За даними Держказначейства, заборгованість держави перед місцевими бюджетами станом на 1 червня 2021 року складає майже 4 млрд грн.

Зокрема, на сотні мільйонів гривень на сьогодні залишаються недофінансованими соціально важливі субвенції — на освіту, соціально-економічний розвиток, реформування регіональних систем охорони здоров’я, на соціальне житло для дітей-сиріт і учасників бойових дій, на розбудову мережі центрів надання адміністративних послуг та спортивної інфраструктури тощо.

Через брак коштів місцева влада вимушена закривати школи, звільняти медпрацівників, згортати програми реконструкції та будівництва закладів охорони здоров’я і освіти.

Відео дня

Бюджетна централізація

На сьогодні в Україні понад 77% усіх видатків здійснюються з державного бюджету, з місцевих — лише 23%. У Європейському Союзі це співвідношення в середньому складає 50% на 50%. Але справа не тільки в пропорції відсотків. Видатки місцевих бюджетів у ЕС підкріплені відповідною дохідною базою, тобто бюджети громад збалансовані.

В Україні між бюджетами існує серйозна диспропорція. Унаслідок реформи децентралізації держава переклала на місцеві бюджети соціально важливі видатки, загальна сума яких на 50 млрд грн перевищує фінансові можливості громад.

Але, на мою думку, це тільки пів біди. Держава не виконує в повному обсязі свої зобов’язання щодо фінансування місцевих бюджетів. Тільки за 5 місяців 2021 року громади недоотримали з державного бюджету 4 млрд грн. Схоже на те, що уряд витратив ці гроші, щоб закрити дірки в бюджеті та розрахуватися з МВФ.

У результаті нині в місцевих громад не вистачає грошей на здійснення своїх повноважень. Наприклад, саме місцеві бюджети взяли на себе основний фінансовий тягар по боротьбі з коронавірусом — забезпечення лікарень, надбавки медпрацівникам, соціальні виплати малозабезпеченим і т.д.

За оцінками експертів, через запровадження урядом карантинних обмежень і відповідно припинення роботи підприємств місцеві громади за п’ять місяців 2021 року недоотримали щонайменше 3 млрд грн.

Ми закликаємо уряд терміново компенсувати ці кошти. Адже, за Конституцією, видатки органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень центральної влади, мають компенсуватися державою.

Крім того, вважаю за необхідне передбачити в державному бюджеті-2022 дотацію місцевим бюджетам на утримання закладів освіти й охорони здоров’я — не менше 25 млрд грн, а також компенсацію проїзду пільговиків — не менше 5 млрд грн.

Але це тільки тимчасове вирішення проблеми. Необхідно комплексно переглянути систему міжбюджетних відносин.

Фінансовий суверенітет

Для того, щоб місцеві громади в Україні отримали фінансовий суверенітет, необхідно:

  • Надати громадам право самостійно встановлювати місцеві податки, у тому числі й нові, а також визначати їхні ставки.
  • Переглянути пропорції розподілу загальнонаціональних податків на користь місцевих бюджетів.

Переконаний, що фінансовий суверенітет дасть громадам можливість виконати всі зобов’язання, отримані в рамках реформи децентралізації. Центральна влада має зрозуміти, що місцева влада — не опонент, а її повноцінний партнер у будівництві успішної країни та покращенні життя людей.

На мою думку, фінансову децентралізацію треба завершити якомога скоріше. Партія «ЗА МАЙБУТНЄ» наполягатиме, щоб наші ініціативи та пропозиції щодо фінансового суверенітету громад були враховані в проєкті бюджету на 2022 рік.