
З 1 березня 2025 року низка українських фармацевтичних компаній знизили ціни на 100 найбільш затребуваних лікарських препаратів на 30%. Рішення було ухвалене в межах спільної ініціативи держави та виробників з метою підвищення доступності медикаментів першої необхідності для населення.
Про це повідомляє РБК-Україна.
Узгодженню нової цінової політики передувала заява президента Володимира Зеленського про "абсолютно неадекватний" рівень цін на ліки у мережах роздрібної торгівлі. Як повідомляють журналісти РБК, в якості реакції на це Рада національної безпеки та оборони (РНБО) доручила уряду визначити 100 найпопулярніших препаратів та забезпечити зниження їхньої вартості на 30% з 1 березня.
Основною причиною завищення вартості ліків було визначено непрозорі умови ціноутворення:
"Значну частку вартості ліків раніше "з’їдали" націнки дистриб’юторів та аптек, а також приховані маркетингові виплати. За даними членкині ради директорів компанії "Дарниця" Катерини Загорій, раніше такі бонуси сягали 17–25% від вартості кожної упаковки. Тепер ці кошти фактично повертаються споживачу у вигляді нижчої ціни", – йдеться у статті.
Аби виправити ситуацію, Кабмін запровадив обмеження націнок: оптові компанії тепер не можуть встановлювати націнку понад 8%, а аптеки – понад 35%. Також з 1 березня аптекам заборонено отримувати маркетингові виплати від виробників за просування лікарських засобів, що раніше впливало на кінцеву вартість для споживачів.
Очікується, що зниження цін дозволить пацієнтам більшою мірою дотримуватись призначених планів лікування, що потенційно може зменшити навантаження на систему охорони здоров’я. Представники фармацевтичної галузі зазначили, що рішення РНБО створює додаткові економічні виклики для ведення бізнесу, але в умовах повномасштабної війни безумовним пріоритетом залишається забезпечення вільного доступу всіх категорій громадян до найпоширеніших ліків
"Компанії розуміють свою соціальну відповідальність і готові зробити крок назустріч пацієнтам", – підкреслив Петро Багрій, президент Асоціації виробників ліків України.
Як зазначають автори статті, у підсумку зниження цін матиме і позитивні наслідки для національних виробників: зокрема, розширення бази споживачів і більш вигідні умови для конкуренції з імпортними препаратами.
"Фактично великий бізнес консолідувався, щоб витримати реформу: до АВЛУ доєдналась компанія "Дарниця", а разом з асоціацією декларацію підписали всі лідери ринку – від "Борщагівського ХФЗ" до "ІнтерХіму". Єдність виробників створює фронт проти надмірних апетитів дистриб’юторів і аптечних мереж, змушуючи й ритейл пристати на нові правила", – зазначають дослідники ринку.