"Тарифні ігри": експерти пояснили, чому в Києві заговорили про можливе подорожчання проїзду

Влітку минулого року собівартість перевезень одного пасажира у метрополітені зросла до 34 грн.

Останніми днями киян шокують новинами про те, що у столиці нібито хочуть підвищити вартість проїзду у міському транспорті. Проте останні заяви міської влади більше схожі на політичні ігри, аніж на справжні наміри переглянути тарифи на проїзд у громадському транспорті столиці. 

Про це в коментарі УНІАН розповів транспортний аналітик, співзасновник ГО "Пасажири Києва" Олександр Гречко. 

"Є лише лист, який гуляє, деякі блогери його поширювали в інтересах київської міської влади. А потім виходить мер Кличко і "героїчно" гасить пожежу, яку вони фактично самі створили щодо тарифів на проїзд. Вони знайшли зручну лякалку для киян, щоб показати своє "фе" з приводу того, що у міста забирають 8 мільярдів гривень", - сказав Гречко. 

Нагадаємо, що міська влада Києва аргументує розмови про можливість підвищення тарифів у міському транспорті столиці недоотриманням доходів загального фонду бюджету міста в сумі до 8 млрд грн до кінця 2025 року. 

При цьому, за словами експерта, у міській казні кошти насправді є. Бо у минулому році Київ не використав зі свого бюджету 14 млрд грн. 

"Тобто є колосальний запас коштів, яке місто не спроможне ефективно витратити. Вони просто залишаються. Я впевнений на 100%, що навіть цього року теж буде профіцит бюджету міста Києва, навіть попри те, що заберуть 8 млрд гривень", - вважає Гречко. 

Мер Києва заявив, що питання подорожчання вартості проїзду буде вирішуватись у Київраді. Проте Гречко, у свою чергу, відмічає, що це також є елементом популізму. За словами експерта, депутати Київради можуть лише "розділити відповідальність" і підтримати це рішення, сказавши, що дійсно треба піднімати тариф, але від них це абсолютно не залежить.     

Тоді як насправді за це рішення відповідають департамент фінансів та департамент транспортної інфраструктури київської адміністрації, які між собою проводять розрахунки, затверджують цифри і подають документ на розгляд керівника.  

"Київської міської державної адміністрації немає, тому що є військова адміністрація. І по такій логіці департаменти мали б подавати тарифи на підпис начальнику Київської міської військової адміністрації Тимуру Ткаченко. Очевидно, що він би не підписував зараз це і з політичних обставин, коли штучно з боку КМДА накачується тема. Тобто це дуже малоймовірна історія, але цю болючу тему і настрій киян використовують", - відмітив Гречко. 

При цьому, на його думку, для того, щоб стимулювати людей користуватися саме комунальним транспортом, Києву варто робити дорогими разові поїздки, тоді як місячні та річні проїзні мають бути дешевими.

"Загалом, багато міст переглядало вартість проїзду. І вони зробили правильно. У Львові готівкою - 25 грн, безготівково - 20 грн. А якщо купуєш проїзний, то він там в районі 400 грн коштує на місяць. Тобто набагато вигідніше містянину купити проїзний і не купувати разові поїздки", - додав Гречко. 

У свою чергу, інженер і транспортний експерт Дмитро Беспалов повідомив, що ще до війни "Київпастранс" і Київський метрополітен звітували, що собівартість перевезення одного пасажира перевищувала 20 грн. Влітку 2024 року вона зросла вже до 34 грн. Це пов’язано з подорожчанням електроенергії, інфляцією та зменшенням пасажиропотоку.

Водночас, за словами експерта, некоректно розглядати "економічно обґрунтований тариф", оскільки громадський транспорт майже в жодній країні світу не окупається, а забезпечувати доступність громадського транспорту - обов’язок влади. За його словами, питання тарифоутворення - політичне.

Наразі різниця між реальною собівартістю перевезень і фактичною виручкою від продажу квитків перевищує 11 млрд грн на рік. Це та сума, яку місто змушене дофінансовувати з бюджету, аби кияни й далі могли їздити у громадському транспорті за 8 грн. Тому, якщо, наприклад, встановити повну собівартість поїздки, то це формально дало б місту додаткові 11 млрд грн. Такий крок може фактично "вбити" економіку столиці, наголошує Беспалов, оскільки значна частина людей відмовиться від поїздок.

"Тариф має бути справедливим. Українці дуже чутливі до несправедливості. Ми готові платити справжню ціну, якщо ми впевнені, що це справедлива ціна. А якщо там "мутні схеми", то ми обурюємося і не хочемо платити за таке. Якщо правильно зробити, то можна встановити раціональний і справедливий тариф. А яким він виявиться? Мені важко оцінити. Я думаю, що справедливий тариф на громадський транспорт, який розвиватиметься, буде перевищувати 8 грн. Але чи буде він 10 грн, чи 15 грн - я не знаю", - підсумував експерт.    

Підвищення вартості проїзду в Києві - головні новини

9 вересня стало відомо, що до мера Києва Віталія Кличка звернувся Департамент фінансів Київської міської державної адміністрації (КМДА) з пропозицією підвищити тариф на проїзд в міському транспорті.

Раніше повідомлялося, що з 1 липня 2025 року змінилася вартість пластикових карт для оплати проїзду в міському транспорті столиці. Звичайна синя транспортна карта коштуватиме 96 гривень, а учнівська карта – 120 гривень.

Вас також можуть зацікавити новини: