Американським компаніям дуже важко змагатися з китайськими автовиробниками.
Автосалон у Шанхаї у 2025 році підтвердив намір Китаю стати світовим лідером в автоіндустрії. На заході було представлено велику кількість футуристичних моделей із передовими технологіями, які випереджають конкурентів.
У CNN з'ясували, чи готові США до боротьби за лідерство в автоіндустрії з Китаєм. Як виявилося, боротися з китайським авангардом електромобілів не так і просто.
Зазначається, що величезна виставка у фінансовій столиці Китаю, яка займала площу понад 60 футбольних полів, стала вражаючим майданчиком для виробників з усього світу. Проте більшу частину експонатів склали саме китайські автомобілі.
Увагу відвідувачів автосалону, зокрема, привернув новий електричний спорткар BYD Denza Z, який Вольфґанґ Еґґґер, колишній дизайнер Audi та Lamborghini, який нині керує дизайном BYD, назвав "свідченням чистого емоційного дизайну". Це модель з агресивним дизайном, яка орієнтована на поїздки по гоночному треку.
У виданні поділилися, що в іншому залі техногігант Xiaomi демонстрував свої новинки, а компанія Nio показала публіці, як їхній електричний седан преміум-класу ET9 гойдається під музику, демонструючи свою інноваційну підвіску.
Журналісти нагадали, що ще близько 15 років тому китайські автовиробники вважалися виробниками незграбних підробок. Тепер же вони вийшли на передові позиції в індустрії, а також задають стандарти для інших виробників електромобілів.
У виданні наголосили, що торік BYD обійшов американську компанію Tesla за продажами своїх автомобілів на світовому ринку. Автовиробнику навіть вдалося перевершити показники продажів Volkswagen у Китаї, який довгі роки залишався лідером у цій країні.
Китайські споживачі за останні роки стали частіше купувати вітчизняні автомобілі. У виданні розповіли, що 2024 року Китай контролював понад 60 % світового ринку електромобілів, що швидко зростає.
Торгова війна президента США Дональда Трампа накладає великий відбиток на експортні стратегії світових автовиробників, але китайські компанії вже визначили для себе оптимальну стратегію, яка виключає американський ринок, а також дає змогу уникнути втрати доходів.
Поки Трамп намагається відродити автомобільну промисловість у США, Китай домінує в сегменті електромобілів, додали у виданні. Ба більше, величезна конкуренція на внутрішньому ринку тільки сприяє розвитку серед китайських компаній у боротьбі за покупців.
У виданні зазначили, що китайські автовиробники прагнуть перевершити один одного в технологіях і співвідношенні ціна/якість. Водночас вони збільшують свою присутність на іноземних ринках, включно з європейськими країнами.
У виданні нагадали, що в березні BYD представив акумуляторну батарею, яка всього за п'ять хвилин може забезпечити електромобілю запас ходу в 400 км. Це значно швидше, ніж зарядка батарей Tesla, чия швидкість раніше вважалася технологічним дивом.
Проте китайські автогіганти хочуть перевершити навіть цей показник. Наприклад, напередодні автосалону в Шанхаї компанія CATL заявила, що вже може запропонувати акумуляторну батарею, якій достатньо п'яти хвилин зарядки, щоб збільшити запас ходу електрокара на 515 км.
Водночас технологічні компанії Huawei і Momenta просувають свої новітні технології автономного водіння після того, як у BYD на початку 2025 року пообіцяли впровадити свою систему допомоги водієві "God's Eye" у багато своїх моделей, включно з бюджетними автомобілями вартістю близько 10 000 доларів.
Аналітики розповіли журналістам, що уряд Китаю навіть злегка уповільнює процес розвитку технологій в автоіндустрії. Наприклад, для вітчизняних автовиробників почали діяти суворі обмеження в маркетингу і тестуванні функцій допомоги водієві після смертельної аварії, що сталася в березні за участю електромобіля Xiaomi.
"Ми сидимо на задньому сидінні, а там підігрів сидінь, голосове управління, зоряне небо на стелі до самої спини, багато місця для ніг. І (ми дивимося на ціну) і запитуємо, скільки це коштує в доларах? І ми дізнаємося, що це близько 28 000 доларів, а базову комплектацію можна купити за 20 000 доларів - це свого роду шок", - сказав у розмові з журналістами один американський бізнесмен, який відвідав автошоу.
Швидкість розвитку китайського автопрому приголомшила навіть іноземних автовиробників, що мають глибоке коріння в країні. Серед них японський автовиробник Nissan, який повернувся в країну після перерви, спричиненої пандемією COVID-19.
"Ми повернулися після того, як країна знову відкрилася... Ми відразу ж зрозуміли: "Ого, Китай так сильно змінився". Я працював у Китаї багато років і знав, що тут усе відбувається швидше, ніж в інших країнах, але я не очікував, що так швидко - це справді перевершило наші очікування", - сказав журналістам на автосалоні Стівен Ма, який очолює китайський бізнес компанії Nissan.
У виданні нагадали, що ще 2024 року США і Канада запровадили 100% мита на китайські електромобілі, щоб уповільнити експансію китайських моделей. У Європейському Союзі ж вирішили збільшити мита до 45%, але навіть це не стало перешкодою для китайських електрокарів.
Журналісти зазначили, що в першому кварталі 2025 року китайські компанії експортували 441 000 своїх електромобілів і гібридів. Це на 40% більше, ніж за той самий період минулого року.
Через такі швидкі темпи розвитку китайської промисловості світовим автовиробникам довелося змінювати свої стратегії. Наприклад, німецька компанія Volkswagen вирішила розробляти більше окремих моделей для китайського ринку, а також випускати більше автомобілів всередині країни, поділилися у виданні.
"Це означає більше локальних розробок, нові технологічні партнерства та більшу швидкість впровадження. Водночас ми прискорюємо наш електричний наступ, пропонуючи додаткові продукти для нових сегментів", - сказав журналістам генеральний директор Volkswagen Group China Ральф Брандштеттер минулого місяця.
У виданні нагадали, що за останні роки китайські компанії уклали велику кількість різних партнерських угод зі світовими автовиробниками. Зокрема, Volkswagen у 2023 році вирішив інвестувати до 700 мільйонів доларів у XPeng, європейський автоконцерн Stellantis запустив підприємство з продажу бюджетних електромобілів Leapmotor, а Toyota співпрацює з китайськими компаніями Momenta і BYD.
Журналісти додали, що торгова війна США і Китаю змусила американських автовиробників поспіхом переводити частини ланцюжків постачань з Китаю.
Фінансовий директор Ford на китайському ринку Раян Андерсон заявив у бесіді з журналістами, що компанія привезла якомога більше своїх моделей до Китаю, поки мита Трампа не почали діяти. За його словами, присутність автовиробника на китайському ринку збільшиться тільки після скасування величезних мит.
Джеймс Пенг, співзасновник і генеральний директор Pony.AI, китайської компанії з автономного водіння з корінням у Кремнієвій долині, розповів журналістам, що вважає малоймовірним, що чипи американської компанії Nvidia, на які вона покладається, потраплять під експортний контроль. Проте компанія вже шукає запасні варіанти й альтернативи.
У виданні вважають, що торгова війна між США і Китаєм може сильно змінити автомобільну промисловість цих країн. Проте поки що важко визначити, чи піде це на користь американським компаніям, частина з яких покладалася на китайські компоненти.
На думку аналітиків, поки китайські компанії орієнтуються на розвиток електромобілів, американські автовиробники можуть зосередитися на випуску традиційних автомобілів із ДВЗ. В іншому разі для американських компаній можуть настати важкі часи.
Раніше портал Focus2Move назвав найпопулярніші нові автомобілі в Європі в першому кварталі 2025 року. Лідером стала французька модель Renault Clio. За три місяці виробник продав 72 223 таких автомобілі.
Друге і третє місця за продажами посіли Dacia Sandero і Dacia Duster відповідно.