Заблокувати рахунок можуть, зокрема, в разі виявлення незвичних платежів чи входження в санкційні або ризикові списки.
В Україні діють обмеження на карткові перекази у 100 тисяч гривень на місяць, а для клієнтів, що відповідають критеріям "високого ризику", - 50 тисяч гривень. З моменту появи нових правил клієнти почали масово скаржитися на блокування рахунків.
УНІАН дізнався у представників банків, хто може потрапити до переліку високоризикових клієнтів та наскільки часто до них застосовуються обмежувальні заходи.
Директорка департаменту фінансового моніторингу та валютного нагляду Unex Bank Оксана Денисенко розповіла у коментарі УНІАН, що під час дії обмежень частка клієнтів, яких банк відносить до категорії "високоризикових" з автоматичним лімітом у 50 тисяч гривень, невелика.
"До цієї групи потрапляють ті, у кого виявляють специфічні ризикові ознаки або прогалини в документальному підтвердженні", - пояснила банкірка.
При цьому у результаті блокувань кількість потенційно сумнівних операцій у банку зменшується, зазначила вона.
У свою чергу, заступниця голови правління "Глобус Банку" Анна Довгальська розповіла УНІАН, що серед клієнтів, які підпадають під обмеження у 50 тисяч грн, 80% припадало на онлайн-канали (тобто карткові перекази) і 20% - офлайн (у касах банків).
Обидві представниці банків наполягають, що такі обмеження - стандартна практика фінансових установ.
Денисенко пояснила, що блокування застосовуються вибірково та за потреби, коли спрацьовують індикатори підозрілості.
"Заходи не включаються автоматично для всіх клієнтів, а активуються в разі виявлення незвичних платежів, внесення в санкційні або ризикові списки, нестиковок у документах, значних відхилень від звичної поведінки рахунку тощо", - сказала вона.
Банкірка розповіла, що скарги клієнтів трапляються, особливо якщо обмеження впливає на термінові платежі. Але в цілому, за її словами, це сприяє тому, що українці активніше надають документи для підтвердження джерел походження коштів.
Довгальська, у свою чергу, наголосила, що ризиковий клієнт - це той, про якого банк має замало інформації.
"Це означає, що у банка недостатньо підтвердженої інформації про такого користувача, його транзакційну поведінку або джерела коштів, щоб одразу надати йому широкі операційні можливості. Частина клієнтів також належить до категорій, у яких немає потреби регулярно здійснювати операції на значні суми, тому індивідуальні ліміти для них логічні та обґрунтовані", - сказала банкірка.
За її словами, наразі з відмовами на транзакції зіштовхнулися лише 1,38% клієнтів "Глобус банку".
"Поступове розширення лімітів можливе після появи в банку повнішої інформації про клієнта, регулярності його платежів і підтверджених фінансових даних", - додала вона.
Ліміти на карткові перекази були узгоджені банками у грудні 2024 року в рамках підписання Меморандуму про забезпечення прозорості ринку банківських платіжних послуг і з 1 лютого 2025 року складали 150 тисяч гривень, а з 1 червня були знижені до 100 тисяч гривень (крім високоризикових клієнтів, для яких діють обмеження у 50 тисяч гривень).
Ліміти не включають операції з переказу коштів між двома рахунками, які клієнт відкрив в одному банку. За наявності документально підтверджених доходів клієнта, що перевищують установлений на дату ліміт, банки здійснюватимуть перекази в межах підтвердженого доходу.
Віце-президент Асоціації українських банків, голова правління "Глобус Банку" Сергій Мамедов зазначав, що йдеться про необхідні заходи з протидії шахрайству, і вони навряд чи позначаться на розвитку банківських сервісів. За його словами, лише в 3–5% випадків громадяни скаржаться на проблеми пов'язані з картковими лімітами.