Вчені з'ясовують, чому одні країни постраждали від коронавірусу сильніше, ніж інші / Ілюстрація REUTERS

Група вчених з Технологічного університету Нью-Йорка повідомила, що смертність від інфекції Covid-19 має зворотну кореляцію з поширеністю вакцинації проти туберкульозу (вакцина БЦЖ).

Читайте такожУ Бельгії від коронавірусу померла наймолодша пацієнтка в Європі

Як повідомляє Naked Science, стаття про це викладена в архіві препринтів MedRxiv.

Дослідники звернули увагу на різні картини розвитку пандемії COVID-19 в різних країнах. У статті вони висувають гіпотезу, що на відмінності може впливати, серед іншого, національна політика у сфері застосування вакцини БЦЖ.

Зазначається, що БЦЖ – недорога і безпечна протитуберкульозна вакцина, виготовлена з ослабленого штаму живих бактерій Mycobacterium bovis, яка має доведену ефективність в боротьбі і з іншими захворюваннями, викликаними мікобактеріями: зокрема, з проказою і виразкою Бурулі.

За даними американських вчених, вакцинація БЦЖ дає організму певні переваги в боротьбі з COVID-19. Порівнявши політику протитуберкульозної вакцинації в різних країнах, дослідники виявили, що держави без універсальної політики вакцинації (такі як Нідерланди, Італія і США), набагато сильніше страждають від пандемії, ніж ті країни, де така вакцина застосовується давно і регулярно.

Розподіл країн за доходами населення і смертності від Covid-19 / © Otazu, Miller et al., 2020

Серед останніх дослідники згадують Бразилію, де загальна протитуберкульозна вакцинація застосовується з 1920 року, і Японію: там БЦЖ широко використовують з кінця 1940-х. При цьому держави, в яких універсальна політика вакцинації була сформована відносно недавно (наприклад, Іран, де повсюдне застосування БЦЖ почалося лише в 1984 році), мають особливо високу смертність серед літнього населення.

Припущення, висловлене у статті, може пояснювати низький рівень смертності в деяких бідних державах — наприклад, на пострадянському просторі, і в Східній Європі.

Втім, автори врахували той факт, що це може бути пов'язано з низькою якістю діагностики або навмисним заниженням статистичних показників, тому виключили такі «аномалії» зі свого дослідження.

Остаточний висновок про ефективність вакцини БЦЖ робити поки рано. По-перше, стаття ще не пройшла рецензування і не була прийнята жодним солідним науковим виданням. По-друге, для підтвердження дієвості протитуберкульозної вакцини необхідно провести клінічні випробування. Таке дослідження зараз проводять вчені з Дитячого дослідницького інституту Мердока в Мельбурні.

Можливі біохімічні механізми захисту вакцини БЦЖ від коронавірусу також не визначені.

Робота американських дослідників також не пояснює, чому кореляція між повсюдною вакцинацією БЦЖ і зниженою смертністю від коронавірусу не спостерігалася в Китаї, де вже давно застосовується поголовна імунізація. Чимало вчених ставлять під сумнів той факт, що зроблене в дитинстві щеплення може допомогти літнім людям перенести хворобу. Повною мірою протитуберкульозний захист діє 10-15 років, а її ефективність по закінченні цього терміну точно не визначена.