АРМА почала передавати ці вагони в управління іншим компаніям. І це несе ризики для української економіки, пише Центр транспортних стратегій.
"Наразі свого управителя отримала незначна частина цього парку, а майже 18 тис. одиниць ще мають його "знайти". При цьому всьому наразі немає розуміння, якими саме будуть наступні лоти. Тобто на яку саме кількість вагонів будуть шукати управителя, і які саме типи вагонів будуть", - пише видання.
Як вдалося дізнатися, АРМА прийняло рішення провести оцінку за групами вагонів. Наприклад, до першої групи увійшло 10043 напіввагони, до другої - 3389 цистерн, до третьої – мінераловози, 1556 шт. Рішення щодо кількості лотів буде прийматися уповноваженою особою АРМА, виходячи з комерційної привабливості кожного з типів вагонів та кон'юнктури ринку.
"Якщо вагони таки будуть віддавати окремими великими лотами відповідно до типу, то є певні ризики. Приміром, якщо усі цистерни віддадуть якійсь сумнівній компанії, та зможе тиснути на ринок. Особливо, якщо за такою компанією стоятиме інтерес нашого ворога. Це вже і питання оборони. Наскільки я знаю, половина пального, яке транспортує УЗ, вона возить націоналізованими цистернами. Думаю, і сама УЗ була б не проти, якби могла використовувати ці цистерни й надалі", - розповів ЦТС один з учасників ринку залізничних перевезень.
За даними ЦТС, наразі заарештовані цистерни складають 54% від усього робочого парку УЗ. І вона має можливість і надалі експлуатувати ці та інші вагони – адже, згідно з законодавством, вона теж має право брати участь у конкурсі по відбору управителя.
"Враховуючи велике значення іновагонів для забезпечення стійкості перевезень, зокрема в сегменті наливних вантажів та цистерн, та інші ризики, на які звертають увагу учасники ринку, таке рішення виглядає оптимальним. Принаймні, на час дії військового стану, коли саме стабільність і безперебійність роботи залізничного транспорту є критично важливою для забезпечення обороноздатності країни", - резюмували в ЦТС.