Голик виступив з критикою рішення Мінфіну

Юрій Голик: Принцип Lowest Common Denominator - це зло вищого ступеню для держуправління

Як вже повідомляв УНІАН, Міністерство фінансів заборонило до 31 грудня 2019 року розміщувати тимчасово вільні кошти загального фонду місцевих бюджетів на депозитних рахунках в банках. Кабмін схвалив це рішення.

Голик виступив з критикою рішення Мінфіну

На думку Мінфіну, який підтримав уряд, кошти, що зараховуються до загального фонду місцевих бюджетів, не працюють на жителів громад у вигляді надання більш якісних послуг, а замість цього накопичуються на депозитах без подальшого застосування отриманого прибутку. Згідно з офіційними даними, лише за два останні квартали 2018 року місцеві бюджети заробили на депозитах понад 900 мільйонів гривень.

Далеко не всім головам місцевих влад сподобалося рішення уряду, оскільки тепер ці гроші будуть зберігатися на рахунках Держказначейства - іншими словами, в умовах фінансової децентралізації гроші регіонів знову опинилися в руках Києва.

Ці нововведення не дуже зашкодять тим місцевим владам, які, маючи гроші, не особливо їх вкладали в розвиток своїх територій і інфраструктури. Але це боляче вдарить по тим, хто весь цей час працював ефективно.

Радник губернатора Дніпропетровської області Юрій Голик виступив з критикою рішення Мінфіну, вважаючи, що воно вбиває сам дух реформи децентралізації та загальмує розвиток регіону і країни в цілому.

Нещодавно Мінфін заборонив місцевим держадміністраціям тримати гроші на депозитах в банках. Ви не згодні з цим. Чому?

Тут не треба бути економістом, щоб зрозуміти просту річ: якщо нам забороняють тримати гроші на депозитах, це те саме, що заборонити заробляти. Бізнес користується депозитами, люди мають депозити - це нормально, адже для них це засіб і заощадження, і заробітку одночасно. Так чому це не можна робити місцевим бюджетам? Питання ж насправді в тому, з якою метою і як умовний місцевий бюджет зберігає свої кошти на депозиті - розміщує там вільні залишки, керуючи своїм грошовим потоком, або просто складує всі гроші на депозит, взагалі не вкладаючи їх у розвиток. Ми саме про перший варіант. Заради справедливості - багато місцевих бюджетів саме про другий. І борючись з ними, тобто з аутсайдерами, Мінфін «вбиває» кращих. Мінфін можна зрозуміти. Він бачить величезні залишки на рахунках місцевих бюджетів, які взагалі не використовуються. Це морок і дикий непрофесіоналізм. Але борючись з такими, всіх вирівняли, привели всіх до Lowest Common Denominator - найнижчого спільного знаменника. Це погано для тих, хто з розумом підходив до управління грошовими залишками.

Мінфін вважає, що доходи від депозитів неефективно використовуються. Або, може, справа в тому, що після Революції Гідності, коли втік Віктор Янукович і його компанія, стало відомо, що багато місцевих бюджетів відкривали депозити в банках, які ось-ось мали впасти?

Якщо гроші використовуються неефективно, то громадам треба міняти своїх керівників. І дуже дивно натомість карати всі громади. Крім того, зараз банківська система стабілізована і стійка. НБУ закрив банки, які не відповідали нормативам. Отже все в порядку. Місцеві бюджети за законом могли розміщувати депозити виключно в держбанках. Але завдання Мінфіну полягало не в тому, щоб не дати нам заробляти гроші для бюджетів - це ніби побічний ефект. Нас змушують купувати ОВДП, щоб збалансувати державний бюджет. Тобто на нас перекладають відповідальність за не нашу провину.

ОВДП - це ж теж фінансовий інструмент, хоча, може, не такий прибутковий, як депозит.

У тому й справа, що він набагато менш зручний для тих, хто в щоденному режимі управляє залишками коштів. А головне, це нагадує мені фільм «Діамантова рука» і цитату з нього: «Не будуть брати квитки - відключимо газ». Чому це не можна було обговорити з місцевою владою і громадами, я не розумію.

Очевидно, Мінфіну потрібно отримати позикові гроші під низький відсоток і покрити дефіцит держбюджету.

І його можна зрозуміти в цьому. Але функція банків, в тому числі і державних, - кредитувати. Це їхній хліб. А щоб було за рахунок чого давати кредити, потрібні депозити. Бюджети можуть ці депозити їм дати. Але кого це цікавить? Ніхто навіть не спробував пов'язати депозити місцевих бюджетів з кредитами інвесторам, готовим будувати важливі об'єкти інфраструктури областей, міст і громад. Ось приклад з реального життя. Є деяке місто з 100 тисячами жителів. Воно страждає від боргів за газ і хоче перейти на альтернативне паливо. Щоб побудувати міні-ТЕС, що дає тепло і електроенергію, яку потім можна продавати за зеленим тарифом, потрібно близько 30 млн євро. Інвестор, який може її побудувати, готовий вкласти 30% власних коштів і дати технології, решта - кредит. Держбанк міг би видати кредит на таких умовах, але ще він вимагає заставу. Проектного фінансування у нас в країні немає. Потрібні застави. Якщо у інвестора є ліквідні застави на 20 млн євро, навіщо йому їх віддавати в банк і вирішувати проблему міста, в якому він навіть не живе? Так, інвестор планує заробити. Але він просить створити йому умови для цього. У цій ситуації заставою міг би бути депозит того населеного пункту, в якому така ТЕС буде побудована. І це нормальний підхід. У виграші залишилися б всі: банк заробив би на відсотках за кредитом, місто - на відсотках за депозитом і отримав би міні-ТЕС, позбувшись проблем з газом, інвестор побудував би працюючий бізнес, місто - нові робочі місця. І більше не потрібно фінансувати місцеве вічно збиткове «теплоенерго». А мер міста напевно пішов би на повторні вибори і переміг би. І всі щасливі. Що в цьому поганого?

А у випадку з ОВДП що буде?

Нічого. Ми купимо ОВДП з фіксованим відсотком нижче банківського і погашенням через півроку або рік. І що? Вибачте, але ми не заморожуємо гроші на такий термін. Ми повинні вирішувати свою проблему, а не проблему Мінфіну.

Описаний вами приклад міста виглядає як на наш час фантастикою.

Ви впевнені? Але ж я щойно описав вам місто Покров Дніпропетровської області. Вого не споживає газ, тому що інвестор побудував котельні на альтернативних видах палива, а старе «теплоенерго» ліквідовано зусиллями волі мера. Якби всі міста так вчинили, кандидатам в президенти не довелося б брехати про зниження цін на газ в два рази - зник би сам предмет маніпуляцій. У місті Покров ці казки про газ вже просто не спрацюють. За рідкісним винятком, там нікому немає до газу справи. І другий такий приклад - це місто Марганець. І я вже не кажу про те, що в будівлях цих міст стало по-справжньому тепло.

А про які суми, які ви розміщували на депозитах, може йти мова?

Бюджет нашої області в минулому році заробив близько 100 млн грн. на розміщенні коштів на депозитах.

Що на ці гроші ви побудували б?

Два сучасних дитячих садка або півтори величезних школи. Або десять доріг в межах населених пунктів області. Або два мости на об'їзній дорозі навколо Дніпра. Ми їх, до речі, побудували. І навіть більше. Більш того, ми заздалегідь, плануючи обласний бюджет на наступний рік, брали до уваги цю суму, попередньо зробивши простий БРГК - бюджет руху грошових коштів. Слухайте, це ж не вища математика і не якесь одкровення. Це те, що робить будь-яка приватна грамотна компанія для управління своїми фінансами. Ми просто привнесли кращі практики з корпоративного сектору в державний.

Вашу позицію поділяють інші області?

Так. Всі області та міста, які використовували депозити як засіб щоденного управління грошовими залишками, а не як зберігання грошей «під матрацом» або «в трилітровій банці», нашу позицію поділяють і заявили про це публічно. Насправді державний менеджмент все ще на невисокому рівні, тому не всі здатні управляти вільними грошовими залишками так, як потрібно. Саме тому Мінфіну це не подобається і він знайшов спосіб побороти це. Розумію. Мені б на їх місці такий порядок справ теж не подобався б. Але це поганий спосіб. Це спосіб в дусі комунізму. Крім того, у голив ОДА та інших керівників ще залишився страх потрапити під кримінальну відповідальність, тому вони сидять на цих грошах і, боюся, що мовчки виконають вказівку Мінфіну - куплять ОВДП, коли скажуть. Але гроші не можуть лежати мертвим вантажем, їх потрібно вкладати. А для цього потрібно забути совковий метод «будуємо в рамках одного року, перші півроку нічого не робимо, а з жовтня як ужалені починаємо витрачати все». У нас в Дніпропетровській ОДА є зрозумілий план будівництва всіх об'єктів і доріг, підв'язаний під нього план фінансування робіт з чітким розумінням того, який обсяг вільних коштів у нас є кожен день. Відповідно, щодня наш фіндепартамент кожну вільну копійку кладе на депозити, знімаючи з них сьогодні рівно стільки, скільки буде потрібно витратити завтра. Тому у нас на кореспондентському рахунку завжди нуль - гроші або на депозиті, або працюють в будівництві. Якщо подивитися на динаміку витрат коштів обласного бюджету, то ви побачите, що тільки в січні ми витратили 10%, тоді як раніше було прийнято валяти дурня весь рік, зображуючи бурхливу діяльність, а гроші списувати в листопаді і грудні.

Як саме це вплине на ваші плани з будівництва інфраструктури області?

Я хотів би сказати, що ніяк, тому що ми передбачали такий розвиток подій, нам натякали на ОВДП раніше, а тому ми провели всі процедури, необхідні для розміщення грошей на депозитах, ще в грудні минулого року, а в перших числах січня уклали договори з банками і почали користуватися депозитами ще до того, як Мінфін зважився на цей крок. Тому в цьому році на нас це ніяк не вплине. Ми навчилися передбачати дії «системи» і знаходити їм протиотруту.

Не боїтеся кримінальних справ?

Ми не порушили закон: ні формально, ні ніяк інакше. І не порушимо його. З першого дня на посаді губернатора Валентин Резніченко чітко дав усім зрозуміти, що все буде або за законом, або ніяк. Може, ви пам'ятаєте, як на одній із зустрічей з президентом в Одесі, коли там був ще Михайло Саакашвілі, сталася суперечка між ним і Резниченко? Тоді, році в 2016, Михайло Ніколозович якось стрімко відкрив в Одесі центр адміністративних послуг за грузинським зразком. І це було поставлено у приклад Резніченку. На це Валентин Михайлович сказав, що в Одесі центр відкрився без дотримання всіх процедур і навіть в порушення закону. Звідси і швидкість. Але його позиція була в тому, щоб не бігти попереду всіх на доповідь президентові, а робити все якісно і за законом. Саакашвілі в Одесі давно немає. Його центру теж немає. Так що це було? Шалений популізм? А знаєте, чого ніхто не розуміє? Що таких центрів, які в Одесі на пару місяців відкрив Саакашвілі, найбільше відкрито у нас в Дніпропетровській області. І всі вони працюють. Більш того, у нас в області найбільше центрів, які видають біометричні паспорти. Це крім того, що у нас є ще й мобільні центри для віддалених сіл. І у нас все зроблено за законом плюс нам дали зрозумілий інструмент розвитку, який ми застосували. Теж саме з ОВДП. Хочете, щоб ми купили ОВДП? Створіть для цього механізм, зручний для місцевих бюджетів, а не забороняйте.

За даними вашої ОДА, доходи обласного бюджету істотно зростають. Втім, так само як і в інших областях. За рахунок чого?

Це все результат реформи децентралізації влади, розпочатої президентом Петром Порошенком. Всі місцеві бюджети з 2015 року більшу частину податків залишають у себе і самі приймають рішення, як їх витрачати. Це по-перше. По-друге, це кропітка робота по наповненню місцевих бюджетів на місцях. Погодьтеся, що раніше статус платника податків нікого не радував. Більшою мірою через те, що ніхто не розумів, куди податки витрачаються. Ми показали, куди: 500 нових доріг, 20 стадіонів, 40 шкіл, 50 водоводів і т.д. І за кожну побудовану нову інфраструктуру ми дякуємо реформі децентралізації і платникам податків. По-третє, ми методично вирізали з видатків обласного бюджету все ідіотські статті проїдання. Наприклад, раніше з обласного бюджету витрачалося 20-25 млн грн на рік при курсі 8 на висвітлення діяльності ОДА. Це платне розміщення нудних прес-релізів в ЗМІ. Ми на це не витрачаємо жодної копійки. Є соцмережі, і ми їх використовуємо. І є позиція Резніченка - працювати треба так, щоб ЗМІ самим було цікаво писати про зроблене нами. І якщо спочатку, коли Резніченко тіщойно став губернатором, бюджет розвитку області становив лише до 5% всіх доходів, то тепер ми досягли 65%. Це гроші, які залишаються у нас після всіх обов'язкових платежів - зарплати бюджетникам, оренда, опалення та інше, - і ми їх направляємо на розвиток інфраструктури.

Які податки дають найбільший дохід бюджету?

Податок на доходи фізосіб. І податок на прибуток, 10% якого залишаються в обласному бюджеті. Тобто без перебільшення можна сказати, що все, що ми будуємо, ми робимо це за рахунок платників податків області.

Нещодавно Резніченко повідомив, що ваша область провела держзакупівель через систему ProZorro на 115 мільярдів гривень. Значна сума.

Насправді юридичні та фізичні особи, які зареєстровані в Дніпропетровській області і платять податки тут, виграли торгів у ProZorro на 115 млрд грн. Це з 2015 року. Але з цих 115 мільярдів близько 60 припало на минулий рік. Ці гроші пішли на оплату робіт і послуг наших дніпропетровських компаній і підприємців. Ось так і створюються робочі місця, так стимулюється прихід інвестицій. При цьому хочу нагадати, що наша область була першою, яка в ProZorro перевела навіть допорогові закупівлі. Резніченко це зробив відразу ж, і лише потім це стало обов'язковим для всіх. Просто ми думаємо на два кроки вперед. Ми точно розуміли, що підприємці нашої області почнуть працювати в ProZorro в нашій області, отримають досвід, і, коли всі області перейдуть на використання цієї системи, у підприємців нашої області буде перевага. Так і сталося.

Сергій Кравченко

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter