
Люди, які користувалися послугами авіакомпаній, могли замислюватися над тим, чи може звичайний літак полетіти в космос. З одного боку здається, що йому нічого не заважає просто продовжувати набирати висоту, залишаючи внизу хмари. З іншого - є певні нюанси в такій "подорожі".
Раніше ми розібралися в тому, куди діваються відходи з туалету в літаку, а сьогодні розповімо, чи можливий політ у космос без космічного корабля.
Чи може літак полетіти в космос
Перш за все треба розуміти, що таке "пасажирський літак". Цей вид транспорту називається також "повітряне судно", і це - ключовий момент. Для того, аби літак правильно функціонував, йому необхідне повітря - для того, аби створювати під’ємну силу на крилах, а також для живлення двигунів. Якщо прибрати повітря з цього рівняння, літак перетвориться просто на шмат алюмінія, що буде летіти за інерцією.
Закони фізики також варто враховувати, бо чим більше висота - тим більш розряжена атмосфера. Це означає, що з кожним кілометром вгору від землі можна відчути спад тиску, зниження температури та зменшення щільності повітря. Літак має це компенсувати, тому набирає швидкість.
Під крилами в нього стає все менше та менше повітря, і задля того, аби утриматися в повітрі, треба летіти швидко. Тим не менш, навіть найсучасніший лайнер не может набирати швидкість без кінця - завжди є межа. Перетинати її не можна, бо тоді літак почне руйнуватися прямо в повітрі.
Дипломований диспетчер з планування польотів Анастасія Троян в коментарі УНІАН пояснила, чому літаки не можуть полетіти в космос, першим из аргументів називаючи саме висоту. За її словами, пасажирські літаки літають на різних висотах. Після набору висоти борти летять від землі у середньому на відстані 9-12 кілометрів. Є пасажирські борти, які можуть летіти на висоті 18 кілометрів. Більшу висоту пасажирський літак набрати не може.
Вона каже, що причина того, чому звичайний літак ніколи не опиниться в космосі, не тільки у висоті, а й у швидкості. Літаку не вистачить її для того, щоб вилетіти за межі атмосфери Землі. Пасажирські лайнери, у середньому, літають на швидкості 700-900 кілометрів на годину, а для вильоту в космос швидкість має бути 25-30 тисяч км/год.
Якщо ж увімкнути фантазію та уявити, что пілот пасажирського літака задумав набрати висоту та полетіти у космос, то на його, за словами Троян, чекає лише одне - падіння. Причина проста - чим вище пілот підніматиме літак, тим більш розрідженим ставатиме повітря - у ньому буде все менше й менше кисню. А для того, щоб літак летів, йому потрібна підйомна сила, яка з’являється за рахунок того, що двигуни за допомогою кисню спалюють пальне.
Тож, чим менше кисню, тим менша підйомна сила. Якщо не буде кисню, то не буде і підйомної сили, тяги – двигун вимкнеться, і літак буде падати. Як відомо, у космосі кисню немає. Втім, зазначає експерт, в реальному житті пілоту пасажирського літака не вдасться навіть покинути межі атмосфери Землі.

Анастасія Троян навчалася у Кіровоградській льотній академії Національного авіаційного університету України на диспетчера з планування польотів та здобула повну вищу освіту. Упродовж понад 4 років працювала в Києві в українській чартерній авіакомпанії Skyline Express Airlines (раніше мала назву «Азур Ейр Україна») на посаді диспетчера з планування польотів.
Коронавірус та повномасштабне вторгнення РФ змусили перепрофілюватися, і Анастасія Троян стала сертифікованим психологом-сексологом.