Вчені виявили, що гриби "вміють" викликати дощі

Група вчених з Університету Майамі (Оксфорд, штат Огайо) виявила, що базидіоспори грибів, що відділяються активним способом (так звані баллістоспори), здатні знову формувати навколо себе краплі вологи у вологій атмосфері.

На думку дослідників, завдяки цій властивості гігантські обсяги спор в атмосфері створюють аерозоль, накопичують величезну кількість вологи і провокують зливові дощі. Робота була опублікована в журналі PLoS ONE, повідомляє N+1.

Репродуктивні спори грибів з відділу базидіоміцетів (Basidiomycota) можуть відділятися від базидій (спороносних структур грибів) двома способами — пасивним і активним. Спори, що відділяються активно, називаються баллістоспорами. Механізм їх відділення такий: на підставі спори утворюється глікопротеїнова пробка, яка поступово набухає від вологи, що міститься в повітрі. Потім її вміст виділяється через особливий отвір (плакучу точку) і на поверхні у основи спори утворюється так звана крапля Буллера.

Читайте такожГриби допоможуть збільшувати потужність батареї з плином часу - вчені

Паралельно поверхня спори також покривається вологою, що конденсується з повітря. Коли крапля Буллера розростається, то вона в якийсь момент різко зливається з поверхневою водяною плівкою на спорі. Відбувається зміщення центру мас і відстріл спори в повітря.

Довгий час вважалося, що після цього волога швидко випаровується. Американські вчені підтвердили цей висновок, однак за допомогою середовищної скануючої електронної мікроскопії також показали, що, перебуваючи у вологій атмосфері, спора може знову сформувати краплю вологи на собі, причому її розмір буде перевершувати той, який потрібен для відстрілу від базидія.

Метод середовищної електронної мікроскопії дозволяє робити мікрофотографії допомогою фокусування променів електронів на, наприклад, спорах грибів, поміщених у спеціальну камеру з газоподібним середовищем (у тому числі і з високою вологістю). Вчені вивчили таким способом спори семи видів грибів, включаючи кілька видів з роду сироїжок (Russula).