этот материал доступен на русском

Знайдені найдавніші останки Homo sapiens за межами Африки

11:00, 11 липня 2019
Наука та IT
824 0
Задня частина черепа виявилася закруглена, що характерно для представників H. sapiens, а не неандертальців / фото: Naked Science

Близько 40 років тому в печері Апідіма на західному узбережжі Греції були знайдені останки кісток задньої частини черепа. Новий аналіз вчених з Греції та Німеччини показав, що скам'янілостям понад 200 тисяч років. Таким чином вони опинилися найдавнішою знахідкою людей нашого виду за межами Африки.

Про це повідомляється в статті, опублікованій в журналі Nature, передає Naked Science.

Читайте такожУ Китаї знайшли стародавні "ксеноморфні" черепа

У 1970-х розкопки в Апідімі, виявили часткові залишки, які могли належати шести-восьми людям епохи плейстоцену. Зразок Apidima 2 вдалося визначити як фрагменти черепа неандертальця і датувати віком 170 тисяч років. Зразок Apidima 1 ретельному вивченню не піддавався і також вважався неандертальським. Однак тепер вчені використовували комп'ютерну томографію і з фрагментів реконструювали 3D-модель задньої частини черепа. Вона виявилася закруглена, що характерно для представників H. sapiens, а ніяк не для неандертальців з їх витягнутими черепними коробками.

Фото: ©Harvati et al., 2019

Завдяки уран-свинцевому методу датування вдалося встановити вік останків - 210 тисяч років. Нагадаємо, не так давно найдавнішими останками людей за межами Африки були названі зразки віком близько 170 тисяч років, знайдені в Ізраїлі. Разом з тим генетичні дані вказують, що перший вихід наших предків в Євразію відбувся ще 220 тисяч років тому. Так що грецька знахідка повністю укладається в сучасні уявлення про древні міграції сапієнсів.

Мабуть, Apidima 1 відноситься до періоду першої спроби сапієнсів закріпитися в Євразії - спроби не надто вдалої, після якої тут знову запанували неандертальці. Від тієї хвилі збереглися лише кам'яні знаряддя і кістки, поверх яких виявляються лише неандертальські останки. Наступна спроба сапієнсів закріпитися в Євразії відбулася 50-70 тисяч років тому і була успішною.

Як повідомляв УНІАН, вчені на Філіппінах знайшли останки раніше невідомого виду людини, який проживав понад 50 тисяч років тому.