Американський F-16 і шведський Gripen вважаються одними з найуспішніших легких винищувачів у світі, але влаштовані вони по-різному і створені під різні завдання.
Кожним військово-повітряним силам потрібен свій маневрений, легкий, одномоторний винищувач. Для США це F-16 Fighting Falcon компанії Lockheed Martin - винищувач, який перебуває на озброєнні з 1979 року.
Для Швеції - SAAB Jas 39 Gripen, машина, яка по-справжньому виправдовує приставку "багатофункціональний", пише SlashGear. Ці машини давно стали основою своїх ВПС, тож варто порівняти їх, щоб зрозуміти, чим саме відрізняються їхні новітні версії та які можливості вони пропонують.
Як і в будь-якого військового літака, у цих двох винищувачів існує безліч модифікацій, тому для простоти порівняння розглядаються найновіші версії: F-16 Block 70/72 (його також називають F-16V) і Jas 39 Gripen E. Навіть зовні відмінності між ними помітні одразу.
Gripen теж має один двигун, як і його американський суперник, але у нього два бічних повітрозабірники, тоді як у "Фалькона" - один нижній, під кабіною. Найбільш помітними елементами, що кидаються в очі, є канарди з боків кабіни Gripen і вкорочене дельтоподібне крило.
Якщо зазирнути "всередину", можна побачити, що на SAAB Gripen E встановлено турбовентиляторний двигун General Electric F414-GE-39E - такий самий, як на Boeing F/A-18 Super Hornet і E/A-18G Growler. Він розвиває тягу 22 000 фунтів і дає змогу літаку досягати швидкостей порядку Маха 2 на великих висотах.
Двигун F-16 залежить від конкретної модифікації. На Block 70 встановлено General Electric F110-GE-129, а на Block 72 - турбовентилятор Pratt & Whitney F100-PW-229. Обидва варіанти розвивають тягу близько 29 000 фунтів, даючи змогу F-16 розганятися до 1500 миль на годину (швидше Маха 2).
Досягнення швидкості Мах 2 - безумовний плюс, але в бою ключову роль часто відіграє вагова категорія винищувача. Легкі багатоцільові літаки не завжди отримують таку ж славу, як важкі F-35 Lightning II або F-22 Raptor, але вони критично важливі для своїх ВПС.
Так, порожній F-16 важить приблизно 9 200 кг, тоді як його шведський опонент Gripen тягне на близько 8 000 кг. Для масштабу: важкий F-22 має масу близько 18 000 кг без палива і озброєння.
Природно, озброєння - найважливіший компонент бойової ефективності. У ближньому бою F-16 оснащений шестиствольною гарматою M61A1 Vulcan калібру 20 мм, а Gripen E має 27-мм гармату Mauser BK-27. І Gripen E, і F-16 Block 70/72 мають достатню кількість точок підвіски, щоб нести широкий набір ракет - включно з далекобійними, поза візуальною дальністю - і бомб, необхідних для виконання багатоцільових завдань.
Загалом у F-16 - 11 зовнішніх точок підвіски, на одну більше, ніж у його шведського конкурента. Це дає "Фалькону" невелику перевагу - як за кількістю переносного озброєння, так і за максимальною злітною масою. Максимальна злітна маса F-16 становить приблизно 21 800 кг, тоді як у Gripen цей показник близько 16 300 кг. Завдяки цьому F-16 здатний брати на борт важчі ракети і бомби, коли це необхідно.
Раніше УНІАН повідомляв, які країни мають найбільше винищувачів F-16. Звісно ж, США перебуває у списку цих країн - 936 бойових машин. А ось України - немає, хоча наша країна і володіє невеликим парком цих бойових літаків.
Крім того, було розкрито секрет суперзору винищувача п'ятого покоління F-35. Здатний працювати в умовах, де більшість літаків фактично "сліпі" - крізь хмари, туман, дим і навіть абсолютну темряву. Це можливо завдяки комплексу інфрачервоних датчиків, камерам із круговим оглядом і потужному радару.