
Ранкові тролейбуси зі школярами, дзвінкі трамваї, міжміські автобуси та електрички - громадський транспорт у СРСР був невід'ємною частиною повсякденного життя. Треба сказати, тоді він працював, як годинник, і навіть у Богом забуте село обов'язково ходив автобус. На роботу і на навчання, на ринок або на дачу - такі поїздки були доступні кожному, і про їхню вартість майже не замислювалися, бо вона десятиліттями не змінювалася. Яким був той тариф - скільки коштував проїзд у тролейбусі в СРСР, автобусі, трамваї та інших видах транспорту, а також хто в ті часи їздив на таксі - розповідаємо в матеріалі.
Скільки коштував проїзд у метро в СРСР, на автобусі, тролейбусі та трамваї
Повноцінний регулярний рух транспорту у великих містах Союзу запустили з приходом радянської влади. Вартість проїзду перший час була плутаною і змінювалася - наприклад, якщо говорити, скільки коштував проїзд у метро в СРСР, то це могло бути і 50 копійок, і 30. Усе змінилося після грошової реформи 1961 року: для всіх міст у Союзі було зафіксовано ціни на проїзд у громадському транспорті на одному рівні.
Ось скільки він коштував:
- на автобусі - 5 копійок/поїздка;
- на трамваї - 3 копійки/поїздка;
- на тролейбусі - 4 копійки/поїздка.
Якщо порівняти, скільки коштував проїзд у трамваї в СРСР та інших видах транспорту, то трамвай, звісно, був найдешевшим. Це пояснюється тим, що на ньому можна було доїхати далеко не скрізь - тільки туди, куди дозволяли рейки. Тролейбус у цьому плані був куди мобільнішим - тому й дорожчим. Про автобус і мови бути не могло: він перевершував і тролейбус, і трамвай, але й коштував на 1-2 копійки більше, оскільки їздив на бензині, а не на дешевій електриці. Там, де не було метро та інших альтернатив, автобуси найчастіше ходили набиті битком.
Для проїзду в громадському транспорті можна було також придбати проїзний на місяць:
- на всі види транспорту - приблизно 6 карбованців;
- на один вид транспорту - близько 2 карбованців.
Цікавою була система контролю проїзду містом, яка покладалася на сумлінність пасажирів. Наприклад, у транспорті замість кондуктора стояли механічні каси: монету кинув - відірвав квиток. Якщо був проїзний, то його демонстрували іншим пасажирам, які грали роль "контролерів". Не позаздриш тим, хто їхав "зайцем" і потрапляв на справжнього контролера: штраф тоді був цілий карбованець, а згодом став і всі три.
На міжміські поїздки квитки в автобусі СРСР розраховувалися за тарифом приблизно 1,5-2 карбованці за кожні 100 км. Працювало в Союзі й таксі: посадка коштувала 10 копійок, далі лічильник накручував по 10-20 копійок/км.
Скільки коштував квиток на поїзд у СРСР і на літак
Вартість залізничних квитків у СРСР регулювалася державою і залежала від типу вагона і відстані. У загальних вагонах і плацкарті - дешевше, у жорстких і м'яких купе - дорожче. Швидкі поїзди також були дорожчими за звичайні.
Наприклад, у 70-х роках із Москви до Ленінграда можна було доїхати в плацкарті приблизно за 5 карбованців, у купе - за 10. Плацкарт "Київ-Москва" у швидкому поїзді, за спогадами очевидців, коштував близько 8-10 карбованців, купе - близько 14.
Літати літаком у Союзі було досить дорого. У 70-х роках за авіаквиток "Москва-Ленінград" треба було заплатити близько 13-15 карбованців, "Москва-Київ" - приблизно 25 карбованців. Але була добре розвинена мережа внутрішніх авіарейсів. Наприклад, у 80-х роках із Рівного можна було долетіти до Києва за 12 карбованців, до Черкас - за 15, до Донецька - за 24.
У це важко повірити, але тарифи на проїзд у Союзі не змінювалися десятиліттями: з 1961 по 1985 рік вони залишалися стабільними, а в деяких регіонах - навіть до розпаду СРСР. Це при тому, що зарплати зростали, але проїзд залишався на тому ж рівні. Тому в містах незабаром стали популярними таксі - в булочну на них, може, громадяни і не їздили, але поїздку могли собі дозволити.
З початком перебудови 1985 року почалося підвищення цін на транспорт. Спочатку з'явився єдиний тариф міського транспорту - 5 копійок. Кардинально ситуація почала змінюватися в 1991-му: наприклад, якщо порахувати, скільки коштував проїзд на автобусі в 1980 році і в 1991-му, то вартість зросла в 3 рази - до 15 копійок. Такі ж зміни були і на інших видах транспорту.
Після розпаду Союзу проїзд у громадському транспорті підвищували не раз - приміром, у київському метро з 1991-го до 1996-го вона змінювалася аж 14 разів. Був навіть час, коли поїздка в київській "підземці" коштувала 20 тис. карбованців, але, щоправда, і зарплата обчислювалася в мільйонах - доки в Україні не ввели гривню.
Раніше ми розповідали, якою була середня зарплата в СРСР, і хто з радянських громадян жив краще.