Новообраний спікер Палати представників США Майк Джонсон нещодавно запропонував ухвалити новий пакет допомоги, який стосуватиметься лише підтримки Ізраїлю. Ця пропозиція відокремлює допомогу Ізраїлю від запиту президента США Джозефа Байдена на надзвичайне фінансування одразу для трьох країн - України, Ізраїлю та Тайваню. 

Раніше Джонсон висловлювався проти допомоги Україні. Однак після свого обрання заявив про підтримку фінансування України, але за умови ухвалення цієї допомоги окремим пакетом та посилення нагляду за витратами.

Зараз у нижній палаті Конгресу (Палата представників, - ред) кількісна більшість належить саме представникам Республіканської партії. Тут вони мають серйозний вплив та можливості для блокування рішень, які їм незручні. Однак у верхній палаті (Сенаті, - ред) наразі переважають демократи. Тому будь-яка ініціатива спікера Палати представників не буде прийнята в цілому, якщо не отримає підтримки більшості у Сенаті.

Відео дня

Відтак, пропозиція Джонсона може перетворитися у попіл і не бути прийнятою Сенатом. І, скоріше за все, й не буде прийнятою. Тим паче, адміністрація президента Байдена чітко наголошує, що рішення про виділення цих коштів має бути спільним.

Байден розуміє, що ізраїльське питання надважливе для США і республіканці також зацікавлені у його вирішенні якомога швидше. Тому вони будуть змушені йти на поступки демократам, щоб задовольнити своїх "спонсорів" та ізраїльський бізнес, який є у Штатах. Власне на цьому й намагається зараз зіграти адміністрація чинного президента США.

Трампістське середовище зараз хоче протягнути окремо питання щодо Ізраїлю, бо воно не викликає дискусій і на ньому не можна зіграти політично.

Вони хочуть окремим "мученицьким" пакетом голосувати за допомогу Україні, збиваючи політичні рейтинги, вплив та значимість адміністрації Байдена. Це пов’язано із тим, що за роки президентства Байдена ключовим його політичним викликом стала саме тема України і допомоги Україні. 

Відтак, частина республіканців хоче використати Україну як фактор розбалансування системи, збиття рейтингів демократів та дестабілізуючий фактор у виборчій кампанії, яка вже несеться на повну силу. Тому їм дуже вигідно, аби український пакет голосувався окремо. Вони хочуть тягнути із цим дуже довго, щоб перетворити підтримку України на політичну кризу всередині США.

Окрім ризиків затягування надання допомоги Україні, також є ризик зменшення самого фінансування. Інша загроза, мабуть ключова, яка є зараз, окрім не голосування чи затягування голосування пакетів, це питання війни в Ізраїлі. Якщо вона перетвориться із регіонального конфлікту на конфлікт за участі інших арабських країн, то це зовсім відволіче увагу від України.

З початку повномасштабного вторгнення Україна доклала багато зусиль для збереження фокусу уваги світової спільноти, апелюючи тим, що важливішого питання для міжнародної політики немає. Після початку війни в Ізраїлі, виникло питання про те,  на кого варто більше звертати увагу. То й самий спікер Джонсон, заявив, що Ізраїль наразі "більше на часі". Однак ця теза не має нічого спільного із реальною ситуацією, а порівняння України та Ізраїлю є неадекватним. Адже від програшу будь-якої з цих країн майбутнє світової спільноти буде визначено на найближчі десятиліття не у найкращій спосіб для демократичного світу. 

Крім того, дуже контраверсійною та небезпечною для України є вчорашня стаття в американському TIME. Однак, у ній був гарний момент про те, що на американських конгресменів не подіяла заява Зеленського про те, що Україна програє, якщо не отримає зброю. Це має певне раціональне зерно. І ми маємо зараз перепрофілюватися із заяв про це на тези, які близькі американському політикуму в економічному та політичному планах. Ми маємо шукати аргументи на користь того, що перемога України є надвигідною для США та усього світу у контексті економічного зростання, продовольчої безпеки, можливості інвестицій тощо.

З приводу короткострокової перспективи щодо американської допомоги Україні у нас все більш-менш нормально. Тому що донедавна ми ще мали близько 5 млрд доларів підтримки до кінця року. Це та сума, яка може допомогти нам до грудня забезпечити фронт необхідним і відносну економічну стабільність.

Щодо довгострокової підтримки, то навіть республіканські депутати розуміють, що підтримувати Україну необхідно. І навіть суперпротрампівські політики заявляють про те, що підтримка Україні продовжиться. Однак, є ризик того, що вони будуть ініціювати зменшення фінансування для України.

Тут є інший запобіжник від таких рухів з боку США та зменшення фінансування - це гарантії безпеки, про які Україна наразі веде перемовини зі Штатами. Якщо це рішення буде ухвалене парламентом до виборів, то це б означало, що незалежно від зміни політичної кон'юнктури в США Україна отримуватиме необхідну допомогу на стабільному рівні та матиме стабільний запас міцності від наших партнерів на найближчі кілька років. Але наразі є велика загроза, що до виборів у Штатах ці перемовини не завершаться.

Але все ж таки адекватна прогресивна частина американського політикуму - це більшість. Це ті люди, які все ж таки за допомогу Україні, за збереження фінансування та підтримку нашої обороноздатності. Питання у тому, як на це накладеться виборча кампанія, коли фокус уваги буде не лише на Україні.

Попри все зараз ми не маємо ризиків повністю втратити фінансування. Є лише ризики його зменшення або затягування надання цієї допомоги. Бо все ж середньостатистичний американський політик розуміє, що фінансування України - в інтересах Америки. І цей момент вбереже Україну від втрати підтримки від США.