Кабмін хоче підвищити акциз на бензин, а виручені гроші направити на виплату соціалки. Таким чином, ставиться жирний хрест на планах включити у вартість бензину дорожній збір, щоби кардинально поліпшити фінансування будівництва автодоріг...
Дещо втішає той факт, що, на думку заступника директора Науково-технічного центру «Психея» Геннадія Рябцева, український бензиновий ринок сприйме підвищення акцизних ставок спокійно, без серйозних цінових коливань. «За моїми оцінками, вартість 1 літра 95-го бензину збільшиться на 60 копійок, або на 8%», – сказав експерт. Разом з тим, він переконаний, що так чи інакше трейдери перекладатимуть податковий вантаж, який таким чином збільшиться, на кінцевого споживача. «Але жодна автозаправна мережа не піде на різке збільшення цін, оскільки у зв`язку із значним зниженням споживання на українському бензиновому ринку сьогодні утворився профіцит. Отже одноразове підвищення цін неминуче приведе до зниження попиту», - відзначає Г.Рябцев.
На його думку, підвищення цін на бензозаправках відбуватиметься у кілька етапів – пропорційно підвищенню акцизу. “Як відомо, законопроектом пропонується до 1 листопада поточного року підняти акциз з 110 євро за 1 тонну до 140 євро, а вже з 1 листопада до остаточних 170 євро за тонну", - нагадав експерт. На його думку, недоцільно починати підвищувати акциз в пік попиту, який доводиться на кінець весни, – початок літа. Г.Рябцев також відзначив, що основним чинником формування цін на бензин в Україні залишатиметься вартість нафти на світовому ринку.
Керівництво країни рекламувало свою заклопотаність цим питанням. 17 квітня ц.р. міністр економіки Василь Цушко заявляв, що "уряд збільшить акцизи на бензин і піде це на дороги. Інакше ми дороги не відремонтуємо. Платити повинні ті, хто їздить і заправляється бензином і соляркою - вони ж б`ють їх ". З висловів міністра можна зробити висновок, що нинішній Кабмін не тільки про дороги не забуває, але і пам`ятає про досить цікаву ідею щодо реформування системи оподаткування власників автотранспорту.
Як відомо, в лютому 2009 року у Верховній Раді під номером 3030-12 був зареєстрований законопроект «Про внесення змін до статей Закону «Про податок з власників транспортних засобів і інших самохідних машин і механізмів», в якому йшла мова про відмову від нинішньої практики нарахування податку на автотранспорт, виходячи з обсягу його двигуна. Натомість пропонується встановити фіксовану ставку податку з транспортного засобу у розмірі 6% від вартості 1 літра бензину, солярки або іншого виду моторного палива, що реалізовується кінцевому споживачеві. Існували й інші варіанти включення транспортного збору у вартість моторного палива, що різнилися деякими нюансами. Звичайно, ідеальних законів немає і догодити всім без винятку не можливо. Проти включення транспортного збору у вартість бензину виступали таксисти і маршрутники, мотивуючи це тим, що їм доведеться платити транспортний збір в неспівставно великих обсягах, порівняно з іншими автомобілістами. Не дуже раділи нововведенню і власники автозаправок. Але не можна не відзначити, що плата транспортного збору при покупці бензину є вельми поширеною практикою в багатьох країнах світу, і поки там нічого кращого не придумали. Скільки бензину спалив, стільки і проїхав, відповідну суму і за амортизацію доріг заплатив. Хіба не справедливо?
На підтримку такого підходу виступала і Всеукраїнська асоціація автоімпортерів і дилерів (ВААІД), яка традиційно захищає інтереси українських автомобілістів. Генеральний директор асоціації Олег Назаренко констатує, що за рахунок автомобілістів всього лише намагаються заткнути дірки в бюджеті, а зовсім не підвищити якість українських доріг.
«ВААІД повністю дистанціювався від законопроекту про підвищення акцизного збору на бензин, тому що в ньому абсолютно не враховуються інтереси автомобілістів. Останні ініціативи Кабміну про підвищення акцизів на пиво, сигарети і бензин – всього лише перекладання соціальних зобов`язань уряду на плечі тих, хто п`є, палить і їздить», - вважає він.
Те, що кабмінівський законопроект буде прийнятий, сумнівів не викликає, і прийнятий він буде оперативно. Нинішня влада вже неодноразово продемонструвала, що повністю контролює парламент. Ніхто не сперечається, що мінімальна зарплата в Україні до смішного мала, і її справді слід підвищувати. Тільки ось, якщо бюджет не в змозі витримати соціальні виплати, які час від часу підвищуються, це не привід занапастити на корені дуже непогану ідею. Адже саме це сталося з реформою транспортного збору, місце якого в ціні бензину тепер безсумнівно зайняте акцизом, який роздувся. Як відомо з класики, Болівар не витримав двох, нам же доведеться ще дуже довго терпіти роздовбані дороги – грошей на їх оновлення чекати нізвідки.
Петро Черних (УНІАН)