Збільшення кількості танкерів і нові схеми поставок допомагають знизити вартість перевезень.
Судна, що перевозять скраплений природний газ, будуються швидше, ніж на ринок надходять нові партії палива, що допомагає знизити транспортні витрати і пом'якшити тарифний удар для споживачів.
Видання Bloomberg пише, що вартість короткострокової оренди СПГ-танкера впала до найнижчого рівня для цієї пори року з 2018 року. При цьому танкери для перевезення СПГ все частіше залишаються в Атлантичному або Тихоокеанському регіонах. Тобто газ споживається ближче до місць його виробництва, що сприяє надлишку суден і зменшенню витрат на його перевезення.
Для споживачів це хороша новина. У Європі ціни на газ перебувають на найвищому рівні цього року - ще до початку опалювального сезону, - що частково пояснюється війною в Україні та на Близькому Сході.
Щоб задовольнити цей попит, на ринок дедалі частіше виходять нові судна. Цього року 36 танкерів здійснили перше завантаження, а 2023 року їх було 30. Портфель замовлень на танкери-новобудови зростає в очікуванні буму поставок СПГ до кінця десятиліття.
Водночас, збільшення обсягів виробництва відкладаються. Запуск експортного проєкту Golden Pass LNG у Техасі відкладено до кінця 2025 року через розбіжності з підрядником. Завод Cheniere Energy Inc. у Корпус-Крісті планує почати виробництво СПГ цього року, але його нарощування буде продовжено до кінця 2026 року. Проєкт Costa Azul компанії Sempra в Мексиці почне комерційну діяльність у 2026 році, на рік пізніше, ніж планувалося. Проєкт СПГ Plaquemines в Луїзіані все ще перебуває на стадії пусконалагоджувальних робіт.
У результаті спотові ставки на четвертий квартал в Атлантичному і Тихоокеанському басейнах вперше за п'ять років впали нижче 50 тисяч доларів на день. При цьому ставка фрахту в Атлантиці становить 30 250 доларів на день, що є найнижчим показником на 2024 рік.
"Це зумовлено збільшенням доступності суден і зниженням тонно-миль, оскільки судна залишаються в межах басейну", - сказав головний виконавчий директор Spark Тім Мендельсон.
Зростання цін на газ у Європі також спонукає постачати більше американського СПГ через Атлантику. Водночас поставки катарського СПГ до Європи скоротилися, а більший обсяг прямує в Азію. У довгостроковій перспективі, у міру реалізації експортних проєктів, профіцит, найімовірніше, зникне, що призведе до посилення ринку морських перевезень.
Наприкінці 2024 року закінчується контракт на транзит російського газу через Україну. Для більшості країн ЄС ця ситуація не є проблемою, але не для Австрії, Словаччини та Угорщини.
Зі свого боку Франція закликала до кращої ідентифікації компаній, що постачають російський газ у портах Євросоюзу, щоб зупинити збільшення його поставок до європейських країн.