У Новий фінансовий 2008-й рік Україна ризикує увійти без бюджету... Конкурс в бюджетний комітет – кілька чоловік на місце, і засідання багатолюдного комітету давно вже проводять в актовій залі, а не в кабінеті голови...
У 1996 році Біл Клінтон не знайшов спільної мови із контрольованим республіканцями Конгресом, бюджетного компромісу не було досягнуто і наступив кількаденний бюджетний параліч. «Шатдаун», як його називають американці. Федеральні служби не працювали: паспорти не видавалися, в`їзд в національні парки був тимчасово заборонений, у вашингтонському метро в час «пік» було навдивовиж просторо. Це був дуже наочний урок, як відсутність бюджету знерухомлює діяльність державного апарату (щоправда, функціонували місцеві уряди: штатів, графств та муніципалітетів).
У Новий фінансовий 2008-й рік Україна теж ризикує увійти без бюджету. З-поміж усього політичного галасу, що набридлим речитативом лунає з Печерських пагорбів, вухо українця мало би насамперед вихоплювати уривки бюджетної мелодії. Значною мірою саме бюджет визначає на наступний рік найголовніші параметри гаманця середньостатистичного українця: (а) доходів бюджетників, (б) розмір пенсій і (в) соціальних виплат. Інша річ, що під покровом цих благородних індикаторів політично-олігархічні групи використовують бюджет як інструмент потужнього перерозподілу публічних благ на свою користь. Через те і конкурс такий в парламентський Бюджетний комітет – кілька чоловік на місце, і засідання багатолюдного комітету давно вже проводять в актовій залі, а не в кабінеті Голови.
Але то вже інша історія. За двадцять днів до початку нового фінансового року і на уламках знівеченого бюджетного процесу, цьогорічні особливості якого жоден Бюджетний Кодекс не міг передбачити, вимальовуються три сценарії написання партитури публічних фінансів України на 2008 рік.
По-перше, у грошовому вимірі одна дванадцята бюджетних витрат у січні наступного року значно поступатиметься одній дванадцятій казенних асигнувань у грудні попереднього. Скажімо, у січні 2007 року середня зарплата у державному управлінні, освіті та охороні здоров`я становила, відповідно, 1 448, 820 та 683 гривні. У жовтні – вже 1949, 1185 та 960 гривень. Педагоги та медсестри, розлючені своїми зсохлими зарплатами у січні, - не найвдячніший електорат на президентських виборах. Те ж саме стосується і пенсіонерів: зіщулиться трансферт із Держбюджету на фінансування дефіциту Пенсійного фонду, який не в змозі буде платити пенсії у розмірі четвертого кварталу 2007 року у першому кварталі 2008-го.
По-друге, нова ціна на газ робить видатки бюджетних установ на енергоносії в 2008 році невідповідними рахункам, що оплачуються нині.
Таким чином, варіант бюджетного клінчу є малоймовірним з точки зору посилення соціальної напруги після салатів олів`є та відкорковування шампанського і невигідним, передусім, Тимошенко.
Однак цим особливості бюджету-2008 не вичерпуються; скоріше, на цьому вони лише розпочинаються. Над бюджетом висить відразу два дамоклові фіскальні мечі. Перший – податкові новації, які цьогоріч уряд Януковича притримав з передвиборчих міркувань, остерігаючись наразитися на підприємницький спротив. Саме цим законопроектом врегульовується те, що дотепер кожного року встановлювалося бюджетом – ті ж самі рентні платежі, пенсійний збір з купівлі валюти, особливості сплати корпоративного податку тощо. Без такого законопроекту у наступному бюджеті може з`явитися дірка (позитивом є хіба що ліквідація вкрай дестимулюючого збору з купівлі валюти).
Другий дамоклів меч – значно гостріший. Та політична сила, яка за нього візьметься, може порізати собі не просто пучки пальців, але й позбавитися кінцівок. Мова йде про соціальні пільги та пільги за професійною ознакою. Конституційний Суд цьогоріч після тривалої мовчанки спочатку відновив пільги суддівському корпусу, а потім, після звинувачень у корпоративності, відновив ці преференції у повному обсязі. Вердиктом визначено, що ці пільги не можуть обмежуватися бюджетними законами. Отже, їх можна раціоналізувати (читай – скасовувати) іншими законами. Чи слід говорити, що такий біль про скасування пільг виявиться вкрай непопулярним? Подейкують, Мінфін Азарова і Мінпраці Папієва в атмосфері надконфіденціальності таки виписували цей документ, однак хто наважиться зареєструвати його в парламенті?
Оскільки закон про бюджет вже не може врегульовувати пільги, такого законопроекту не оминути. Інакше – соціальні видатки бюджету зростають на мільярди гривень, які не покриє жодна кампанія «Контрабанді - Стоп-2» та ліквідація залишків ВЕЗ. Якщо уряд зволікатиме із відновленням цих пільг, тоді тисячі позовних судових заяв (Регіони допоможуть їх скласти) швидко про це нагадають, як і Азаров – голова Бюджетного комітету. Казначейство ховатиметься від судових виконавців, які приноситимуть рішення суду про безспірне списання коштів з єдиного казначейського рахунку на користь ображених державою бенефіціантів.
В цьому є лише один позитив – Квест розгнузданих соціальних пільг перетворить проблему відновлення знецінених заощаджень в дитячий Тетріс. Повний «шатдаун».
Станіслав Голубенко, Київ