Рекомендація стосується не всіх українців, але для багатьох буде корисною.
Кожен громадянин України, у власності якого знаходиться квартира або приватний будинок, повинен тримати в порядку свої документи на нерухомість. Нотаріус Наталія Манойло в коментарі УНІАН пояснила, які документи підтверджують право власності на квартиру в Україні і чи правда, що відсутність інформації про нерухомість в Реєстрі анулює це право.
За словами Манойло, Державний реєстр речових прав на нерухоме майно – це електронна база даних, в якій зібрано інформацію про об’єкти нерухомого майна та речові права на них, чи є на майні якісь обтяження, до прикладу, арешти чи заборони на відчуження. Цей Реєстр почав працювати з 1 січня 2013 року.
До 2013 року реєстрацію права власності проводили органи БТІ (Бюро технічної інвентаризації), а після внесення змін до закону "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" цим почали займатися державні реєстратори (є в органах ЦНАП, в органах місцевого самоврядування, у райдержадміністраціях). Функцію державного реєстратора також можуть виконувати нотаріуси – як приватні так і державні.
"Раніше особі після укладення у нотаріуса договору, наприклад, купівлі-продажу чи дарування, потрібно було звертатися в органи БТІ, щоб зареєструвати своє право власності", - каже експерт. Через два тижні особа забирала свій договір з відповідним реєстраційним посвідченням або написом: "Ваше право зареєстроване".
Нотаріус пояснила, як зареєструвати нерухомість в реєстрі України - тепер це можна зробити, зокрема, у нотаріуса чи в ЦНАПі, і після цього відомості про об’єкт нерухомості вносять у Реєстр речових прав. Потім особі мають надати витяг з цього Реєстру – саме цей документ підтверджує внесення нерухомості в електронну базу.
Реєстрація необхідна для реалізації більшості майнових прав – без неї, до прикладу, неможливо продати чи подарувати нерухомість, отримати субсидії.
Наявність інформації про нерухомість у Реєстрі речових прав допомагає громадянам, у тому числі отримати кошти за держаною програмою "єВідновлення" у разі пошкодження майна унаслідок агресії РФ. Щоб отримати виплати у рамках цієї програми потрібно надати, зокрема витяг з Державного реєстру речових прав.
Витяг формується після проведення державної реєстрації речового права і може бути сформований лише у тому разі, якщо інформація була внесена у цей реєстр.
Експерт запевнила, що право власності на квартиру є дійсним, навіть якщо даних про нерухомість немає в реєстрі, тому що держава визнає паперові носії інформації. До 2013 року, каже Манойло, Реєстру речових прав на нерухоме майно не існувало, реєстрацію проводили органи БТІ на паперових носіях, і ці документи не втрачають своєї чинності, навіть якщо нерухомість не внесена до Реєстру.
Внесення відомостей про нерухомість в Реєстр речових прав не є обов’язковим для збереження права на неї:
"Тобто відсутність інформації про майно у Реєстрі не значить, що особа може втратити право власності на нього".
Втім, нотаріус нагадала, що Державний реєстр речових прав на нерухомість існує з 2013 року, але до його появи в різних населених пунктах органи БТІ в різні роки почали вести електронний реєстр права власності на нерухомість, який потім став складовою частиною Держреєстру.
Вона навела приклад - в Києві приблизно з 2010 року почали вносити відомості про реєстрацію майна електронними засобами, а потім дані було перенесено у Реєстр речових прав. Тобто інформація про нерухомість, придбану в Києві у 2005 році, не буде "підтягуватися" в Держреєстрі. Крім того, частина архівних даних була перенесена, частина – ні. Тому так буває, що інформація про нерухомість, яку придбали у 90-х і 2000-х роках відсутня у Реєстрі речових прав.
Манойло додала, що відсутність інформації про нерухомість у Реєстрі - не привід для хвилювання, бо людина може у будь-якому разі внести відомості про свою нерухомість у цей Реєстр за потреби.
Експерт детально розповіла, як перевірити, чи є нерухомість в реєстрі України. За її словами, якщо особа у 2013 році чи пізніше оформлювала право власності на якесь майно, то така нерухомість у більшості випадків має бути в Реєстрі речових прав, оскільки внесення у базу є обов’язковою процедурою, яку виконують державні реєстратори після посвідчення правочину на підставі правовстановлюючих документів.
Щоб перевірити, чи є нерухомість у Державному реєстрі речових прав, можна звернутися чи до державного, чи до приватного нотаріуса або у ЦНАП.
Але найлегше перевірити, чи є ваша нерухомість у Реєстрі, за допомогою порталу "Дія", скориставшись послугою "Надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно". Потрібно знайти цю послугу, ввести відомості про ваш об’єкт нерухомості (зокрема адресу) та сформувати витяг. Вартість такої послуги становить близько 60 гривень. За цю суму ви отримаєте витяг з реєстру у PDF-форматі.
Якщо даних про нерухомість у Реєстрі немає, потрібно знати, як це виправити. Манойло пояснила, що внести інформацію в Реєстр речових прав на нерухоме майно можна за допомогою нотаріуса або працівників ЦНАПу. Вам знадобляться:
Додатково, каже експерт, потрібно сплатити адміністративний збір та долучити квитанцію про сплату до вказаних вище документів. Розмір адмінзбору встановлений законом і залежить від суми прожиткового мінімуму для працездатних осіб (зараз ПМ становить 3 028, а у 2026 році буде 3 328 гривень). За реєстрацію упродовж 5 робочих днів потрібно буде сплатити десяту частину від розміру прожиткового мінімуму, тобто зараз це 302,80 гривень (наступного року буде 332,80 гривень).
Манойло попередила, що пришвидшення процедури буде коштувати грошей. Наприклад, за реєстрацію упродовж 2 днів треба заплатити суму в розмірі одного прожиткового мінімуму для працездатних осіб, а щоб провести процедуру за 1 робочий день – два прожиткових мінімуми:
"Тобто розмір адміністративного збору залежить від терміну, упродовж якого має відбутися державна реєстрація".
Якщо ви звернетеся до нотаріуса, то вам також необхідно буде сплатити адміністративний збір, а також оплатити надані правові послуги – сума може становити від 500 до 5 тисяч гривень (вартість залежить від регіону). У Києві, наприклад, вартість нотаріальних послуг може стартувати і від 2 тисяч гривень - зазначила експерт.