У проєкті ЄС ToFuel пропонують виробляти стале авіаційне паливо з відходів переробки томатів, скорочуючи викиди та залежність авіації від викопного пального.
Європейські науковці запустили проєкт із перетворення відходів від переробки томатів на екологічне авіаційне паливо. Ініціатива має на меті скоротити викиди вуглецю в авіації та водночас створити економічну цінність із сільськогосподарських залишків, які зазвичай викидають або спалюють, пише Interesting Engineering.
Дослідження підтримує Європейський Союз, а координує його Грацький технологічний університет (TU Graz) в Австрії. Чотирирічний інноваційний проєкт ToFuel спрямований на створення безвідходного та кліматично нейтрального біопереробного заводу. Окрім сталого авіаційного палива (SAF), він передбачає виробництво побічних продуктів - добрив, кормів для тварин і харчових олій.
За оцінками керівниці проєкту Марлен Кінбергер, томатні відходи, які утворюються в ЄС, могли б покрити до 3% потреб Європи у сталому авіаційному паливі до 2030 року. Це значний показник, зважаючи на те, що помідори є другим за обсягами споживання овочем у світі після картоплі. Тільки країни ЄС щороку виробляють близько 17 мегатонн томатів. Переробка такої кількості призводить до накопичення великої біомаси - листя, стебел, шкірки, насіння та непридатних плодів.
У межах проєкту дослідники тестують два технологічні підходи. Перший базується на екструзії: біомасу нагрівають і стискають, після чого різко знижують тиск, руйнуючи клітинну структуру рослин. Підготовлений матеріал проходить ферментацію, під час якої мікроорганізми перетворюють його на ліпідні олії, придатні для виробництва палива.
Другий підхід - гідротермальне зрідження, яке дозволяє перетворювати вологу біомасу на біомасло та біовугілля за високих температур і тиску. Отриманий продукт додатково очищують від азотовмісних сполук, що можуть заважати синтезу авіаційного палива.
Етапи очищення та фракціонування розробляють спільно вчені з TU Graz, Загребського університету та Національної енергетичної лабораторії Португалії. Фінальне перетворення ліпідів і біомасла на паливо, яке відповідає міжнародним стандартам, здійснюють за технологією HEFA у Технічному університеті Леобена. Цей метод уже широко використовується для виробництва авіапалива з рослинних і перероблених жирів.
За словами Кінбергер, ключова мета команди - зробити таке паливо конкурентним за ціною: сталий авіаційний керосин має бути не лише екологічним, а й економічно доцільним. Упродовж проєкту обидві технології планують масштабувати до допромислового рівня та оцінити їхній екологічний, економічний і соціальний ефект. Додатковою перевагою може стати поява нових джерел доходу для підприємств харчової промисловості.
Проєкт ToFuel офіційно стартує 1 січня 2026 року. До нього долучаться 11 партнерів із семи європейських країн, а загальний бюджет ініціативи становить 3,5 мільйона євро.
Нагадаємо, що компанія General Atomics Electromagnetic Systems (GA-EMS) успішно випробувала нове ядерне паливо, яке можуть використати для міжпланетних польотів. Випробування продемонстрували, що паливо може витримати суворі умови термоядерного реактора. Таким чином воно здатне живити ядерну ракету, яка зможе запустити людину в космос з величезною швидкістю.