За оцінками експертів Всеукраїнської рекламної коаліції, після введення заборон загальний обсяг рекламного ринку України скоротиться на 10-15%.
У Національній спілці журналістів застерегли депутатів від ухвалення поправок до законопроекту № 4212, які повністю заборонять рекламу тютюнової продукції та алкоголю.
Про це на своїй сторінці у Facebook написав голова НСЖУ Сергій Томіленко.
У Спілці журналістів зазначають, що в умовах економічної кризи, спричиненої пандемією COVID-19, дуже багато медіа, особливо в регіонах, опинилися на межі виживання. Через локдауни бізнес значно скоротив свої рекламні бюджети. Згідно з даними опитування НСЖУ, 86% редакцій українських медіа відзначають, що за останній рік істотно втратили свої рекламні доходи.
Читайте такожНСЖУ: додаткові заборони на рекламу не можна запроваджувати без консультацій із медіагалуззю
"Національна спілка журналістів України, безумовно, підтримує курс, спрямований на збереження здоров'я нації, але вкотре наголошує, що рішення, які можуть істотно вплинути на медіасферу, слід приймати тільки після консультацій з авторитетними представниками галузі", - йдеться у заяві.
У НСЖУ закликали чиновників відкласти розгляд законодавчих правок. Крім того, вони просять почати спільно розробляти механізм поступового скорочення обсягів реклами тютюнових виробів та алкоголю в медіа з введенням економічних заходів з підтримки ЗМІ.
Кілька поправок, поданих народними депутатами до законопроекту № 4212, у разі їхнього ухвалення, будуть забороняти всі види комунікації з дорослими споживачами, які легально купують тютюнові вироби.
У той час як обмеження реклами тютюнових виробів є обґрунтованим заходом, який ввели багато країн (в тому числі й Україна), поправки, що пред'являються до законопроекту, є занадто радикальними й вони позиціонують ставлення до тютюнових виробів, як до нелегальної продукції.
Такий підхід зашкодить тільки "білому" легальному бізнесу, рекламним компаніям і власникам невеликих магазинів, при цьому абсолютно не вирішуючи проблему куріння.
Законодавство Європейського Союзу, зокрема Директива 2014/40 (яку Україна зобов'язана імплементувати за угодою про асоціацію з ЄС), не регулює питання реклами тютюну. Країни-члени ЄС вирішують питання про обмеження (а не заборони реклами) самостійно. Більш того, регулювання реклами електронних сигарет за директивою 2014/40 є менш жорстким, ніж реклами звичайних сигарет. Регулювання реклами пристроїв для споживання тютюну без згоряння взагалі відсутнє на рівні ЄС.
У багатьох розвинених країнах, де діють обмеження реклами тютюнових виробів, ніколи не вводилася повна заборона всіх форм комунікації та реклами.
Наприклад:
Розміщення реклами тютюну, так само як і алкоголю, в інтернеті дозволено в низці країн-членів ЄС, зокрема Греції, Німеччини, Італії, Словаччини, Франції, Румунії, Іспанії, Чехії, Данії, а також у Великобританії та Швейцарії, Японії, Кореї, Нової Зеландії, Австралії.
Водночас деякими поправками також повністю забороняється і реклама алкогольної продукції в мережі інтернет. Однак при цьому майже всі країни-члени Європейського Союзу не мають маркетингових обмежень щодо алкогольної продукції (пиво, вино, міцні спиртні напої). Так, згідно з глобальним дослідженням ВООЗ, 48 країн-членів ЄС (з 53!) взагалі не мають відповідного регулювання реклами того чи іншого виду алкогольної продукції в мережі інтернет.