За словами експерта Богдана Долінце, Росія могла викрасти 18 літаків, які торік просили аварійну посадку.
Через брак іноземних запчастин російські виробники намагаються врятувати комерційні пасажирські перевезення за допомогою так званого авіаційного канібалізму, але й це не дуже допомагає у ремонті літаків. Про це в ефірі телемарафону розповів експерт з авіаційного ринку Богдан Долінце.
Його попросили прокоментувати повідомлення західних ЗМІ про те, що через санкції у РФ цивільна пасажирська авіація йде до колапсу - там змогли виготовити тільки 1 з 15 запланованих комерційних літаків.
За словами експерта, це дає змогу оцінити спроможності Росії виготовляти нові літаки в умовах санкцій. По-друге, зазначив Долінце, ще до повномасштабного вторгнення в Україну, Москва планувала до 2025 року виготовити 171 літак, але цього не сталося.
"Ми бачимо, що ці плани були суттєво скореговані – скорочені майже в 10 разів. І попри це плани вдалося виконати лише на 5% - був випущений лише один літак", - сказав Долінце.
Експерт пояснив, що у РФ виробництво комерційних літаків гостро залежить від постачання іноземних компонентів. Зокрема, пасажирський російський літак Superjet на 50% складається з запчастин, які виготовляються за кордоном. Критичним компонентом, за даними експерта, є двигуни, які раніше виготовлялися у Франції. А свої пасажирські борти Іл-114 та МС-21 Росія не здатна запустити в серійне виробництво.
За даними Долінце, Москві для отримання власних двигунів потрібно вдосконалювати виробництво ще протягом двох років, але невідомо, чи це станеться. Адже, додає фахівець, такі плани були в РФ ще кілька років тому.
"Якщо казати за будівництво, ми бачимо, що через значний дефіцит компонентів більша частина літаків, точніше їх фюзеляжів, стоїть на заводах з виробництва. Авіавиробники не можуть завершити ці літаки", - розповів Долінце.
Він додав, що через проблеми з запчастинами щороку 40-50 літаків росіяни також вимушені виводити з експлуатації.
"Навіть існуючий авіаційний канібалізм (установка деталей, які знімаються з інших літаків, – УНІАН) не дозволяє підтримати можливість продовжити експлуатацію цих повітряних суден… З такими темпами вже щонайменше 100 суден виведено з експлуатації за ці роки. Через це вартість квитків у середньому зросла на 15%. У подальші 2-4 роки дефіцит повітряних суден в Росії може стати критичним", - вважає Долінце.
Як він зазначив, цей дефіцит приведе до скорочення мережі перевезень та збільшення вартості на квітки на певних маршрутах до 50%.
За даними Долінце, за різними оцінками, від 30 до 100 бортів в РФ стали жертвами авіаційного канібалізму, й потреба в ньому у росіян є дуже гострою.
"Росії протягом 2024 року фактично довелося викрасти 18 повітряних суден. За різними даними, на території РФ фактично зникли 18 літаків, які летіли з інших країн, запросили аварійну посадку на території Росії та більше звідти ніколи не поверталися. Швидше за все, це була одна зі схем отримання літаків для їх подальшого розбору - використання для авіаційного канібалізму", - припустив експерт.
Як писав УНІАН, в РФ, на Іркутському авіаційному заводі, зібрали перший "повністю імпортозаміщений" пасажирський літак МС-21 та почали його приймально-здавальні випробування. Після їх закінчення борт відправлять на льотно-випробувальну станцію для проходження заводських доводочних випробувань. Літак перетворився на довгобуд - у 2009 році серійне виробництво МС-21 передбачалося розпочати в 2016 році, проте його неодноразово відкладали.