В Україні відбулися місцеві вибори \ фото REUTERS

"Золоті" мандати. Скільки коштує місце депутата міськради

23:01, 26 жовтня 2020
4 хв. 2533

На місцевих виборах-2020 за місця в міськрадах і мерських кріслах розгорілася неабияка боротьба. Тільки офіційно партії вкидали у кампанію мільйони гривень. Але політтехнологи розповідають, що є й «чорна» бухгалтерія.

Борди, газети, реклама на ТВ і не тільки… На все це за останні два місяці кандидати вкрай щедро витратились. «Якщо вести загальноукраїнську компанію, це, приблизно, 20 млн доларів. Це просто для того, аби засвітитись на цих виборах», - розповідає «Грошам» політтехнолог Михайло Чаплига.

Скільки і на що саме витрачали політики, можна дізнатись з офіційних звітів партій. Для прикладу беремо найкоштовніше місто – Київ. У в лідерах бачимо:

  • Удар - 45,9 млн
  • ЄС - 34,6 млн
  • Наш край - 21,6 млн
  • Перемога Пальчевського - 20,6 млн

Але це – лише офіційно, та не за весь період перегонів. За словами політичних експертів, неофіційні витрати більше в рази.

«Як правило, співвідношення – 20 на 80. 20% - це те, що ви бачите у звітах, а 80% - це те, що пішло «чорною» касою», - розповідає «Грошам» політтехнолог Сергій Биков.

Тож реальні витрати у п’ять разів більше заявлених! Відтак, рахуємо по-новому, вже з тіньовим корупційним коефіцієнтом. В цьому разі бюджети політкампаній мають вимірюватись вже не десятками, а сотнями мільйонів. Тобто не 45,9 млн Удару, а 229 млн. Не 34,6 млн у ЄС, а 173 млн і так далі…

«Левова частка витрат йде на утримання, підкуп і роботу «своїх» людей у дільничних та територіальних виборчих комісіях. Основні витрати йдуть на незаконне фінансування членів виборчих комісій. Ви цього не побачите у звітах», - підкреслює Михайло Чаплига.

Шалені витрати на вибори і, як наслідок, вартість кожного голосу зростає від голосування до голосування.

«Ціна мандату, на мою думку, значно зараз вища, ніж на минулих виборах. І це пов’язано з децентралізацією, внаслідок якої місцеві бюджети отримали значно більше коштів», - зауважує політтехнолог Віталій Бала.

Та чи виправдали себе такі «інвестиції»? Якщо взяти результати екзитполів, до Київради проходять сім партій. Їхні відсотки пропорційно перетворюються у мандати приблизно так:

  • Удар - 37 мандатів. 6,2 млн гривень за місце
  • ЄС - 32 мандати і 5,4 млн гривень за місце
  • Слуга народу - 14 мандатів - 2,3 млн гривень за місце
  • Голос 11 мандатів - 6,8 млн гривень за місце
  • Єдність 10 мандатів - 3,3 млн гривень за місце
  • ОПЗЖ 10 мандатів - 2,1 млн гривень за місце
  • Батьківщина 9 мандатів - 2,7 млн гривень за місце
Скільки і на що саме витрачали політики, можна дізнатись з офіційних звітів  \ фото УНІАН

Тож, за такими підрахунками, виходить, що найдорожчі мандати у представників УДАРу – понад 6 млн гривень за «корочку», найдешевші – в ОПЗЖ й Слуг народу – трохи більше за 2 млн гривень за місце в Київраді.

А загальна середня вартість депутатського місця у Київраді цьогоріч - понад 2 мільйони. Дуже недешево.

Особливо шкода всім тим, хто на ці вибори спустив гроші, але бажаного не отримав. Найпоказовіший приклад - кандидат в мери столиці Андрій Пальчевський. Своєю «переможною» рекламою він залив ютуб і ТВ, заклеїв все місто, заполонив інтернет.

«Ми помітили мережу сторінок, які публікували фейкові соцопитування за Пальчевського. На ці опитування була витрачено 50 тис доларів», - розповів «Грошам» аналітик Робер Лорян.

Тож кампанію Пальчевського експерти порівнюють із походом до влади у 2015 році Сергія Думчева. Той також наводнив Київ рекламою, на яку тільки офіційно витратив 47 мільйонів, але з тріском програв. Пальчевський і його партія, п’ять років потому, лише офіційно спустили на кампанію понад 20 мільйонів (неофіційно може бути й всі сто), але, попри шалені, майже рекордні вливання, ані мерського крісла, ані бодай одного мандату у Київраді кандидат не отримав.  

«Пальчевський, Думчев – це такі передвиборчі кампанії, які не потрібно проводити. Це - наочний приклад, як не потрібно робити передвиборчу компанію, - каже Віталій Бала. - Існує хибне уявлення, що, якщо вкласти багато грошей, можеш розраховувати на перемогу, можеш друкувати маніпулятивні соціологічні дослідження, які нібито дають тобі перемогу, а в результаті - нічого нема».

Тож ці вибори вчергове довели, що не завжди гроші вирішують все.

Але й без грошей успіх майже примарний.

Скільки кандидати і партії по всій Україні витратили офіційно, дізнаємося згодом зі звітів. А таємниці «чорних» кас вже мають викривати поліцейські. Підстав для цього цьогоріч удосталь.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter
Новини партнерів
завантаження...

Чи подобається Вам сайт?
Залиште свою думку

+
Погоджуюся
Продовжуючи переглядати www.unian.ua, ви підтверджуєте, що ознайомилися з Правилами користування сайтом , і погоджуєтеся c Політикою конфіденційності